Arviointi 7-9lk.

ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS / SUOMI TOISENA KIELENÄ


Vuosiluokilla 7–9 äidinkielen ja kirjallisuuden / suomi toisena kielenä kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa kielenkäyttö- ja tekstianalyysitilanteissa. Myös itsearviointia ja vertaisarviointia käytetään oppimisprosessien tukena. 


Arvioitavat tavoitealueet (äidinkieli ja kirjallisuus): 

1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen 

  • Vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä 

  • Vuorovaikutus ryhmässä 

  • Kokonaisilmaisun ja esiintymisen taidot 

  • Vuorovaikutustaitojen kehittäminen 

2 Tekstien tulkitseminen 

  • Tekstinymmärtämisen strategiat 

  • Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito 

  • Tekstien erittely ja tulkinta 

  • Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys 

  • Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta ja lukukokemusten jakaminen 

3 Tekstien tuottaminen 

  • Ajatusten ilmaiseminen, tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito 

  • Tekstilajien hallinta 

  • Tekstien tuottamisen prosessien hallinta 

  • Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito 

  • Tiedon esittäminen, hallinta ja eettinen viestintä 

4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen 

  • Kielitietoisuuden kehittyminen 

  • Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen 

  • Kielen merkityksen ja aseman  

 

Arvioitavat tavoitealueet (suomi toisena kielenä): 

1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen 

  • Vuorovaikutustaidot 

  • Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa 

  • Esiintymistaidot 

2 Tekstien tulkitseminen 

  • Tekstilajitaidot tekstien tulkinnassa 

  • Tekstien tulkinta 

3 Tekstien tuottaminen 

  • Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa 

  • Kirjoitetun kielen hallinta 

4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen 

  • Kielitietoisuuden kehittyminen 

  • Kirjallisuuden ja sen vaiheiden tuntemus 

  • Kulttuuritietoisuuden kehittyminen 

5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena 

  • Viestijäkuvan kehittyminen ja oman kielenoppimisen reflektointi 

  • Eri tiedonalojen kielen havainnointi 

  • Tiedonhankinta sekä oman työskentelyn suunnittelu, jäsentäminen ja arvioiminen 

 

Keskeiset suoritukset ja näytöt 7. luokalla 

  • Kirjoitelma 

  • Koe sanaluokista/verbeistä 

  • Kirjallisuustehtävät 

  • Teksti vaihe vaiheelta 

  • Soveltava lukutehtävä kirjallisuuden käsitteistä 

  • Testi kielenhuollosta 

  • Kertomus vaihe vaiheelta/muu kirjoitelma 

  • Esitelmäprojekti 

  • Puhetehtävät 

  • luetunymmärtäminen 

  • Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot)

  •  

Keskeiset suoritukset ja näytöt 8. luokalla 

  • Eläinnovelli 

  • Mielipidekirjoitus 

  • Koe moduksista 

  • Kirjallisuustehtävät 

  • Koe lauseenjäsenistä 

  • Pohtiva essee 

  • Mediatehtävät 

  • Genreprojekti 

  • Mainosprojekti (osa Merellinen Vaasa -oppimiskokonaisuutta) 

  • Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot) 


Keskeiset suoritukset ja näytöt 9. luokalla 

  • Unelmoi ja haaveile -tehtävä 

  • Lukupäiväkirja tietokirjasta/elämäkerrasta 

  • Essee kielestä 

  • Koe kielijaksosta 

  • Testi kirjoittamisprosessista 

  • Essee aineiston pohjalta 

  • Novellianalyysi/runoanalyysi 

  • Testi kielenhuollosta 

  • Kirjallisuusprojekti 

  • TET-raportti 

  • Päättökoe 

  • Puhe 

  • Ryhmäkeskustelu 

  • Työskentely itsenäisesti ja ryhmässä (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät, vihkotehtävät, suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja tuntitestit, vuorovaikutustaidot, tavoiteaikataulussa pysyminen) 


3. jakson jälkeen 9. luokan päättyessä annetaan päättöarvosana. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso äidinkielen ja kirjallisuuden / suomi toisena kielenä oppimäärän valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin, jotka on määritelty arvosanalle 8. Päättöarvioinnin kriteerit löytyvät 9. luokan oppilaan vihosta. Jokaisen jakson jälkeen 9. luokan oppilaalle annetaan lisäksi kotiin tutustuttavaksi ja allekirjoitettavaksi arviointiyhteenveto lukuvuoden siihenastisista suorituksista ja näytöistä. 

Päättöarvioinnin kriteerit voi lukea kokonaisuudessaan tästä linkistä. 

   

BIOLOGIA

Biologia 7-8lk.

Aihealue 

Tavoite 

Mahdollisia käytännön toteutuksia 

Arviointi 

 

Tutkimus ja työskentelytaidot 

Osaa toteuttaa pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoida se tulokset. 

Osaa työskennellä turvallisesti ja käyttää biologian tutkimusvälineistöä. 

Mikroskopointi 

Vesieläinnäytteiden kerääminen tai tutkiminen 

Kalan laborointi 

Kasvien kasvatus 

Mikrobikasvatus 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Työskentely luokassa ja maastossa, ohjeiden mukaan toimiminen 
 

 

Eliökunnan rakenne ja monimuotoisuus, ekosysteemit 

Ymmärtää eliökunnan luokittelun periaatteet ja osaa luokitella eliöitä eliöryhmiin. 

Osaa nimetä eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. 

 

Tunnistaa erilaisia ekosysteemejä  

Tunnistaa metsien ja vesiekosysteemin lajeja 

 

 

 

Vertaillaan eliöiden rakenteita, toimintoja ja elinympäristöjä 

 

Maastotyöskentely lähiympäristössä 

Tutustutaan eri eliöryhmien piirteisiin  

Kasvio tai muu eliökokoelma 

Lajintunnistus 

Ryhmätyö metsätyypeistä 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Työskentely luokassa ja maastossa 

Kirjalliset työt, tiedonhaku ja  

Vertaisarviointi 

Kotitehtävät 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Lajintuntemustestit 

Kasvio 

Ryhmätyöt 

Ekosysteemin rakenne ja toiminta 

Ihmisen toiminnan vaikutus ekosysteemeihin 

Osaa kuvata ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa.  

Ymmärtää monimuotoisuuden merkityksen ekosysteemien toiminnalle. 

