ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS / SUOMI TOISENA KIELENÄ
Vuosiluokilla 7–9 äidinkielen ja kirjallisuuden / suomi toisena kielenä kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa kielenkäyttö- ja tekstianalyysitilanteissa. Myös itsearviointia ja vertaisarviointia käytetään oppimisprosessien tukena.
Arvioitavat tavoitealueet (äidinkieli ja kirjallisuus):
1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
- Vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä
- Vuorovaikutus ryhmässä
- Kokonaisilmaisun ja esiintymisen taidot
- Vuorovaikutustaitojen kehittäminen
2 Tekstien tulkitseminen
- Tekstinymmärtämisen strategiat
- Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito
- Tekstien erittely ja tulkinta
- Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys
- Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta ja lukukokemusten jakaminen
3 Tekstien tuottaminen
- Ajatusten ilmaiseminen, tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito
- Tekstilajien hallinta
- Tekstien tuottamisen prosessien hallinta
- Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito
- Tiedon esittäminen, hallinta ja eettinen viestintä
4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Kielitietoisuuden kehittyminen
- Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen
- Kielen merkityksen ja aseman
Arvioitavat tavoitealueet (suomi toisena kielenä):
1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
- Vuorovaikutustaidot
- Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa
- Esiintymistaidot
2 Tekstien tulkitseminen
- Tekstilajitaidot tekstien tulkinnassa
- Tekstien tulkinta
3 Tekstien tuottaminen
- Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa
- Kirjoitetun kielen hallinta
4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Kielitietoisuuden kehittyminen
- Kirjallisuuden ja sen vaiheiden tuntemus
- Kulttuuritietoisuuden kehittyminen
5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
- Viestijäkuvan kehittyminen ja oman kielenoppimisen reflektointi
- Eri tiedonalojen kielen havainnointi
- Tiedonhankinta sekä oman työskentelun suunnittelu, jäsentäminen ja arvioiminen
Keskeiset suoritukset ja näytöt 7. luokalla
- Kirjoitelma
- Koe verbeistä
- Kirjallisuustehtävät
- Teksti vaihe vaiheelta
- Koe kirjallisuuden käsitteistä
- Testi kielenhuollosta
- Kertomus vaihe vaiheelta/muu kirjoitelma
- Esitelmäprojekti
- Puhetehtävät
- Luetunymmärtämisen testit
- Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot)
Keskeiset suoritukset ja näytöt 8. luokalla
- Eläinnovelli
- Mielipidekirjoitus
- Koe moduksista
- Kirjallisuustehtävät
- Koe lauseenjäsenistä
- Pohtiva essee
- Mediatehtävät
- Genreprojekti
- Luetunymmärtämisen testit
- Mainosprojekti (osa Merellinen Vaasa -oppimiskokonaisuutta)
- Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot)
Keskeiset suoritukset ja näytöt 9. luokalla
- Unelmoi ja haaveile -tehtävä
- Lukupäiväkirja tietokirjasta/elämäkerrasta
- Essee kielestä
- Koe kielijaksosta
- Luetunymmärtämisen testit
- Testi kirjoittamisprosessista
- Essee aineiston pohjalta
- Novellianalyysi/runoanalyysi
- Testi kielenhuollosta
- Kirjallisuusprojekti
- TET-raportti
- Päättökoe
- Puhe
- Ryhmäkeskustelu
- Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot, tavoiteaikataulussa pysyminen)
3. jakson jälkeen 9. luokan päättyessä annetaan päättöarvosana. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso äidinkielen ja kirjallisuuden / suomi toisena kielenä oppimäärän valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin, jotka on määritelty arvosanoille 5, 7, 8 ja 9. Päättöarviointikriteereihin tutustutaan oppitunneilla, ja ne jaetaan oppilaille monisteina tai sähköisinä tiedostoina (Teams).
Päättöarvioinnin kriteerit voi lukea kokonaisuudessaan tästä linkistä.
BIOLOGIA
Biologia 7-8lk.
Aihealue | Tavoite | Mahdollisia käytännön toteutuksia | Arviointi
|
Tutkimus ja työskentelytaidot | Osaa toteuttaa pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoida se tulokset. Osaa työskennellä turvallisesti ja käyttää biologian tutkimusvälineistöä. | Mikroskopointi Vesieläinnäytteiden kerääminen tai tutkiminen Kalan laborointi Kasvien kasvatus Mikrobikasvatus | FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Työskentely luokassa ja maastossa, ohjeiden mukaan toimiminen
|
Eliökunnan rakenne ja monimuotoisuus, ekosysteemit | Ymmärtää eliökunnan luokittelun periaatteet ja osaa luokitella eliöitä eliöryhmiin. Osaa nimetä eliöiden rakenteita ja elintoimintoja.
Tunnistaa erilaisia ekosysteemejä Tunnistaa metsien ja vesiekosysteemin lajeja
| Vertaillaan eliöiden rakenteita, toimintoja ja elinympäristöjä
Maastotyöskentely lähiympäristössä Tutustutaan eri eliöryhmien piirteisiin Kasvio tai muu eliökokoelma Lajintunnistus Ryhmätyö metsätyypeistä
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Työskentely luokassa ja maastossa Kirjalliset työt, tiedonhaku ja Vertaisarviointi Kotitehtävät
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Lajintuntemustestit Kasvio Ryhmätyöt |
Ekosysteemin rakenne ja toiminta Ihmisen toiminnan vaikutus ekosysteemeihin | Osaa kuvata ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa. Ymmärtää monimuotoisuuden merkityksen ekosysteemien toiminnalle.
Osaa pohtia metsien kestävän käytön merkitystä eliöille ja ihmiselle. | muistiinpanot, kirjalliset tehtävät Maastotyöskentely Uutisten seuranta | FORMATIIVINEN ARVIOINTI
Osana koealuetta
|
Muita suomalaisia ekosysteemejä (Itämeri, tunturi, suo, kaupunki) | Tunnistaa erilaisia ekosysteemejä
| Merellinen liikuntapäivä Itämeri Ryhmätyöt ekosysteemeistä | FORMATIIVINEN ARVIOINTI Tuntityöskentely SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Ryhmätyö (verkkoryhmätyöskentely) / osa koealuetta |
Evoluutio ja elämän kehitys | Ymmärtää evoluution perusperiaatteet. Osaa kuvata kuinka elämä on maapallolla kehittynyt. | Opettajajohtoisesti | FORMATIIVINEN ARVIOINTI Tuntityöskentely
|
Kohti kestävää tulevaisuutta | Osaa kuvata, kuinka toimitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. | Opetellaan kestävää elämäntapaa
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI ryhmätyötaidot, tiedonhaku ja tulkinta Mahdollisesti ryhmätyö |
Biologia 9lk
Aihealue | Tavoite | Ideoita käytännön toteutukseen | Arviointi |
Tutkimus ja työskentelytaidot
| Osaa toteuttaa pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoida sen tulokset.
