Arviointi 1-6

Arvioinnin tehtävänä on kannustaa ja ohjata oppilaan opiskelua sekä kehittää itsearviointitaitoja (formatiivinen arviointi). 

 

Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävä on tukea oppimista.  

 

Oppimisprosessin jälkeen tehdään oppimistulosten arviointi eli loppuarviointi, jonka tehtävä on selvittää, miten oppilas on saavuttanut tavoitteet oppiaineessa (summatiivinen arviointi). Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen.  

 

  • Vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistus on sanallinen  
  • Vuosiluokilla 4-6 lukuvuositodistus on numeerinen: 4-10 
  • Lukuvuositodistuksen lisäksi huoltajan ja oppilaan kanssa käydään kerran lukuvuodessa arviointikeskustelu. Keskustelu järjestetään Variskan yhtenäiskoululla loka-tammikuun aikana ja siinä keskitytään oppilaan edistymiseen oppiaineissa, työskentelytaidoissa sekä käyttäytymisessä sekä varmistetaan saadun tuen riittävyys. 

  • Koulussa arvioidaan vain tiettyjä akateemisia taitoja ja todistus kertoo sen hetkisestä tilanteesta tavoitteisiin nähden. Se ei ole ihmisarvon mittari eikä tulevan menestyksen tae. 

 

  • Arviointiin vaikuttaa: 

  •               -tuntiaktiivisuus- ja asenne 
  •               -kotitehtävistä huolehtiminen 
  •               -kokeet ja testit sekä muut näytöt 

 

  • Arviointi on: 

  • -yhdenvertaista 

  • -osallistavaa 

  • -vuorovaikutuksessa tapahtuvaa 

  • -suunnitelmallista ja johdonmukaista 

  • -monipuolista 

 

Arviointi perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin ja niistä johdettuihin arviointikriteereihin 

 

HUOM! Kuudennen vuosiluokan päätteeksi arviointi perustuu valtakunnallisiin arviointikriteereihin. Näihin kriteereihin voi tutustua tarkemmin https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/6-vuosiluokan-lukuvuosiarviointi