 

Osaa pohtia metsien kestävän käytön merkitystä eliöille ja ihmiselle. 

muistiinpanot, kirjalliset tehtävät 

Maastotyöskentely 

Uutisten seuranta 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Työskentely luokassa ja maastossa 
Kotitehtävät 

 

 
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Osana koealuetta 

 

Muita suomalaisia ekosysteemejä (Itämeri, tunturi, suo, kaupunki) 

Tunnistaa erilaisia ekosysteemejä  

 

Merellinen liikuntapäivä Itämeri 

Ryhmätyöt ekosysteemeistä 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Tuntityöskentely 
 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Ryhmätyö (verkkoryhmätyöskentely) / osa koealuetta 

Evoluutio ja elämän kehitys 

Ymmärtää evoluution perusperiaatteet. 

Osaa kuvata kuinka elämä on maapallolla kehittynyt. 

Opettajajohtoisesti 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Tuntityöskentely 
Kotitehtävät 

 

Kohti kestävää tulevaisuutta 

Osaa kuvata, kuinka toimitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. 

Opetellaan kestävää elämäntapaa 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Mahdolliset maastotyöt 

ryhmätyötaidot, tiedonhaku ja tulkinta 
Kotitehtävät 

 
SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Mahdollisesti ryhmätyö  

 

Biologia 9lk 

Aihealue 

Tavoite 

Ideoita käytännön toteutukseen 

Arviointi 

Tutkimus ja työskentelytaidot 

 

Osaa toteuttaa pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoida sen tulokset. 

 

Osaa työskennellä turvallisesti ja käyttää biologian tutkimusvälineistöä. 

Kokeellisia töitä, esimerkiksi mikroskopointi, sisäelinten tutkiminen, Oman kehon toimintojen tutkiminen (esim. sykkeen mittaus) 

Aistien testaamista (kokeellista työskentelyä) 

Ryhmätyöt aisteista 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Työskentely luokassa: kokeellinen työskentely, havainnointi ja tulosten kirjaaminen 

 

Ihmisen rakenne ja elintoiminnot 

Osaa kuvata ihmiselimistön perusrakenteita ja elintoimintoja 

Perehdytään solujen, elinten ja eri elimistöjen rakenteeseen ja toimintaan 

 

  

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Työskentely luokassa: vihkotyöskentely, havainnointi ja tulosten kirjaaminen 
Kotitehtävät 

 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Osana koealuetta, 

Arvioitavat kirjalliset työt, esim. kirjoitelmat ja ryhmätyöt 

 

Lisääntyminen ja perinnöllisyys 

Ymmärtää perimän ja ympäristön vaikutusta eliöiden yksilönkehityksessä.  

Osaa selostaa ihmisen kasvun ja kehittymisen pääperiaatteita. 

Videot / animaatiot raskaudesta ja synnytyksestä 

Perinnöllisyystehtäviä 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Tuntityöskentely 

Kotitehtävät 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Osana koealuetta 

  

 MAANTIETO


Maantieto 7lk 

Aihealue 

Tavoite 

Ideoita käytännön toteutukseen 

Arviointi 

Maapallon karttakuva ja alueet 

Hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön. 

 

Osaa mitata sekä jana- että suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla ja liikkua maastossa kartan avulla. 

Opetellaan paikannimistöä 

Opetellaan digitaalisten paikkaohjelmien käyttöä 

Karttojen tulkintaa ja käyttöä 

Kotitehtävänä uutisseuranta ja sijoitusta kartalle (esim. uutisten koonti Google maps-karttapohjaan) 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Karttatyöskentely, uutisseuranta 

Kotitehtävät, 

 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Paikannimikoe 

Maan planetaarisuus ja elämän perusedellytykset maapallolla 

 

Ilmasto, sää, vedet  

 

 

Osaa selittää Maan planetaarisuuden, vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelun. 

 

Hahmottaa maapallon kehät ja vyöhykkeisyyden. 

Itsenäinen tiedonhakutehtävä elämän edellytyksistä  

Opejohtoisesti maapallon liikkeet avaruudessa 

 

Postikorttityö eri alueiden ilmastosta myös ilmastonmuutosta voi soveltaa 

 

Ilmastodiagrammien tulkintaa ja piirtämistä 

 

säätiedotuksen/sääkartan tulkintaa 

 

Veden kierron mallintaminen paperille 

 

Vedenpuhdistukseen liittyvä kirjallinen / kokeellinen työ 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Tuntityöskentely, esimerkiksi tiedonhaku, vihkotyöskentely 

Kotitehtävät 

 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 
Osana koealuetta 

Kirjalliset työt 

Vihko 

Maapallon rakenne 

Luonnonvarat ja niiden kestävä käyttö 

Ymmärtää maan rakenteen. 

Osaa kertoa, miten luonnonvaroja käytetään kestävän elämäntavan mukaisesti.  

Lasketaan ekologinen selkäreppu / jonkin tuotteen elinkaari 

Ravinnontuotantoon liittyvä tehtävä: esim. S-Market-tehtävä  

 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Tuntityöskentely, esimerkiksi tiedonhaku, vihkotyöskentely 

Kotitehtävät 

 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 
Osana koealuetta 

Kirjalliset työt 

Vihko 

 

Yhteistoiminta 

Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja arvioida omaa toimintaansa ryhmässä.  

 

Osaa esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuunnella ja suhtautua rakentavasti erilaisiin näkemyksiin. 

Opetuskeskustelu 

Ryhmätyöt 

Paneelikeskustelu / Väittely 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Osallistuminen keskusteluun  

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 
Mahdolliset ryhmätyöt 

 

Maantieto 8lk 

Aihealue 

Tavoite 

Ideoita käytännön toteutukseen 

Arviointi 

Väestönkasvu ja sijoittuminen maapallolla 

 

Kulttuurit 

Osaa kuvata ihmisten elämän ja kulttuurien piirteiden sekä kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa. 

Karttatehtävät väestön sijoittumisesta 

 

Ryhmätyöt kulttuureista, esim. kulttuurien esittely roolipelin kautta 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Työskentely tunnilla, esimerkiksi vihkotyöskentely 

Kotitehtävät 

 

 

SUMMATIVINEN ARVIOINTI 

Osana koealuetta 

 

Hyvinvoinnin jakautuminen maapallolla 

 

Ihmisoikeudet 

 

Rajat ja aluekiistat 

 

Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja arvioida omaa toimintaansa ryhmässä.  