Osaa työskennellä turvallisesti ja käyttää biologian tutkimusvälineistöä. | Kokeellisia töitä, esimerkiksi mikroskopointi, sisäelinten tutkiminen, Oman kehon toimintojen tutkiminen (esim. sykkeen mittaus) Aistien testaamista (kokeellista työskentelyä) Ryhmätyöt aisteista
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Työskentely luokassa: kokeellinen työskentely, havainnointi ja tulosten kirjaaminen
|
Ihmisen rakenne ja elintoiminnot | Osaa kuvata ihmiselimistön perusrakenteita ja elintoimintoja | Perehdytään solujen, elinten ja eri elimistöjen rakenteeseen ja toimintaan
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Työskentely luokassa: vihkotyöskentely, havainnointi ja tulosten kirjaaminen
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: Osana koealuetta, Arvioitavat kirjalliset työt, esim. kirjoitelmat ja ryhmätyöt
|
Lisääntyminen ja perinnöllisyys | Ymmärtää perimän ja ympäristön vaikutusta eliöiden yksilönkehityksessä. Osaa selostaa ihmisen kasvun ja kehittymisen pääperiaatteita. | Videot / animaatiot raskaudesta ja synnytyksestä Perinnöllisyystehtäviä | FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Tuntityöskentely Kotitehtävät
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: Osana koealuetta |
MAANTIETO
Maantieto 7lk
Aihealue | Tavoite | Ideoita käytännön toteutukseen | Arviointi |
Maapallon karttakuva ja alueet | Hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Osaa mitata sekä jana- että suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla ja liikkua maastossa kartan avulla. | Opetellaan paikannimistöä Opetellaan digitaalisten paikkaohjelmien käyttöä Karttojen tulkintaa ja käyttöä Kotitehtävänä uutisseuranta ja sijoitusta kartalle (esim. uutisten koonti Google maps-karttapohjaan) | FORMATIIVINEN ARVIOINTI Karttatyöskentely, uutisseuranta Kotitehtävät,
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Paikannimikoe |
Maan planetaarisuus ja elämän perusedellytykset maapallolla
Ilmasto, sää, vedet
| Osaa selittää Maan planetaarisuuden, vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelun.
Hahmottaa maapallon kehät ja vyöhykkeisyyden. | Itsenäinen tiedonhakutehtävä elämän edellytyksistä Opejohtoisesti maapallon liikkeet avaruudessa
Postikorttityö eri alueiden ilmastosta myös ilmastonmuutosta voi soveltaa
Ilmastodiagrammien tulkintaa ja piirtämistä
säätiedotuksen/sääkartan tulkintaa
Veden kierron mallintaminen paperille
Vedenpuhdistukseen liittyvä kirjallinen / kokeellinen työ
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Kotitehtävät
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Kirjalliset työt Vihko |
Maapallon rakenne Luonnonvarat ja niiden kestävä käyttö | Ymmärtää maan rakenteen. Osaa kertoa, miten luonnonvaroja käytetään kestävän elämäntavan mukaisesti. | Lasketaan ekologinen selkäreppu / jonkin tuotteen elinkaari Ravinnontuotantoon liittyvä tehtävä: esim. S-Market-tehtävä
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Kotitehtävät
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Kirjalliset työt Vihko
|
Yhteistoiminta | Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja arvioida omaa toimintaansa ryhmässä.
Osaa esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuunnella ja suhtautua rakentavasti erilaisiin näkemyksiin. | Opetuskeskustelu Ryhmätyöt Paneelikeskustelu / Väittely | FORMATIIVINEN ARVIOINTI Osallistuminen keskusteluun
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI |
Maantieto 8lk
Aihealue | Tavoite | Ideoita käytännön toteutukseen | Arviointi |
Väestönkasvu ja sijoittuminen maapallolla
Kulttuurit | Osaa kuvata ihmisten elämän ja kulttuurien piirteiden sekä kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa. | Karttatehtävät väestön sijoittumisesta
Ryhmätyöt kulttuureista, esim. kulttuurien esittely roolipelin kautta
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Työskentely tunnilla, esimerkiksi vihkotyöskentely Kotitehtävät
SUMMATIVINEN ARVIOINTI Osana koealuetta
|
Hyvinvoinnin jakautuminen maapallolla
Ihmisoikeudet
Rajat ja aluekiistat
| Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja arvioida omaa toimintaansa ryhmässä. Osaa esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuunnella ja suhtautua rakentavasti erilaisiin näkemyksiin
Osaa tuoda esille maantieteellisiin ilmiöihin liittyvää ajankohtaista uutisointia ja selittää tapahtumien taustoja. . | Tiedonhaku ja tulkinta Globalis -sivustoa hyödyntämällä
Väittely / Keskustelu
Uutisseuranta ja ajankohtaiset esimerkit
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Työskentely tunnilla, esimerkiksi vihkotyöskentely, tiedonhaku Kotitehtävät
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Ryhmätyöt
|
Euroopan nimistö | Tuntee Euroopan keskeisten paikkojen sijainnin ja nimistön. | Maantietopelit (esim. Toporopa ja Seterra) Karttasovellusten käyttö | FORMATIIVINEN ARVIOINTI
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Karttakoe |
Kaupungistuminen ja muuttoliikkeet
Elinkeinorakenne
Liikennemuodot Ympäristövaikutukset
| Osaa kuvata, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisten elämään ja elinkeinoihin sekä millaisia vaikutuksia ihmisen toiminnalla on luonnonympäristön tilaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa. | Diagrammien laatiminen (esim. elinkeinorakenne diagrammi) | FORMATIIVINEN ARVIOINTI
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Osana koealuetta
|
Kestävä kehitys ja aluesuunnittelu
| Oppilas toimii projektissa, jossa yhdessä muiden kanssa vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. Ymmärtää ja osaa kuvata globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan. | Ryhmätyöt kestävään kehitykseen liittyvistä teemoista esim. tuotteen elinkaarityö
Koulun/luokan keke-tavoitteet
Vihreä Lippu-yhteistyö
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI Työskentely tunnilla
SUMMATIVINEN ARVIOINTI Ryhmätyön tuotos
|
Maantieto 9lk
Aihealue | Tavoite | Ideoita käytännön toteutukseen | Arviointi |
Geomediataidot Omaan lähiympäristöön vaikuttaminen | Osaa käyttää kuvia, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantiedon sisältöjen opiskelussa sekä arkielämässä. Osaa laatia yksinkertaisia karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja. Oppilas toimii projektissa, jossa yhdessä muiden kanssa vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. | Maastotyöskentely Digitaalisen karttaohjelman käyttö Vierailija/ vierailu/ yhteistyö jonkin tahon kanssa | FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Tuntityöskentely, ryhmätyöskentely, tiedonhaku
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: Osana koealuetta Ryhmätyön tuotos, karttatyöskentely, karttakoe |
Maisema-alueet Suomen paikannimistö Jääkaudet | Hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön. | Maisema-alueiden kuvaus, Suomen paikannimet Havainnollistetaan jääkauden muodostumien syntyä eri tavoin
| FORMATIIVINEN ARVIOINTI:
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: Paikannimikoe Osana koealuetta |