Osaa esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuunnella ja suhtautua rakentavasti erilaisiin näkemyksiin 

 

Osaa tuoda esille maantieteellisiin ilmiöihin liittyvää ajankohtaista uutisointia ja selittää tapahtumien taustoja. 

. 

Tiedonhaku ja tulkinta Globalis -sivustoa hyödyntämällä 

 

Väittely / Keskustelu 

 

 

Uutisseuranta ja ajankohtaiset esimerkit 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Työskentely tunnilla, esimerkiksi vihkotyöskentely, tiedonhaku 

Kotitehtävät 

 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Ryhmätyöt 
Osana koealuetta 

 

Euroopan nimistö 

Tuntee Euroopan keskeisten paikkojen sijainnin ja nimistön. 

Maantietopelit (esim. Toporopa ja Seterra) 

Karttasovellusten käyttö 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Työskentely tunnilla 
Kotitehtävät 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Karttakoe  

Kaupungistuminen ja muuttoliikkeet 

 

Elinkeinorakenne  

 

Liikennemuodot  

Ympäristövaikutukset 

 

Osaa kuvata, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisten elämään ja elinkeinoihin sekä millaisia vaikutuksia ihmisen toiminnalla on luonnonympäristön tilaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa. 

Diagrammien laatiminen (esim. elinkeinorakenne diagrammi) 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 
Työskentely tunnilla 
Kotitehtävät 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI 

Osana koealuetta 

 

 

Kestävä kehitys ja aluesuunnittelu 

 

 

Oppilas toimii projektissa, jossa yhdessä muiden kanssa vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.  

Ymmärtää ja osaa kuvata globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan. 

Ryhmätyöt kestävään kehitykseen liittyvistä teemoista esim. tuotteen elinkaarityö  

 

Koulun/luokan keke-tavoitteet 

 

Vihreä Lippu-yhteistyö 

 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI 

Työskentely tunnilla 

 

SUMMATIVINEN ARVIOINTI 

Ryhmätyön tuotos 

 

 

Maantieto 9lk 

Aihealue 

Tavoite 

Ideoita käytännön toteutukseen 

Arviointi 

Geomediataidot

Omaan lähiympäristöön vaikuttaminen 

Osaa käyttää kuvia, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantiedon sisältöjen opiskelussa sekä arkielämässä.  

Osaa laatia yksinkertaisia karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja. 

Oppilas toimii projektissa, jossa yhdessä muiden kanssa vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. 

Maastotyöskentely 

Digitaalisen karttaohjelman käyttö 

Vierailija/ vierailu/ yhteistyö jonkin tahon kanssa 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Tuntityöskentely, ryhmätyöskentely, tiedonhaku 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Osana koealuetta 

Ryhmätyön tuotos, karttatyöskentely, karttakoe 

Maisema-alueet 

Suomen paikannimistö 

Jääkaudet  

Hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön. 

Maisema-alueiden kuvaus, Suomen paikannimet 

Havainnollistetaan jääkauden muodostumien syntyä eri tavoin 

 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 
tuntityöskentely 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Paikannimikoe 

Osana koealuetta 

Tutkimustaidot 

Osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. 

Sisällytetään johonkin sisältöalueeseen  

Suoriutuminen tehtävästä 

Ihmisen elinympäristöt maapallolla 

Tuntee maapallon eri elinympäristöjen pääpiirteet ja sijainnin. 

Osaa havainnoida lähiympäristön muutoksia, osaa antaa esimerkkejä Suomessa ja muualla maailmassa tapahtuvista ympäristön muutoksista ja osaa nimetä keskeisiä muutoksia aiheuttavia tekijöitä. 

Ryhmätyö 

FORMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Itsearviointi / vertaisarviointi 

 

SUMMATIIVINEN ARVIOINTI: 

Ryhmätyö 

 

HISTORIA


7.luokan historia 

Teema 

Tavoitteet ja arvioinnin kohteet 

Näytöt ja suoritukset  

Arviointi 

Muuta huomioitavaa 

  1. 1. jakso 

 

  

 

 

 

Tuntiaktiivisuus, osallistuminen,  vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin 

SUOMI OSANA SUURVALTOJEN SUUNNITELMIA 

 

ELÄMÄNMENOA 1800-LUVUN SUOMESSA 

 

Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä 

TVT-taidot  

Vuorovaikutus-taidot 

Ymmärtää keskeisimmät käsitteet 

Osaa selittää ihmisen toimintaa ja muutoksia historiassa 

 

Yksilötesti Memo 7: kpl 2 

Koe Memo 7: kpl 1-4 

Yksilötesti Memo 7: kpl 10-11 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

Tiedonhakuharjoitukset 

Pistetyöskentely 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

 

Itsearviointi 

  1. 2. jakso 

 

 

TEHTAAN PILLIN TAHDISSA 

TEOLLISUUSMAAT VALTAAVAT UUSIA ALUEITA 

 

ENSIMMÄINEN MAAILMANSOTA  

 

 

Yksilötesti Memo 7: kpl 7-8 

Koe Memo 7: kpl 20-22 ja 24 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

Tiedonhakuharjoitukset 

Pistetyöskentely 

 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

Itsearviointi 

 

 

 

  1. 3. jakso 

 

 

SUOMEN ASEMA VAARASSA 

 

ITSENÄISEN SUOMEN ALKUTAIVAL  

 

INTIAANIEN MAISTA AMERIKAN YHDYSVALLOIKSI 

 

 

 

Yksilötesti Memo 7: kpl 23 

Yksilötesti Memo 7: kpl 30 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

 

Itsearviointi 

 

 

8.luokka historia 

Teema 

Tavoitteet ja arvioinnin kohteet 

Näytöt ja suoritukset 

Arviointi 

Muuta huomioitavaa 

  1. 1. jakso 

 

 

 

 

ELÄMÄ JATKUU DEMOKRATIOISSA JA DIKTATUUREISSA 

 

TOINEN MAAILMANSOTA 

 

 

 

Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä 

TVT-taidot Vuorovaikutustaidot 

Ymmärtää keskeisimmät käsitteet 

Osaa selittää ihmisen toimintaa ja muutoksia historiassa  

Ymmärtää historian kytköksen nykypäivään 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koe Memo 8: kpl 1-5 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

 

 

 

  

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

 

Tuntiaktiivisuus, osallistuminen,  vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin 

 

 

 

 

 

 

2.jakso 

TOINEN  

MAAILMANSOTA 

 

SUOMI SOTIEN JÄLKEEN 

 

Yksilötesti Memo 8: kpl 10 

 

Koe Memo 8: kpl 11-15 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

Summatiivinen  arviointi 

3.jakso  

 

 

 

 

KYLMÄ SOTA JA NYKYAIKA 

 

Yksilötesti Memo 8: kpl 16 

Projektityö omavalintaisesta aiheesta, Kylmä sota ja lähihistoria 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

 

 

 

9.luokka yhteiskuntaoppi 

Teema 

Tavoitteet ja arvioinnin kohteet 

Näytöt ja suoritukset 

Arviointi 

Muuta huomioitavaa 

  1. 1. jakso 

 

 

 

 

YHTEISKUNTA JA HYVINVOINTI 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koko lukuvuoden tavoitteet: 

Kyky hankkia tietoa, käyttää ja tulkita sitä 

TVT-taidot Vuorovaikutustaidot 

Ymmärtää keskeisimmät käsitteet 

Monilukutaito 

1.jakson painopisteet: 

Tutustua yhteiskuntaan ja sen väestöön sekä yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin ja omaan talouteen.  

 

 

2.jakson painopisteet: 

 

Oman talouden hallinta 

Työelämän ja yrittäjyyden pelisäännöt 

 

 

Ymmärtää talouden ja yrittäjyyden toimintaperiaatteet ja vaikutukset yhteiskuntaan 

 

 

 

 

3.jakson painopisteet: 

 

 

 

Ymmärtää oikeusvaltion ja yksilön oikeuksien periaatteet 

 

Oppia kansalaisen vaikuttamiskeinoja 

 

Ymmärtää päätöksenteon tavat 

 

 

Yksilötesti Forum 9: kpl 2 

 

Koe Forum 9: kpl 2-6 sekä 8-10 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

 

Vertaisarviointi 

 

 

Tuntiaktiivisuus, osallistuminen,  vastuunkantaminen ja itseohjautuvuus vaikuttavat jatkuvaan arviointiin 

 

 

 

 

 

 

2. jakso 

 

 

 

TYÖNTEKO JA KULUTTAMINEN 

 

MARKKKINAT JA TALOUDEN TOIMINTA 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projektityö: oma talous 

 

Yrityskylätehtävät 

 

Yksilötesti Forum 9: kpl 11-12 

 

Yksilötesti Forum 9: kpl 16 

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

Itsearviointi 

3.jakso  

 

 

MARKKKINAT JA TALOUDEN TOIMINTA 

 

TURVALLINEN YHTEISKUNTA 

 

MIELIPITEET JA VAIKUTTAMINEN, 

VALLANKÄYTTÖ JA PÄÄTÖKSENTEKO 

 

 

Koe Forum 9: kpl 20-24 

 

Projektityö: turvallinen yhteiskunta  

 

Sähköiset ja muut tuntitehtävät 

 

Tiedonhakuharjoitukset 

 

 

Summatiivinen ja sanallinen arviointi 

Itsearviointi 

 


USKONTO ja ELÄMÄNKATSOMUSTIETO

 

7. luokka 

USKONTO 

  1. 1. jakso 

  • Mitä uskonto on? 

  • Alkuperäiskansojen uskonnot 

  • Hindulaisuus 

  • Buddhalaisuus 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, kirjalliset kotitehtävät, koe, tuntiosallistuminen, tunti ruotsiksi (kieliluokka) 

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa.” 

” Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.” 

Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot suurista maailmassa vaikuttavista uskonnoista ja uskonnottomuudesta. Hän osaa kuvailla uskonnoissa ja katsomuksissa vallitsevaa moninaisuutta.” 

  1. 2. jakso    

  • Kiinan ja Japanin uskonnot 

  • Juutalaisuus, kristinusko ja islam 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, tuntityöskentely 

Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa.” 

” Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.” 

Oppilas osoittaa hallitsevansa perustiedot suurista maailmassa vaikuttavista uskonnoista ja uskonnottomuudesta. Hän osaa kuvailla uskonnoissa ja katsomuksissa vallitsevaa moninaisuutta.” 

 

ELÄMÄNKATSOMUSTIETO  

7. luokka 

  • Kulttuuri ja maailmankatsomus 

  • Tieto osana maailmankuvaa 

  • Kulttuurien ja katsomusten tutkiminen 

  • Uskontokuntiin kuulumattomat 

  • Kristinusko, Islaminusko, Buddhalaisuus, Hindulaisuus 

  • Maailmanperintökohteet 

  • Näytöt: Käsitteiden hallinta, tutkimusharjoitus, maailmanperintöaiheinen-Powerpoint, muu kirjallinen työ esim. vihkotyöskentely, tuntityöskentely, näkökulmien perustelemista, työskentely kotona 

Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista. Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.” 

” Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen ja elämänkatsomuksen käsitteitä 

Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.” 

Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.” 

” Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena” 


8. luokka  

USKONTO 

  1. 1. jakso 

  • Raamatun synty ja rakenne 

  • Raamatun tutkimus ja tulkinta 

  • VT ja UT 

  • Raamatun punainen lanka  

  • Raamatun vaikutuksia kulttuuriin ja yhteiskuntaan 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä valikoidusta aiheesta 

Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.” 

  1. 2. jakso 

  • Eettisen pohdinnan perusteet 

  • Kristinusko ja etiikka 

  • Ihminen ja etiikka 

  • Elämänkaaren etiikka 

  • yhteiskunta ja etiikka 

  • Ympäristöetiikka 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, projektityö oppilaan valitsemasta aiheesta, tuntityöskentely 

Oppilas tuntee ja osaa nimetä etiikan keskeisiä käsitteitä. Hän osaa nimetä tärkeimmät ihmisoikeussopimukset ja kertoa niiden keskeisestä sisällöstä. Oppilas tuntee opiskeltavan uskonnon sekä muiden uskontojen ja katsomusten eettisiä periaatteita.” 

” Oppilas pohtii ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja osaa kertoa ajankohtaisista eettisistä kysymyksistä.” 

Oppilas pohtii omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja osaa kertoa niiden vaikutuksesta omaan ja toisten ihmisten hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen. 