Tutkimustaidot | Osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. | Sisällytetään johonkin sisältöalueeseen | Suoriutuminen tehtävästä |
Ihmisen elinympäristöt maapallolla | Tuntee maapallon eri elinympäristöjen pääpiirteet ja sijainnin. Osaa havainnoida lähiympäristön muutoksia, osaa antaa esimerkkejä Suomessa ja muualla maailmassa tapahtuvista ympäristön muutoksista ja osaa nimetä keskeisiä muutoksia aiheuttavia tekijöitä. | Ryhmätyö | FORMATIIVINEN ARVIOINTI: Itsearviointi / vertaisarviointi
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: Ryhmätyö |
HISTORIA
7.luokan historia
Teema | Tavoitteet ja arvioinnin kohteet | Näytöt ja suoritukset | Arviointi | Muuta huomioitavaa |
|
|
|
|
Tuntiaktiivisuus, osallistuminen, vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin |
SUOMI OSANA SUURVALTOJEN SUUNNITELMIA
ELÄMÄNMENOA 1800-LUVUN SUOMESSA
| Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä TVT-taidot Vuorovaikutus-taidot Ymmärtää keskeisimmät käsitteet Osaa selittää ihmisen toimintaa ja muutoksia historiassa
| Yksilötesti Memo 7: kpl 2 Koe Memo 7: kpl 1-4 Yksilötesti Memo 7: kpl 10-11 Sähköiset ja muut tuntitehtävät Tiedonhakuharjoitukset Pistetyöskentely
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi
Itsearviointi | |
|
|
| ||
TEHTAAN PILLIN TAHDISSA TEOLLISUUSMAAT VALTAAVAT UUSIA ALUEITA
ENSIMMÄINEN MAAILMANSOTA
| Yksilötesti Memo 7: kpl 7-8 Koe Memo 7: kpl 20-22 ja 24 Sähköiset ja muut tuntitehtävät Tiedonhakuharjoitukset Pistetyöskentely
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi Itsearviointi | ||
|
|
| ||
|
|
| ||
SUOMEN ASEMA VAARASSA
ITSENÄISEN SUOMEN ALKUTAIVAL
INTIAANIEN MAISTA AMERIKAN YHDYSVALLOIKSI
| Yksilötesti Memo 7: kpl 23 Yksilötesti Memo 7: kpl 30
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi
Itsearviointi |
8.luokka historia
Teema | Tavoitteet ja arvioinnin kohteet | Näytöt ja suoritukset | Arviointi | Muuta huomioitavaa |
|
|
|
|
|
ELÄMÄ JATKUU DEMOKRATIOISSA JA DIKTATUUREISSA
TOINEN MAAILMANSOTA
| Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä TVT-taidot Vuorovaikutustaidot Ymmärtää keskeisimmät käsitteet Osaa selittää ihmisen toimintaa ja muutoksia historiassa Ymmärtää historian kytköksen nykypäivään
| Koe Memo 8: kpl 1-5
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi |
Tuntiaktiivisuus, osallistuminen, vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin |
|
| |||
|
| |||
|
| |||
2.jakso TOINEN MAAILMANSOTA
SUOMI SOTIEN JÄLKEEN
| Yksilötesti Memo 8: kpl 10
Koe Memo 8: kpl 11-15
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset | Summatiivinen arviointi | ||
3.jakso |
|
| ||
KYLMÄ SOTA JA NYKYAIKA |
Yksilötesti Memo 8: kpl 16 Projektityö omavalintaisesta aiheesta, Kylmä sota ja lähihistoria
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi Summatiivinen ja sanallinen arviointi |
YHTEISKUNTAOPPI
Teema | Tavoitteet ja arvioinnin kohteet | Näytöt ja suoritukset | Arviointi | Muuta huomioitavaa |
|
|
|
|
|
YHTEISKUNTA JA HYVINVOINTI
| Koko lukuvuoden tavoitteet: Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä TVT-taidot Vuorovaikutustaidot Ymmärtää keskeisimmät käsitteet Monilukutaito 1.jakson painopisteet: Tutustua yhteiskuntaan ja sen väestöön sekä yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin ja omaan talouteen.
2.jakson painopisteet:
Oman talouden hallinta Työelämän ja yrittäjyyden pelisäännöt
Ymmärtää talouden ja yrittäjyyden toimintaperiaatteet ja vaikutukset yhteiskuntaan
3.jakson painopisteet:
Ymmärtää oikeusvaltion ja yksilön oikeuksien periaatteet
Oppia kansalaisen vaikuttamiskeinoja
Ymmärtää päätöksenteon tavat
| Yksilötesti Forum 9: kpl 2
Koe Forum 9: kpl 2-6 sekä 8-10
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset | Summatiivinen ja sanallinen arviointi
Vertaisarviointi
|
Tuntiaktiivisuus, osallistuminen, vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin |
|
| |||
|
| |||
|
| |||
2. jakso |
|
| ||
TYÖNTEKO JA KULUTTAMINEN
MARKKKINAT JA TALOUDEN TOIMINTA
|
Projektityö: oma talous
Yrityskylätehtävät
Yksilötesti Forum 9: kpl 11-12
Yksilötesti Forum 9: kpl 16
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi Itsearviointi | ||
3.jakso |
|
| ||
MARKKKINAT JA TALOUDEN TOIMINTA
TURVALLINEN YHTEISKUNTA
MIELIPITEET JA VAIKUTTAMINEN, VALLANKÄYTTÖ JA PÄÄTÖKSENTEKO
|
Koe Forum 9: kpl 20-24
Projektityö: turvallinen yhteiskunta
Sähköiset ja muut tuntitehtävät
Tiedonhakuharjoitukset
| Summatiivinen ja sanallinen arviointi Itsearviointi |
Yhteiskuntaopin päättöarvioinnin kriteerit
USKONTO ja ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
7. luokka
USKONTO
1. jakso
- Mitä uskonto on?
- Alkuperäiskansojen uskonnot
- Hindulaisuus
- Buddhalaisuus
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, kirjalliset kotitehtävät, koe, tuntiosallistuminen, tunti ruotsiksi (kieliluokka)
”Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.” "Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot suurista maailmassa vaikuttavista uskonnoista ja uskonnottomuudesta. Hän osaa kuvailla uskonnoissa ja katsomuksissa vallitsevaa moninaisuutta.”
2. jakso
- Kiinan ja Japanin uskonnot
- Juutalaisuus, kristinusko ja islam
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, tuntityöskentely
” Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.”
"Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot suurista maailmassa vaikuttavista uskonnoista ja uskonnottomuudesta. Hän osaa kuvailla uskonnoissa ja katsomuksissa vallitsevaa moninaisuutta.”
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
7 luokka
- Kulttuuri ja maailmankatsomus
- Tieto osana maailmankuvaa
- Kulttuurien ja katsomusten tutkiminen
- Uskontokuntiin kuulumattomat
- Kristinusko, Islaminusko, Buddhalaisuus, Hindulaisuus
- Maailmanperintökohteet
- Näytöt: Käsitteiden hallinta, tutkimusharjoitus, maailmanperintöaiheinen–Powerpoint , muu kirjallinen työ (vihkotyöskentely) tuntityöskentely, näkökulmien perustelemista ,työskentely kotona
” Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen ja elämänkatsomuksen käsitteitä”
"Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.”
"Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.”
” Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena”
8. luokka
USKONTO
1. jakso - Kristinuskon synty
- Vainot ja kirkon muotoutuminen
- Lännen luostarilaitoksen vaiheita
- Kirkon jakautuminen
- Lännen kirkko keskiajalla
- Ortodoksinen kirkko
- Katolinen kirkko
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä valikoidusta aiheesta, pienimuotoinen kirjoitelma aiheesta Michelangelo tai muu kirkkotaiteen maalari, Lööppi/mainos keskiaikaisista kirkoista
” Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.”
” Oppilas osaa nimetä eri uskontoperinteiden tapoja ja symboleja”
2. jakso - Reformaatio
- Protestanttiset kirkot
- Protestanttiset yhteisöt ja kristillisperäiset liikkeet
- Kristinuskon historia Suomessa
- Uskonto Suomessa
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä Martin Lutherista
"Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa.”