 

ELÄMÄNKATSOMUSTIETO 

8. luokka 

  • Itsenäinen ajattelu  

  • Arvot ja normit 

  • Moraali 

  • Valinnat, vapaus ja vastuu 

  • Etiikka ja etiikan teoriat 

  • Seurausten eettinen arviointi 

  • Sananvapaus ja median etiikka 

  • Elämän ja kuoleman kysymykset 

  • Näytöt: Moraalinen ongelma ja media-aiheinen työ PPT, Etiikan teoriat-tehtävät, dilemman käsittely ja ratkaisu-harjoitus, koe, tuntityöskentely, työskentely kotona, vihkotyöskentely, keskustelut tunneilla 

 

Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.” 

Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä” 

Oppilas osaa kuvata monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta 

Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.” 

Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä piirteitä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.” 

” Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.” 

 

9. luokka 

USKONTO 

  1. 1. jakso 

  • Kristinuskon synty 

  • Vainot ja kirkon muotoutuminen 

  • Lännen luostarilaitoksen vaiheita 

  • Kirkon jakautuminen 

  • Lännen kirkko keskiajalla 

  • Ortodoksinen kirkko  

  • Katolinen kirkko 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä valikoidusta aiheesta, pienimuotoinen kirjoitelma aiheesta Michelangelo tai muu kirkkotaiteen maalari, Lööppi/mainos keskiaikaisista kirkoista  

Oppilas osaa kuvailla opiskelemansa uskonnon syntyhistoriaa ja vaikutusta. Hän tuntee uskonnon perusopetukset sekä osaa mainita tärkeimmät lähteet.” 

” Oppilas osaa nimetä eri uskontoperinteiden tapoja ja symboleja” 

  1. 2. jakso 

  • Reformaatio 

  • Protestanttiset kirkot 

  • Protestanttiset yhteisöt ja kristillisperäiset liikkeet 

  • Kristinuskon historia Suomessa  

  • Uskonto Suomessa 

  • Näytöt: kirjallinen työ, yksilötyöskentely, työskentely kotona, koe, itsenäinen tiedon etsintä Martin Lutherista 

” Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoon liittyviä piirteitä ympäröivässä kulttuurissa.” 

” Oppilas osaa nimetä eri uskontoperinteiden tapoja ja symboleja” 

Oppilas kykenee hankkimaan syventävää tietoa kristinuskosta ja evankelisluterilaisesta kirkosta 

Oppilas ymmärtää uskontoa ilmiönä 

Oppilas osaa käyttää uskonnollista tietoa 

Oppilas osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla 

 

ELÄMÄNKATSOMUSTIETO 

  9. luokka 

  • Aikakäsitykset eri kulttuureissa ja uskonnoissa 

  • Käsitykset tulevaisuudesta eri kulttuureissa ja uskonnoissa 

  • Tulevaisuudentutkimus 

  • Sota ja rauha 

  • Näytöt: Aikakäsitykset ja käsitykset tulevaisuudesta -PPT/Word ja esitys kahdesta erityyppisestä uskonnosta/kulttuurista, koe 

 

Oppilas osaa käyttää katsomuksellisia käsitteitä ja tunnistaa niiden välisiä suhteita.” 

Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä” 

 

  1. 1. jakso 

  • Science fictionin kuva tulevaisuudesta 

  • Utopia/dystopia 

  • Maailmanperintötyö 

  • Ilmastonmuutos, uhkat maapallolle ja kestävä kehitys 

  • Minun tulevaisuuteni 

  • Näytöt: Elokuva-analyysi, oma utopia-suunnitelma, Maailmanperintö-työ, aiheeseen liittyvän dokumentin tulkinta 

” Tunnistaa ja osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien olennaisia piirteitä ja kehityskulkuja.” 

Tuntee nyky-yhteiskunnan ongelmia ja pystyy esittämään sekä optimistisia että pessimistisiä näkemyksiä tulevaisuudesta.” 

Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista. Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita. 

Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.” 

Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä piirteitä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.” 

Ymmärtää yhteiskunnallisten ratkaisujen pitkän tähtäimen vaikutuksia.” 


TERVEYSTIETO

 

7. Luokka, 1. jaksossa  

Tavoitteet  

Arviointi  

 

 

Jatkuva näyttö  

Vihkotyö  

Kokeet ja näytöt  

Terveyteen liittyvät arjen valinnat ja sairauksien ehkäisy,  

nuoruuden kehitys. 

Ihmisen puolustusjärjestelmä tauteja vastaan.  

 

  

tuntiaktiivisuus, kriittinen ajattelu  

tietojen soveltaminen käytäntöön esimerkeillä, kotitehtävät  

Kirjallinen koe: Terveyteen liittyvien käsitteiden määritys, terveydenhuoltopalvelut.  

Ryhmätyöt. Koe.  

Läksynkuulustelut esim. Kahoot tai Forms  

Ryhmässä toimimisen pelisäännöt (KiVa) 

ryhmätoiminnan dynamiikan ymmärtäminen, vuorovaikutustaidot   

Omien tukiverkostojen hahmottaminen  

Osallistuminen ryhmäharjoitteisiin, ryhmätyöskentely, toisten huomioiminen tuntityöskentelyssä  

Omien elämäntapojen tiedostaminen, päihteet   

Tuntiaktiivisuus. 

Osallistuminen asiantuntijoitten teemapäivään. 

arjenhallinnan päiväkirja  

Itsearviointi. Vihkotyö, arviointi testit” netissä (sokerinkäyttösi, unen määrä yms.) 

Median käyttö tietolähteenä  

Tiedonhaku ja sen uskottavuuden arviointi, vertaisarviointi  

Tavallisimmat sairaudet ja vaivat sekä hoito-ohjeet valitusta aiheesta  

tiedostojen hallinnan perusteet esim. PP-esitys OneDriveen   

 

7. luokka  

Tavoitteet  

Arviointi  

 

 

Jatkuva näyttö  

Vihkotyö  

Kokeet ja näytöt  

Jakso 1  

  

  

  

Omat vahvuudet ja itsetuntemus, tunteet ja  

mielen hyvinvointi 

Omien vahvuuksien ja  

valintojen tiedostaminen, tunnetaitoharjoitteita 

Tuntitehtävien ja kotitehtävien tekeminen 

Itsearviointi, tuntitesti 

Seksuaalisuuden kehitys ja turvataidot 

Aktiivinen mukanaolo, luotettavien tietolähteiden käyttö 

Seksuaalisuuden kehitys, seurustelu, seksuaaliturvallisuus,

seksuaalinen moninaisuus 

Esimerkkien analysointi,  

kirjallinen näyttö osaamisesta (tuntitestit, koe, Powerpointit) 

 

Turvataidot liikenteessä ja vesillä 

Aktiivinen mukanaolo ryhmäkeskusteluissa ja tehtävissä 

Monisteet ja kirjan tehtävät, Case –study onnettomuuksista 

Monialaisuus PP-työn valmistaminen meriturvallisuudesta 

Jakso 2 

 

 

 

Seksuaalisuus ja seurustelu jatkuu edellisestä jaksosta 

Tuntitehtävät ja esim. Forms ja Kahoot -testejä käsitteistä 

Kotitehtävät ja tiedonhakua 

PP-työ esim. Ehkäisystä tai sukupuolitaudeista 

Päihteiden ja riippuvuuksien vaikutus terveyteen 

Tietojen hallinnan osoittaminen 

Tuntitehtävien tekeminen 

Käsitteiden hallinta, ryhmätyöt 

Avun tai tuen löytäminen Vaasasta 

Ensiaputaidot ja vahinkojen ennaltaehkäisy, liikenneturvallisuus 

Käytännön taitojen osoittaminen 

Onnettomuuksien ja tapaturmien ennaltaehkäisevien ja ensiaputaitojen osoittaminen 

Vertaisarviointi, kirjallinen koe tai Nou hätä -koe, Power Point -työskentely, Forms -testi 

Jakso 3  

  

  

  

Vastuu omasta ja muiden hyvinvoinnista ihmissuhteissa, turvataidot 

aktiivinen mukanaolo 

Varjoton mieli- materiaalin hyväksikäyttö 

Tuntitehtävät, turvataidot 

Esimerkkitapausten ratkominen, 

Forms tai Kahoot

Oman elämän  

terveysvalinnat  

luotettavien tietolähteiden käyttö  

vihkotyö  

Itsearviointi  

Ympäristön terveysvaikutukset  

Study and teach – oppimistavan harjoittelu 

Muistiinpanotekniikan kehittäminen 

Tiedon hakeminen ja koostaminen esim. Power Point-esitykseksi  

 

9. luokka, kahdessa jaksossa 

Tavoitteet 

Arviointi  

Jatkuva näyttö 

Vihkotyö 

Kokeet ja näytöt 

Media ja terveys Ympäristöterveys 

Maailman terveystilanne 

tuntiaktiivisuus,  

kriittinen ajattelu, 

luotettavat tietolähteet 

Kirjan tehtävät, 

ryhmätyöt 

Ryhmätuotos, juliste/videotyö 

Ravinnon merkitys terveydelle 

Tiedonhaku, 

Parityöskentely 

Aineiston keräys ja tavoitteen mukainen valmistaminen 

/esim. Teams

Oman työn laatiminen 

sähköisessä muodossa 

Mielen hyvinvointi  

Tuntiaktiivisuus  

 

Tehtävät / Tuotos valinnan mukaan 

Itsearviointia 

Ryhmätyö 

Päihteetön terveys  

Tietojen päivittäminen, draamatyö 

itsetuntemus ja itsekriittisyys 

Paneelikeskustelu ja Kirjallinen testi tai Forms

                                                            

Terveystiedon päättöarvioinnissa opettajan tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilasta kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa 

Arvioinnissa osaaminen etenee asiasisällöstä tiedonkäsittelyä kohti (5-->9 / 4-->10) 

 

Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet.  


Näytöt (formatiiviset) näkyvät arvioinnissa joko Wilmassa tai opettajan päiväkirjassa: 

-posterit 
  • -Formsit 

  • -Esitelmät 

  • -Keskustelut ja väittelyt 

  • -Pistarit 

Näytöt (summatiiviset) näkyvät AINA Wilmassa 

  • -Kokeet 

  • -PowerPoint -esitelmät 

 

Arvosana 5: 

  • Oppilas osaa nimetä tai kuvata eri terveyden osa-alueita (Elämänkaari, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys) (T1) 

  • Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää miten ne vaikuttavat käyttäytymiseen (T2) 

  • Vuorovaikutus ja osaa ottaa toiset huomioon sekä tietää mitä “minäkuva” tarkoittaa (T4) 

  • Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä (T5) 

  • Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti (T6) 

  • Oppilas ymmärtää miten edistää omaa terveyttään (T8) 

  • Oppilas ymmärtää ympäristön merkityksen terveydelle (T9) 

  • Oppilas osaa nimetä opiskeluun ja työkykyyn vaikuttavia tekijöitä (T10) 

  • Oppilas ymmärtää perheen sekä yhteisön merkityksen terveydelle (T11) 

  • Oppilas osaa nimetä median tai viestinnän kanavia, jotka vaikuttavat terveyteen (T12) 

Arvosana7: 

  • Oppilas osaa selittää “auki” terveyden käsitteitä esimerkkien avulla (T1) & (T2) 

  • Oppilas osaa antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle myös eettiseltä kannalta(T4) 

  • Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä (T5) 

  • Oppilas osaa hakea jonkun verran terveyteen liittyvää tietoa eri lähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti (T6)  

  • Oppilas ymmärtää kriittisyyden merkityksen, oman terveytensä kannalta tärkeän tiedon haussa (T8) 

  • Oppilas osaa kuvata ja antaa esimerkkejä elinympäristön vaikutuksista terveyteen (T9) 

  • Oppilas osaa kuvata oman kunnan terveyspalveluita (T10) 

  • Oppilas osaa kuvata esimerkein lähiyhteisöjen vaikutusta terveyteen (T11) 

  • Oppilas osaa analysoida ohjatusti terveyteen liittyvän viestinnän ja elämäntapojen vaikutuksia (T 12) 

Arvosana 8: 

  • Oppilas osaa eritellä, arvioida tai luokitella edellä mainittuja terveyden käsitteitä / ilmiöitä 

Arvosana 9:  

  • Oppilas osaa analysoida, tutkia, perustella, selittää sekä suunnitella ja soveltaa edellä mainittuja terveyden ilmiöitä eri tilanteissa 

 

FYSIIKKA

T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun 

Fysiikka 7-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Fysiikan maailma 

T11, T13 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus 

(tehtävävihko/-monisteet) 

Tuntitesti (suureet ja yksiköt) 

Värähdys- ja aaltoliike, ääni 

T9, T10-T13, T15 

Oppilastyöt (melun mittaaminen eri ympäristöissä) 

Tunti- ja kotitehtävät 

Valo 

T8-T13 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko/-monisteet) 