”Oppilas osaa nimetä eri uskontoperinteiden tapoja ja symboleja”
Oppilas kykenee hankkimaan syventävää tietoa kristinuskosta ja evankelisluterilaisesta kirkosta
Oppilas ymmärtää uskontoa ilmiönä
Oppilas osaa käyttää uskonnollista tietoa
Oppilas osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
8 luokka - Itsenäinen ajattelu
- Arvot ja normit
- Moraali
- Valinnat, vapaus ja vastuu
- Etiikka ja etiikan teoriat
- Seurausten eettinen arviointi
- Sananvapaus ja median etiikka
- Elämän ja kuoleman kysymykset
- Näytöt: Moraalinen ongelma ja media-aiheinen työ PPT, Etiikan teoriat-tehtävät, dilemman käsittely ja ratkaisu-harjoitus, koe, tuntityöskentely, työskentely kotona, vihkotyöskentely, keskustelut tunneilla
” Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.”
” Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä”
” Oppilas osaa kuvata monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta”
” Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.”
”Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä piirteitä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.”
” Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.”
9 luokka
USKONTO
1. jakso - Raamatun synty ja rakenne
- Raamatun tutkimus ja tulkinta
- VT ja UT
- Raamatun punainen lanka
- Raamatun vaikutuksia kulttuuriin ja yhteiskuntaan
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä valikoidusta aiheesta
” Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.”
2. jakso - Eettisen pohdinnan perusteet
- Kristinusko ja etiikka
- Ihminen ja etiikka
- Elämänkaaren etiikka
- Yhteiskunta ja etiikka
- Ympäristöetiikka
- Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, projektityö oppilaan valitsemasta aiheesta, tuntityöskentely
” Oppilas tuntee ja osaa nimetä etiikan keskeisiä käsitteitä. Hän osaa nimetä tärkeimmät ihmisoikeussopimukset ja kertoa niiden keskeisestä sisällöstä. Oppilas tuntee opiskeltavan uskonnon sekä muiden uskontojen ja katsomusten eettisiä periaatteita.”
” Oppilas pohtii ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja osaa kertoa ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä.”
” Oppilas pohtii omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja osaa kertoa niiden vaikutuksesta omaan ja toisten ihmisten hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.”
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
9 luokka - Aikakäsitykset eri kulttuureissa ja uskonnoissa
- Tulevaisuudentutkimus
- Kulttuurinen moninaisuus
- Unescon maailmanperintökohteet
- Ilmastonmuutos, uhkat maapallolle ja kestävä kehitys
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Minun tulevaisuuteni
- Maailmanlaajuinen tasa-arvo
- Näytöt: Elokuva-analyysi, Maailmanperintö-työ, Powerpoint-työ ihmisoikeuksista, koe, esitys kahdesta erityyppisestä uskonnosta/kulttuurista
” Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.”
” Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä”
” Tunnistaa ja osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien olennaisia piirteitä ja kehityskulkuja.”
”Tuntee nyky-yhteiskunnan ongelmia ja pystyy esittämään sekä optimistisia että pessimistisiä näkemyksiä tulevaisuudesta.”
” Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista. Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.”
” Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.”
Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä piirteitä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.”
” Ymmärtää yhteiskunnallisten ratkaisujen pitkän tähtäimen vaikutuksia.”
Linkki perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereihin/Uskonto
Linkki perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereihin / Elämänkatsomustieto
Ortodoksisen uskonnon arviointikriteerit
TERVEYSTIETO
7. Luokka, 1. jaksossa
Tavoitteet | Arviointi |
|
|
Jatkuva näyttö | Vihkotyö | Kokeet ja näytöt | |
Terveyteen liittyvät arjen valinnat ja sairauksien ehkäisy, nuoruuden kehitys. Ihmisen puolustusjärjestelmä tauteja vastaan.
| tuntiaktiivisuus, kriittinen ajattelu | tietojen soveltaminen käytäntöön esimerkeillä, kotitehtävät | Kirjallinen koe: Terveyteen liittyvien käsitteiden määritys, terveydenhuoltopalvelut. Ryhmätyöt. Koe. Läksynkuulustelut esim. Kahoot tai Forms |
Ryhmässä toimimisen pelisäännöt (KiVa) | ryhmätoiminnan dynamiikan ymmärtäminen, vuorovaikutustaidot | Omien tukiverkostojen hahmottaminen | Osallistuminen ryhmäharjoitteisiin, ryhmätyöskentely, toisten huomioiminen tuntityöskentelyssä |
Omien elämäntapojen tiedostaminen, päihteet | Tuntiaktiivisuus. Osallistuminen asiantuntijoitten teemapäivään. | arjenhallinnan päiväkirja | Itsearviointi. Vihkotyö, arviointi” testit” netissä (sokerinkäyttösi, unen määrä yms.) |
Median käyttö tietolähteenä | Tiedonhaku ja sen uskottavuuden arviointi, vertaisarviointi | Tavallisimmat sairaudet ja vaivat sekä hoito-ohjeet valitusta aiheesta | tiedostojen hallinnan perusteet esim. PP-esitys OneDriveen |
7. luokka
Tavoitteet | Arviointi |
|
|
Jatkuva näyttö | Vihkotyö | Kokeet ja näytöt | |
Jakso 1 |
|
|
|
Omat vahvuudet ja itsetuntemus, tunteet ja mielen hyvinvointi | Omien vahvuuksien ja valintojen tiedostaminen, tunnetaitoharjoitteita | Tuntitehtävien ja kotitehtävien tekeminen | Itsearviointi, tuntitesti |
Seksuaalisuuden kehitys ja turvataidot | Aktiivinen mukanaolo, luotettavien tietolähteiden käyttö | Seksuaalisuuden kehitys, seurustelu, seksuaaliturvallisuus, seksuaalinen moninaisuus | Esimerkkien analysointi, kirjallinen näyttö osaamisesta (tuntitestit, koe, Powerpointit)
|
Turvataidot liikenteessä ja vesillä | Aktiivinen mukanaolo ryhmäkeskusteluissa ja tehtävissä | Monisteet ja kirjan tehtävät, Case –study onnettomuuksista | Monialaisuus PP-työn valmistaminen meriturvallisuudesta |
Jakso 2 |
|
|
|
Seksuaalisuus ja seurustelu jatkuu edellisestä jaksosta | Tuntitehtävät ja esim. Forms ja Kahoot -testejä käsitteistä | Kotitehtävät ja tiedonhakua | PP-työ esim. Ehkäisystä tai sukupuolitaudeista |
Päihteiden ja riippuvuuksien vaikutus terveyteen | Tietojen hallinnan osoittaminen | Tuntitehtävien tekeminen | Käsitteiden hallinta, ryhmätyöt Avun tai tuen löytäminen Vaasasta |
Ensiaputaidot ja vahinkojen ennaltaehkäisy, liikenneturvallisuus | Käytännön taitojen osoittaminen | Onnettomuuksien ja tapaturmien ennaltaehkäisevien ja ensiaputaitojen osoittaminen | Vertaisarviointi, kirjallinen koe tai Nou hätä -koe, Power Point -työskentely, Forms -testi |
Jakso 3 |
|
|
|
Vastuu omasta ja muiden hyvinvoinnista ihmissuhteissa, turvataidot | aktiivinen mukanaolo, Varjoton mieli- materiaalin hyväksikäyttö | Tuntitehtävät, turvataidot | Esimerkkitapausten ratkominen, Forms tai Kahoot |
Oman elämän terveysvalinnat | luotettavien tietolähteiden käyttö | vihkotyö | Itsearviointi |
Ympäristön terveysvaikutukset | Study and teach – oppimistavan harjoittelu | Muistiinpanotekniikan kehittäminen | Tiedon hakeminen ja koostaminen esim. Power Point-esitykseksi |
9. luokka, kahdessa jaksossa
Tavoitteet | Arviointi Jatkuva näyttö | Vihkotyö | Kokeet ja näytöt |
Media ja terveys Ympäristöterveys Maailman terveystilanne | tuntiaktiivisuus, kriittinen ajattelu, luotettavat tietolähteet | Kirjan tehtävät, ryhmätyöt | Ryhmätuotos, juliste/videotyö |
Ravinnon merkitys terveydelle | Tiedonhaku, Parityöskentely | Aineiston keräys ja tavoitteen mukainen valmistaminen /esim. Teams | Oman työn laatiminen sähköisessä muodossa |
Mielen hyvinvointi | Tuntiaktiivisuus
| Tehtävät / Tuotos valinnan mukaan | Itsearviointia Ryhmätyö |
Päihteetön terveys | Tietojen päivittäminen, draamatyö | itsetuntemus ja itsekriittisyys | Paneelikeskustelu ja Kirjallinen testi tai Forms |
Terveystiedon päättöarvioinnissa opettajan tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilasta kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa
Arvioinnissa osaaminen etenee asiasisällöstä tiedonkäsittelyä kohti (5-->9 / 4-->10)
Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet.