Summatiivinen koe esim. valo-osion jälkeen 

Avaruus ja säteily 

T9, T10, T12, T13 

Projektityö 

Tunti- ja kotitehtävät (tehtävävihko/-monisteet) 

 

Fysiikka 8-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Liike  

T9, T11, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

 (tehtävävihko/-monisteet) 

Vuorovaikutus ja voima 

T8, T10, T11, T13, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus 

(tehtävävihko/-monisteet) 

Summatiivinen koe 

Energia ja lämpö 

T8, T9, T10, T11, T12, T13, T14, T15 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus 

(tehtävävihko/-monisteet) 

Summatiivinen koe 

Projekti 

 

Fysiikka 9-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Sähköoppi 

T8, T9, T10, T11, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

(tehtävävihko/-monisteet) 

Työselostus/raportti 

Summatiivinen koe 

Sähkö ja magnetismi 

T8, T10, T11, T13, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

(tehtävävihko/-monisteet) 

Energia yhteiskunnassa, ydinfysiikka 

T8, T9, T11, T12, T13, T14, T15 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

(tehtävävihko/-monisteet) 

(Energisen Vaasan projektityö) 



KEMIA







Kemian oppiaineen tavoitteet yläkoulussa (perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014) 

T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun  

Tätä tavoitetta ei arvioida. 

T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti 

Tätä tavoitetta ei arvioida. 

T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa 

Tuntityöskentely ja itsearviointi, kotitehtävät 

T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta 

Erilaiset projektityöt, mm. 9-luokan kemian sovellusten projekti 

T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi 

Oppilastyöt, projektit, työselostukset 

T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti 

Oppilastyöt 

T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia 

Oppilastyöt ja työselostukset 

T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa 

Projektit, oppilastyöt 

T9 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla 

Tuntitehtävät, projektit, oppilastyöt, työselostukset, simulaatiotehtävät 

T10 ohjata oppilasta käyttämään kemian käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä 

Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset 

T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja kuvaamaan ja selittämään aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä 

Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset, simulaatiotehtävät 

T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla 

Projektityöt, tiedonhakutehtävät, kotitehtävät, tuntitehtävät 

T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa 

Oppilastyöt, tuntityöskentely, kotitehtävät, summatiiviset kokeet, tuntitestit 

T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista 

Summatiiviset kokeet, tuntitestit, tuntityöskentely, kotitehtävät, työselostukset 

T15 ohjata oppilasta soveltamaan kemian tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä tarjota mahdollisuuksia tutustua kemian soveltamiseen erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä 

Tätä tavoitetta ei arvioida 


Kemian tavoitteet 7-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Aineiden tutkiminen ja mallintaminen 

T10, T11, T13, T14, T15 

Oppilastyöt 

Tuntityöskentely 

Tunti- ja kotitehtävät  

 (tehtävävihko) 

Esitys alkuaineesta 

Summatiivinen koe 

Aine ja reaktio 

T10-T13, T14 

Oppilastyöt  

Tunti- ja kotitehtävät 

Summatiivinen koe 

 

Kemia 8-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Jaksollinen järjestelmä ja sidokset 

T9, T10, T11, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

 (tehtävävihko) 

Summatiivinen koe 

Hiiliyhdisteet 

T9, T10, T11, T13, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus 

(tehtävävihko) 

Summatiivinen koe 

Hapot ja emäkset 

T8, T9, T10, T11, T12 T13, T14, T15 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus/projekti 

(tehtävävihko) 

 


Kemia 9-luokka 

Tavoitteet T1-T7 sisältyvät jokaiseen osa-alueeseen 

Sisältöalue 

Keskeisimmät tavoitteet 

Näyttö 

Metallien kemia 

T8, T10, T11, T14 

Oppilastyöt 

Tunti- ja kotitehtävät  

Työselostus/raportti 

(tehtävävihko) 

Tuntitesti 

Kemiaa kotona (ravintoaineet) 

T9, T10, T11, T14 

Oppilastyöt 

Työselostus/raportti 

Tunti- ja kotitehtävät  

(tehtävävihko) 

Pieni tiedonhakutehtävä/tutkimus 

Kemian sovellukset 

T4, T8, T9, T10, T12, T13, T14, T15

Tunti- ja kotitehtävät  

Energisen Vaasan projektityöt 

Kertaus yläkoulun sisällöistä 

T10-T14 

Summatiivinen kemian päättökoe 


 

 MATEMATIIKKA

 

Matematiikan arvioinnin kohteena ovat matemaattiset tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen.  

Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota tekemisen tapaan ja taitoon perustella ratkaisuja sekä ratkaisujen rakenteeseen ja oikeellisuuteen.  

Arvioinnissa otetaan huomioon myös taito hyödyntää välineitä mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan eri tavoin. 

Tuotoksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota tuotoksen matemaattiseen sisältöön ja esitystapaan. 

Oppilaille annetaan säännöllisesti ja monipuolisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Palaute koostuu esimerkiksi oppituntien aikana oppilaalle välittömästi annettavasta kannustavasta palautteesta, kirjallisesta palautteesta (esim. Wilma –merkinnät) sekä oppilaan ja huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista. Oppilailla on aktiivinen rooli arvioinnissa. Yhdessä työskenneltäessä arvioidaan sekä ryhmän jäsenten että koko ryhmän toimintaa ja tuotosta. Oppilaita ohjataan tuotosten ja toiminnan arvioimiseen.  

 

Tuntityöskentely 

  • Opiskeluvälineet mukana 

  • Opetuksen aktiivinen seuraaminen 

  • Tehtävien tekeminen 

  • Tarvittaessa avun pyytäminen 

Vihkotyöskentely 

  • Teorian ja esimerkkien kirjoittaminen 

  • Laskujen selkeä tekeminen välivaiheineen (ei pelkkä vastaus!!!) 