Näytöt (formatiiviset) näkyvät arvioinnissa joko Wilmassa tai opettajan päiväkirjassa:
-posterit
-Formsit
-Esitelmät
-Keskustelut ja väittelyt
-Pistarit
Näytöt (summatiiviset) näkyvät AINA Wilmassa
-Kokeet
-PowerPoint -esitelmät
Arvosana 5:
Oppilas osaa nimetä tai kuvata eri terveyden osa-alueita (Elämänkaari, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys) (T1)
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää miten ne vaikuttavat käyttäytymiseen (T2)
Vuorovaikutus ja osaa ottaa toiset huomioon sekä tietää mitä “minäkuva” tarkoittaa (T4)
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä (T5)
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti (T6)
Oppilas ymmärtää miten edistää omaa terveyttään (T8)
Oppilas ymmärtää ympäristön merkityksen terveydelle (T9)
Oppilas osaa nimetä opiskeluun ja työkykyyn vaikuttavia tekijöitä (T10)
Oppilas ymmärtää perheen sekä yhteisön merkityksen terveydelle (T11)
Oppilas osaa nimetä median tai viestinnän kanavia, jotka vaikuttavat terveyteen (T12)
Arvosana7:
Oppilas osaa selittää “auki” terveyden käsitteitä esimerkkien avulla (T1) & (T2)
Oppilas osaa antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle myös eettiseltä kannalta(T4)
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä (T5)
Oppilas osaa hakea jonkun verran terveyteen liittyvää tietoa eri lähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti (T6)
Oppilas ymmärtää kriittisyyden merkityksen, oman terveytensä kannalta tärkeän tiedon haussa (T8)
Oppilas osaa kuvata ja antaa esimerkkejä elinympäristön vaikutuksista terveyteen (T9)
Oppilas osaa kuvata oman kunnan terveyspalveluita (T10)
Oppilas osaa kuvata esimerkein lähiyhteisöjen vaikutusta terveyteen (T11)
Oppilas osaa analysoida ohjatusti terveyteen liittyvän viestinnän ja elämäntapojen vaikutuksia (T 12)
Arvosana 8:
Oppilas osaa eritellä, arvioida tai luokitella edellä mainittuja terveyden käsitteitä / ilmiöitä
Arvosana 9:
Oppilas osaa analysoida, tutkia, perustella, selittää sekä suunnitella ja soveltaa edellä mainittuja terveyden ilmiöitä eri tilanteissa
FYSIIKKA
Fysiikan oppiaineen tavoitteet yläkoulussa (perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun.
Tämä ei vaikuta arviointiin.
Tämä ei vaikuta arviointiin.
Fysiikka 7-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Fysiikan maailma | T11, T13 | Oppilastyöt Tuntitesti (suureet ja yksiköt) Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet)
|
Värähdys- ja aaltoliike, ääni | T9, T10-T13, T15 | Oppilastyöt (esim. melun mittaaminen eri ympäristöissä)
|
Valo | T8-T13 | Oppilastyöt (esim. työt linsseillä ja peileillä) Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko/-monisteet) Summatiivinen koe esim. valo-osion jälkeen |
Avaruus ja säteily | T9, T10, T12, T13 | Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko/-monisteet |
Fysiikka 8-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Vuorovaikutus ja voima | T8, T10, T11, T13, T14 | Oppilastyöt (esim. kitkavoiman suureen mittaaminen) Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet) (tuntitesti) |
Liike | T9, T11, T14 | Oppilastyöt (esim. nopeuden mittaaminen, ja kuvaajan piirtäminen) Nopeuslaskut |
Paine |
| Painelaskut Summatiivinen koe esim. paine-osion jälkeen |
Työ ja energia |
| Oppilastyö (oma teho portaita noustessa) Työ ja teholaskut Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet) |
Lämpö | T8, T9, T10, T11, T12, T13, T14, T15 | Oppilastyöt (esim. lämpötilan mittaaminen, lämmön siirtyminen, olomuodon muutokset...) Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet) (Työselostus) (Projektityö, esim. energian tuotannosta) |
Fysiikka 9-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Sähkövaraus ja magnetismi | T8, T9, T10, T11, T14
| Oppilastyöt (esim. Hankaussähköstä)
|
Sähköoppi | T8, T9, T10, T11, T14 | Oppilastyöt (esim. virtapiirien rakentelu ja sähkövirran sekä jännitteen mittaaminen) Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet) Laskutehtävät: resistanssi, sähköteho ja sähköenergia Testi kytkentäkaavion piirrosmerkeistä Summatiivinen koe |
Sähkön tuotanto | T8, T10, T11, T13, T14 | Oppilastyöt (esim. Generaattori ja sähkömoottori) Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet) Työselostus |
Ydinfysiikka | T8, T9, T11, T12, T13, T14, T15 | Tunti- ja kotitehtävät (vihko / monisteet)
|
Kemian oppiaineen tavoitteet yläkoulussa (perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun
Tätä tavoitetta ei arvioida.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Tätä tavoitetta ei arvioida.
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Tuntityöskentely ja itsearviointi, kotitehtävät
T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta
Erilaiset projektityöt, mm. 9-luokan kemian sovellusten projekti
T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi
Oppilastyöt, projektit, työselostukset
T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti
Oppilastyöt
T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia
Oppilastyöt ja työselostukset
T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa
Projektit, oppilastyöt
T9 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Tuntitehtävät, projektit, oppilastyöt, työselostukset, simulaatiotehtävät
T10 ohjata oppilasta käyttämään kemian käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä
Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset
T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja kuvaamaan ja selittämään aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä
Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset, simulaatiotehtävät
T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla
Projektityöt, tiedonhakutehtävät, kotitehtävät, tuntitehtävät
T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa
Oppilastyöt, tuntityöskentely, kotitehtävät, summatiiviset kokeet, tuntitestit
T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista
Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset
T15 ohjata oppilasta soveltamaan kemian tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä tarjota mahdollisuuksia tutustua kemian soveltamiseen erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä
Tätä tavoitetta ei arvioida
Kemian tavoitteet 7-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Aineiden tutkiminen ja mallintaminen | T10, T11, T13, T14, T15 | Oppilastyöt Tuntityöskentely Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko) Esitys alkuaineesta Summatiivinen koe |
Aine ja reaktio | T10-T13, T14 | Oppilastyöt Tunti- ja kotitehtävät Summatiivinen koe |
Kemia 8-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Jaksollinen järjestelmä ja sidokset | T9, T10, T11, T14 | Oppilastyöt Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko) Summatiivinen koe |
Hiiliyhdisteet | T9, T10, T11, T13, T14 | Oppilastyöt Tunti- ja kotitehtävät Työselostus (tehtävävihko) Summatiivinen koe |
Hapot ja emäkset | T8, T9, T10, T11, T12 T13, T14, T15 | Oppilastyöt Tunti- ja kotitehtävät Työselostus/projekti (tehtävävihko)
|
Kemia 9-luokka
Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen
Sisältöalue | Keskeisimmät tavoitteet | Näyttö |
Metallien kemia | T8, T10, T11, T14 | Oppilastyöt Tunti- ja kotitehtävät Työselostus/raportti (tehtävävihko) Tuntitesti |
Kemiaa kotona (ravintoaineet) | T9, T10, T11, T14 | Oppilastyöt Työselostus/raportti Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko) Pieni tiedonhakutehtävä/tutkimus |
Kemian sovellukset | T4, T8, T9, T10, T12, T13, T14, T15 | Tunti- ja kotitehtävät Energisen Vaasan projektityöt |
Kertaus yläkoulun sisällöistä | T10-T14 | Summatiivinen kemian päättökoe |
MATEMATIIKKA
Matematiikan arvioinnin kohteena ovat matemaattiset tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen.
Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota tekemisen tapaan ja taitoon perustella ratkaisuja sekä ratkaisujen rakenteeseen ja oikeellisuuteen.
Arvioinnissa otetaan huomioon myös taito hyödyntää välineitä mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan eri tavoin.
Tuotoksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota tuotoksen matemaattiseen sisältöön ja esitystapaan.
Oppilaille annetaan säännöllisesti ja monipuolisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Palaute koostuu esimerkiksi oppituntien aikana oppilaalle välittömästi annettavasta kannustavasta palautteesta, kirjallisesta palautteesta (esim. Wilma –merkinnät) sekä oppilaan ja huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista. Oppilailla on aktiivinen rooli arvioinnissa. Yhdessä työskenneltäessä arvioidaan sekä ryhmän jäsenten että koko ryhmän toimintaa ja tuotosta. Oppilaita ohjataan tuotosten ja toiminnan arvioimiseen.
Tuntityöskentely
- Opiskeluvälineet mukana
- Opetuksen aktiivinen seuraaminen
- Tehtävien tekeminen
- Tarvittaessa avun pyytäminen
Vihkotyöskentely
- Teorian ja esimerkkien kirjoittaminen
- Laskujen selkeä tekeminen välivaiheineen (ei pelkkä vastaus!!!)
- Kotitehtävien tekeminen
7. luokka
1. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Murtolukujen laskutoimitukset | T11 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
Peruslaskutoimitukset |
| Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
2. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Tasogeometria | T18 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
3. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Lausekkeet ja yhtälöt | T14 | Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
8. luokka
1. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Potenssit ja polynomit |
| Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
2. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Yhtälöt | T14 | Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
Prosenttilaskut | T8 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
3. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Tasogeometria | T18 | Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
9.luokka
1. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Funktiot | T8, T15 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
Yhtälöparit | T9, T14 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
2. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Trigonometria | T12, T18 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
Tilastotiede | T8, T9, T19 | Koe/Projektityö, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
Avaruusgeometria | T12, T18 | Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely |
3. jakso
Aihealue | tavoitteet | Näyttö |
Päättökokeeseen kertausta |
| Tuntityöskentely, vihkotyöskentely, päättökoe |
Ohjelmointi | T20 | Tuntityöskentely |
Tavoitteet
T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana
T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä
T4 kannustaa oppilasta harjaantumaan täsmälliseen matemaattiseen ilmaisuun suullisesti ja kirjallisesti
T5 tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä
T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä
T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa
T8 ohjata oppilasta kehittämään tiedonhallinta- ja analysointitaitojaan sekä opastaa tiedon kriittiseen tarkasteluun
T9 opastaa oppilasta soveltamaan tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa sekä ongelmien ratkaisemisessa
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan päättely- ja päässälaskutaitoa ja kannustaa oppilasta käyttämään laskutaitoaan eri tilanteissa
T11 ohjata oppilasta kehittämään kykyään laskea peruslaskutoimituksia rationaaliluvuilla
T12 tukea oppilasta laajentamaan lukukäsitteen ymmärtämistä reaalilukuihin
T13 tukea oppilasta laajentamaan ymmärrystään prosenttilaskennasta
T14 ohjata oppilasta ymmärtämään tuntemattoman käsite ja kehittämään yhtälönratkaisutaitojaan
T15 ohjata oppilasta ymmärtämään muuttujan käsite ja tutustuttaa funktion käsitteeseen. Ohjata oppilasta harjoittelemaan funktion kuvaajan tulkitsemista ja tuottamista
T16 tukea oppilasta ymmärtämään geometrian käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä
T17 ohjata oppilasta ymmärtämään ja hyödyntämään suorakulmaiseen kolmioon ja ympyrään liittyviä ominaisuuksia
T18 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan laskea pinta-aloja ja tilavuuksia
T19 ohjata oppilasta määrittämään tilastollisia tunnuslukuja ja laskemaan todennäköisyyksiä
T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen
KIELET
ARVIOINTIKRITEERIT KIELET
Arviointi on monipuolista ja jatkuvaa, ja se käsittää seuraavat asiat.
TUNTITYÖSKENTELY
- suullisten ja kirjallisten tehtävien tekeminen parhaansa mukaan
- pari- ja ryhmätöiden sujuminen
- kuuntelutehtäviin keskittyminen
VASTUUNKANTAMINEN
- asenne opiskeluun
- opiskeluvälineet mukana ja niistä huolehtiminen
- testeihin lukeminen
- kotitehtävien huolellinen tekeminen (myös lukuläksyjen)
- läsnäolo oppitunneilla
- poissa ollessa läksyjen selvittäminen ja tarvittaessa lisätehtävien tekeminen
- työrauhan antaminen ryhmän muille opiskelijoille
- tehtävien hoitaminen ajallaan (mm. palautettavat tehtävät sekä kokeet)
Englanti, tavoitteet ja arviointi eri jaksoissa
7. lk.
1. 1 palkki/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on oppia myönteinen, kielteinen ja kysymyslause preesensissä ja imperfektissä kaikissa persoonamuodoissa. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, kuuntelukoe, luetunymmärtämisen testejä.
2. 2 palkki/vko. Tavoitteena on oppia myönteinen, kielteinen ja kysymyslause menneissä aikamuodoissa kaikissa persoonamuodoissa. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, kirjoitelma, kuuntelukoe.
3. 1. palkkia/vko. Tavoitteena on oppia lauseen perussanajärjestys ja futuuri. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, suullinen koe, kuuntelukoe, luetunymmärtämisen koe.
Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.
Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta.
8. lk.
1. 2 palkkia/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on hallita yleisimmät epäsäännölliset verbit ja kerrata aikamuodot. Oppia kertomaan englanniksi Australiasta. Näytöt: Jatkuva näyttö. Verbikokeet, Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, Kuuntelukoe, luetunymmärtämisen testejä.
2. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on hallita futuuri ja konditionaali sivulauseineen. Oppia kertomaan Uudesta-Seelannista englannista. Näytöt: Jatkuva näyttö. Verbikokeet, sanakokeet, 1 iso koe/jakso, Suullinen koe, Kuuntelukoe. Kirjoitelma esim. aiheesta ”What would I do if I won one million euros?” tai muuta jossittelua.
3. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on hallita relatiivilauseet ja apuverbit. Oppia kertomaan Intiasta ja Kanadasta englanniksi. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso. Kuuntelukoe. Kirjoitelma liittyen 8. luokan teemamaiden kulttuureihin. Projektityön aiheena esim. the English Speaking World.
Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.
Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta.
9. lk.
1. 1 palkki/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on kerrata kaikki aikamuodot ja oppia passiivi eri aikamuodoissa. Tutustutaan englanninkieliseen Afrikkaan. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, kuuntelukoe.
2. 1 palkki/vko. Tavoitteena on oppia 2.konditionaali. Oppia keskustelemaan työelämästä englanniksi. Näytöt: Jatkuva näyttö. Sanakokeet, 1 iso koe/jakso, kuuntelukoe, suullinen koe, kirjoitelma.
3. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on oppia epäsuora esitys ja kerrata yläkoulussa opittua. Oppia keskustelemaan elokuvista. Näytöt: Sanakokeet, 1 iso koe /jakso, Valtakunnallinen koe.
Kirjoitetaan kirjoitelma aiheesta Energinen Vaasa liittyen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja Unit 5 aiheisiin.
Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.
Päättöarviointi lukuvuoden lopussa kuvaa oppilaan osaamista suhteessa oppiaineen tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.
A2-ruotsi | B1-ruotsi |
7. luokka – oppikirja Nyckel 7 - tavoitteena oppia: itsestä kertominen (perhe, koulu, koti, vapaa-aika) ja tienneuvominen ja ostostilanteet sekä kappalekohtaiset rakenneasiat - kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, 1–2 kirjoitelmaa/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, pieniä läksynkuulusteluja
| 7. luokka – oppikirja Trampolin 3 & 4 - tavoitteena oppia: koti ja asuminen, kehonosat ja voinnista kysyminen ja kertominen, ruokasanoja ja kahvilassa asioiminen, maat ja kielitaidosta kertominen, vuodenajat ja säästä kertominen ja kappalekohtaiset rakenne- ja maantuntemusasiat - kokeet ja testit: pieni koe jokaisesta kappaleesta TAI sanakoe jokaisesta kappaleesta ja 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, pieniä kirjoitustehtäviä, pieniä läksynkuulusteluja
|
8. luokka – oppikirja Nyckel 8 - tavoitteena oppia: Pohjoismaat sekä ravintolakeskustelut, TV:n ja elokuvien katsominen, idoleista ja musiikista kertominen, säänilmaukset ja kappalekohtaiset rakenneasiat - kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, 1 kirjoitelma /lukuvuosi, pieniä läksynkuulusteluja
| 8. luokka – oppikirja Trampolin 4 & Trampolin 5 - tavoitteena oppia: kaupunki- ja liikennesanoja, Pohjoismaat, luontosanoja, eläinsanoja, kierrätys ja lajittelu sekä Suomesta kertominen ja kappalekohtaiset rakenneasiat - kokeet ja testit: pieni koe jokaisesta kappaleesta TAI sanakoe jokaisesta kappaleesta ja 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, pieniä kirjoitustehtäviä, pieniä läksynkuulusteluja
|
9. luokka – oppikirja Nyckel 9 - tavoitteena oppia: tunteet, monikulttuurisuus ja elämä Ruotsissa, opinnot ja ammatit, kesätyöt, ympäristö ja media sekä kappalekohtaiset rakenneasiat - kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 päättökoe, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, 1-2 kirjoitelmaa/lukuvuosi, - 9. luokalla päättöarvosana perustuu OPS:in päättöarvioinnin kriteereihin: (a2-ruotsi s. 1–9) | 9. luokka – oppikirja Trampolin 6 - tavoitteena oppia: koulu ja opinnot, kesätyöt, ammatit, tulevaisuus sekä kappalekohtaiset rakenneasiat. - kokeet ja testit: pieni koe jokaisesta kappaleesta TAI sanakoe jokaisesta kappaleesta ja 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen tehtävä/lukuvuosi, pieniä kirjoitustehtäviä, pieniä läksynkuulusteluja, 1 päättökoe. - 9. luokalla päättöarvosana perustuu OPS:in päättöarvioinnin kriteereihin: (b-ruotsi s. 37–44) |
Kielten arviointi on jatkuvaa ja siinä otetaan huomioon sekä tunti- että kotityöskentely.
Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi omaa työskentelyään sekä oppimistaan lukuvuoden aikana.
KOTITALOUS
TIEDONHALLINTATAIDOT
KÄYTÄNNÖNTOIMINTATAIDOT
YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSTAIDOT
Neljäntenä arvioitavana osa-alueena on vastuullisuus, joka sisällytetään yllä oleviin kolmeen muuhun. Kotitaloudessa kasvetaan töiden myötä vastuulliseen asenteeseen, jota ilman itse suoritukset eivät voi saavuttaa tyydyttävää tulosta.
KÄSITYÖ
Käsityön arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin ja alla kuvaillaan prosessin osa-alueet ja tavoitteet oppimiselle.
Tuotos voi olla esim. esine, harjoitustyö, tekniikkaharjoite, kuva, piirustus, portfolio.
Tuotoksen valmistamiseen sisältyvät kaikki oppimisen tavoitteet.
Oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Näyttö |
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
| Työskentely ja tuottaminen | Tuotos |
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa. | Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen | Tuotos |
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään | Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen | Tuotos |
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen | Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu | Tuotos |
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa | Turvallinen työskentely | Tuotos |
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista. | Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely | Tuotos |
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä | Käsityön ja kädentaitojen merkityksen hahmottaminen arkielämässä ja yhteiskunnassa | Tuotos |
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa | Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa | Tuotos |
LIIKUNTA
Vuosiluokilla 7–9, liikunnan opetuksen arvioinnissa painotetaan psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista toimintakykyä.
Liikunnan avulla edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan kulttuurista moninaisuutta. Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittyminen. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.
Arvosana muodostuu oppimisesta (50%) ja työskentelystä (50%).
OPPIMISTA ARVIOIDAAN SEURAAVIEN OSATAVOITTEIDEN KAUTTA:
Havaintomotoriikka
oppilas osaa havainnoida itseään ja ympäristöään sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Tasapaino- ja liikkumistaidot
oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Välineenkäsittelytaidot
oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Fyysisten ominaisuuksien arviointi-, ylläpito ja kehittäminen
fyysiset ominaisuudet ovat: Voima, nopeus, kestävyys ja liikkuvuus.
Uimataito ja vedestä pelastautuminen
oppilaan tulee näyttää hallitsevansa riittävä uimataito sekä vedestä pelastautuminen ja pelastaminen.
TYÖSKENTELYÄ ARVIOIDAAN SEURAAVIEN OSATAVOITTEIDEN KAUTTA:
Aktiivisuus ja yrittäminen
oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee parhaansa yrittäen
Turvallinen ja asiallinen toiminta
oppilas kuuntelee ohjeita ja toimii liikuntatunnilla asiallisesti ja turvallisesti
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
oppilas työskentelee kaikkien kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan muut huomioon ottaen
Reilu peli ja vastuullisuus ryhmässä
oppilas toimii reilun pelin periaatteella sekä ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Itsenäinen työskentely ja vastuu omasta toiminnasta
oppilas osaa ottaa omasta toiminnastaan vastuuta itsenäisesti
MUSIIKKI
TAVOITTEET JA SISÄLLÖT
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Tuntityöskentely, yhteismusisointi, yhteislaulu ja muu musiikillinen toiminta
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä.
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Tuntityöskentely, laulu yhteisesti ja eri kokoonpanoissa, mikrofonin käyttöön tutustuminen
T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin.
Tuntityöskentely, yhteismusisointi, bändisoitinjakson
T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun.
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Tuntityöskentely, musiikkiliikuntatehtäviin osallistuminen
T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan.
Tuntityöskentely, kirjalliset tehtävät, ryhmätyöskentely
T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Tuntityöskentely, sävellyttäminen ja improvisointi yhteissoittona, ryhmissä ja yksin, omien tuotosten tekeminen (esimerkiksi tietokoneella ja soittimilla, kuten 5-kielisellä kanteleella)
T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Tuntityöskentely, oman musiikin tekeminen tietokoneella, oman soiton tallentaminen, qridin hyödyntäminen
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Tuntityöskentely, kirjalliset tehtävät
T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Tuntityöskentely, kirjalliset tehtävät, kotitehtävät qridissä, kirjalliset kokeet
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Tätä tavoitetta ei arvioida
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Tuntityöskentely, erityisesti toimiminen soitto- ja laulutilanteissa, kirjallinen tehtävä, kirjallinen koe
Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Bändisoitinjakso, bändisoitinjakson harjoitteluaktiivisuus sekä soitinkohtaiset tavoitteet ja tasot ja soittonäytteet, tuntityöskentely
MUSIIKIN PÄÄTTÖARVIOINTI
Musiikin päättöarviointi tapahtuu 7.-luokan keväällä.
Poikkeuksena tästä ne oppilaat, jotka valitsevat valinnaisaineeksi musiikin syventävät opinnot. Heillä musiikin päättöarviointi on 9.-luokan keväällä musiikin syventävissä opinnoissa.
7.- LUOKAN MUSIIKKI
1. jakso (1. jakso -2. jakson alku niillä, joilla musiikkia on ensimmäisessä jaksossa 1h/vko)
SISÄLTÖ |
TAVOITE |
ARVIOINTITAPA / MIHIN ARVIOINNISSA KIINNITETÄÄN HUOMIOTA
|
Bändisoitinjakso | T1, T3, T7, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely, harjoitteluaktiivisuus, soitinkohtaiset tasot sekä näytöt tunnilla ja qridiin taltioituna (kuten oman soiton videointi), yhteismusisointinäyttö, oman oppimisen itsearviointi, kirjalliset kotitehtävät, kirjallinen koe
|
Kuulonsuojelu | T11 | Tuntityöskentely erityisesti musisointi- ja laulutilanteissa, kirjallinen tehtävä/kotitehtävä, kirjallinen koe
|
Yhteismusisointi | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely ja –aktiivisuus, ohjeiden noudattaminen, sisältyy myös soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö
|
Rytmitehtävät | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7 T8, T9, T11, T12 | Tuntityöskentely, osallistumisaktiivisuus ja näytöt
|
Laulaminen | T1, T2, T3, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely, ei laulukoetta, osallistuminen yhteislauluun, osallistuminen moniäänisen laulun (esim. kaanon) kokeiluihin, mikrofonilaulu, laulaminen eri kokoonpanoissa, vapaaehtoiset ylimääräiset näytöt plussaa
|
Musiikin kuuntelu | T4, T5, T6, T8, T9, T10 | Tuntityöskentely, eri työtapoihin osallistuminen, ryhmätyöskentely, kirjalliset tehtävät
|
Luova tuottaminen | T1, T3, T4, T5, T6, T7, T11, T12 | Tuntityöskentely ja näytöt, kuten osallistuminen ryhmänä/ryhmätyönä toteutettaviin luoviin musiikillisiin tehtäviin, mm. oman melodian /+ musiikkikokeilun tekeminen tietokoneella ohjeita noudattaen, äänimaisema
|
2.- jakso
SISÄLTÖ |
TAVOITE |
ARVIOINTITAPA / MIHIN ARVIOINNISSA KIINNITETÄÄN HUOMIOTA
|
Musiikin elementit | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T9, T10 | Tuntityöskentely, käytännön toteutus ja soveltaminen musisoinnissa, kirjalliset tehtävät ja tuntitestit, kotitehtävät
|
Eri musiikkikulttuureita | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely, yhteismusisointi, kirjalliset tehtävät, tuntitestit ja kotitehtävät
|
Blues | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely, yhteismusisointi, ryhmätyö: bluesin sanoittaminen ryhmätyönä
|
Suomalainen kansanmusiikki
| T1. T2, T3, T4, T5, T6, T7, T8, T9, T10, T12 | Tuntityöskentely, yhteismusisointi, oman kalevalaisen runosävelmän säveltäminen ja sen soittamaan opettelu 5-kielisellä kanteleella, oman tuotoksen videointi ja tallentaminen qridiin |
Luova tuottaminen | T1, T3, T4, T5, T6, T7, T11, T12 | Tuntityöskentely ja näytöt, runosävelmän tekeminen ja tallentaminen qridiin, luova musiikillinen työ tietokoneella, eri kokoonpanoilla toteutettaviin luovat musiikilliset tehtävät
|
Kuulonsuojelu | T11 | Tuntityöskentely erityisesti musisointi- ja laulutilanteissa
|
Yhteismusisointi | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely ja –aktiivisuus, ohjeiden noudattaminen, sisältyy myös soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö
|
Rytmitehtävät | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7 T8, T9, T11, T12 | Tuntityöskentely, osallistumisaktiivisuus ja näytöt
|
Laulaminen | T1, T2, T3, T8, T9, T10, T11, T12
| Tuntityöskentely, ei laulukoetta, osallistuminen yhteislauluun, osallistuminen moniäänisen laulun kokeiluihin, mikrofonilaulu, laulaminen eri kokoonpanoissa, vapaaehtoiset ylimääräiset näytöt plussaa
|
Musiikin kuuntelu | T4, T5, T6, T8, T9, T10 | Tuntityöskentely, eri työtapoihin osallistuminen, ryhmätyöskentely, kirjalliset tehtävät
|
3.-jakso
SISÄLTÖ |
TAVOITE |
ARVIOINTITAPA/ MIHIN ARVIOINNISSA KIINNITETÄÄN HUOMIOTA
|
Yhteismusisointi | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T8, T9, T10, T11, T12 | Tuntityöskentely ja –aktiivisuus, ohjeiden noudattaminen, aiemmin opitun soveltaminen yhteismusisoinnissa, sisältyy myös soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö
|
Musiikin kuuntelu | T4, T5, T6, T8, T9, T10 | Tuntityöskentely, musiikin aikakausia, säveltäjiä ja tyylejä, eri työtapoihin osallistuminen, ryhmätyöskentely, kirjalliset tehtävät
|
Kuulonsuojelu | T11 | Tuntityöskentely erityisesti musisointi- ja laulutilanteissa
|
Rytmitehtävät | T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7 T8, T9, T11, T12 | Tuntityöskentely, osallistumisaktiivisuus ja näytöt
|
Laulaminen | T1, T2, T3, T8, T9, T10, T11, T12
| Tuntityöskentely, ei laulukoetta, osallistuminen yhteislauluun, osallistuminen moniäänisen laulun kokeiluihin, mikrofonilaulu, laulaminen eri kokoonpanoissa, vapaaehtoiset ylimääräiset näytöt plussaa
|
Luova tuottaminen | T1, T3, T4, T5, T6, T7, T11, T12 | Osallistuminen mahdollisiin eri kokoonpanoilla ja yksin toteutettaviin luoviin musiikillisiin tehtäviin
|