  • Kotitehtävien tekeminen 

 

7. luokka 

1. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Murtolukujen laskutoimitukset 

T11 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

Peruslaskutoimitukset 

 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

2. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Tasogeometria 

T18 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

3. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Lausekkeet ja yhtälöt 

T14 

Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 


8. luokka 

1. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Potenssit ja polynomit 

 

Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

2. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Yhtälöt 

T14 

Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

Prosenttilaskut 

T8 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

3. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Tasogeometria 

T18 

Kokeet, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 


9.luokka 

1. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Funktiot 

T8, T15 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

Yhtälöparit 

T9, T14 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

2. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Trigonometria 

T12, T18 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

Tilastotiede 

T8, T9, T19 

Koe/Projektityö, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

Avaruusgeometria 

T12, T18 

Koe, tuntityöskentely, vihkotyöskentely 

3. jakso 

Aihealue 

tavoitteet 

Näyttö 

Päättökokeeseen kertausta 

 

Tuntityöskentely, vihkotyöskentely, päättökoe 

Ohjelmointi 

T20 

Tuntityöskentely 



Tavoitteet 

T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana 

T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien 

T3 ohjata oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä 

T4 kannustaa oppilasta harjaantumaan täsmälliseen matemaattiseen ilmaisuun suullisesti ja kirjallisesti 

T5 tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä 

T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä 

T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa 

T8 ohjata oppilasta kehittämään tiedonhallinta- ja analysointitaitojaan sekä opastaa tiedon kriittiseen tarkasteluun 

T9 opastaa oppilasta soveltamaan tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa sekä ongelmien ratkaisemisessa 

T10 ohjata oppilasta vahvistamaan päättely- ja päässälaskutaitoa ja kannustaa oppilasta käyttämään laskutaitoaan eri tilanteissa 

T11 ohjata oppilasta kehittämään kykyään laskea peruslaskutoimituksia rationaaliluvuilla 

T12 tukea oppilasta laajentamaan lukukäsitteen ymmärtämistä reaalilukuihin 

T13 tukea oppilasta laajentamaan ymmärrystään prosenttilaskennasta 

T14 ohjata oppilasta ymmärtämään tuntemattoman käsite ja kehittämään yhtälönratkaisutaitojaan 

T15 ohjata oppilasta ymmärtämään muuttujan käsite ja tutustuttaa funktion käsitteeseen. Ohjata oppilasta harjoittelemaan funktion kuvaajan tulkitsemista ja tuottamista 

T16 tukea oppilasta ymmärtämään geometrian käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä 

T17 ohjata oppilasta ymmärtämään ja hyödyntämään suorakulmaiseen kolmioon ja ympyrään liittyviä ominaisuuksia 

T18 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan laskea pinta-aloja ja tilavuuksia 

T19 ohjata oppilasta määrittämään tilastollisia tunnuslukuja ja laskemaan todennäköisyyksiä 

T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen 

 

KIELET  

 

Arviointi on monipuolista ja jatkuvaa, ja se käsittää seuraavat asiat.  


TUNTITYÖSKENTELY    

  • suullisten ja kirjallisten tehtävien tekeminen parhaansa mukaan    

  • pari- ja ryhmätöiden sujuminen    

  • kuuntelutehtäviin keskittyminen      

VASTUUNKANTAMINEN    

  • asenne opiskeluun      

  • opiskeluvälineet mukana ja niistä huolehtiminen     

  • testeihin lukeminen    

  • kotitehtävien huolellinen tekeminen (myös lukuläksyjen)   

  • läsnäolo oppitunneilla    

  • poissa ollessa läksyjen selvittäminen ja tarvittaessa lisätehtävien tekeminen    

  • työrauhan antaminen ryhmän muille opiskelijoille    

  • tehtävien hoitaminen ajallaan (mm. palautettavat tehtävät sekä kokeet) 


Englanti

 

7. lk. 

1. 1 palkki/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on oppia myönteinen, kielteinen ja kysymyslause preesensissä ja imperfektissä kaikissa persoonamuodoissa. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Kuuntelukoe.  

2. 2 palkki/vko. Tavoitteena on oppia myönteinen, kielteinen ja kysymyslause menneissä aikamuodoissa kaikissa persoonamuodoissa. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Kirjoitelma. Kuuntelukoe.  

3. 1. palkkia/vko. Tavoitteena on oppia lauseen perussanajärjestys ja futuuri.  Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Suullinen koe. Kuuntelukoe. Luetunymmärtämisen koe.  

Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.  

 

Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta.  

8. lk. 

1. 2 palkkia/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on hallita yleisimmät epäsäännölliset verbit ja aikamuodot. Oppia kertomaan englanniksi Australiasta. Näytöt: Jatkuva näyttö. Verbikokeet. Sanakoe. Kuuntelukoe.  

2. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on hallita futuuri ja konditionaali sivulauseineen. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Suullinen koe. Kuuntelukoe. Kirjoitelma aiheena Whatwould I doif I wononemillioneuros?” tai muuta jossittelua.  

3. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on hallita epäsuora kysymys ja apuverbit. Oppia kertomaan Kanadasta. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Kuuntelukoe. Kirjoitelma liittyen 8. luokan teemamaiden kulttuureihin. Projekti, the English Speaking World.

Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.  

 

Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta.  

9. lk. 

1. 1 palkki/vko. Oppilas asettaa tavoitteet oppiaineessa kuluvalle lukuvuodelle. Tavoitteena on kerrata kaikki aikamuodot ja oppia passiivi eri aikamuodoissa. Tutustutaan englanninkieliseen Afrikkaan. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Kuuntelukoe.  

2. 1 palkki/vko. Tavoitteena on oppia 2.konditionaali. Teemana työelämä. Oppia keskustelemaan työelämästä englanniksi. Näytöt: Jatkuva näyttö. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Suullinen koe.    

3. 2 palkkia/vko. Tavoitteena on oppia epäsuoraesitys ja kerrata yläkoulussa opittua. Näytöt: Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Oppia keskustelemaan elokuvista. Keskeisten sanojen ja sanontojen sekä kielioppiasioiden testi. Valtakunnallinen koe.  

Kirjoitetaan kirjoitelma aiheesta Energinen Vaasa liittyen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja Unit 5 aiheisiin.  

Jatkuva näyttö: Osallistuminen keskusteluun oppitunnilla. Itsensä ilmaiseminen englanniksi. Puhutun ja kirjoitetun tekstin tuottaminen annetusta aiheesta. Annettujen tehtävien tekeminen ja ohjeiden noudattaminen.  

 

Päättöarviointi lukuvuoden lopussa kuvaa oppilaan osaamista suhteessa oppiaineen tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. 


A2-ruotsi

7. luokka – oppikirja Nyckel 7  

- tavoitteena oppia: itsestä kertominen (perhe, koulu, koti, vapaa-aika) ja tienneuvominen ja ostostilanteet sekä kappalekohtaiset rakenneasiat  

- kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 1–2 kirjoitelmaa/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, pieniä läksynkuulusteluja 


B1-ruotsi

7. luokka – oppikirja Trampolin 3 & 4  

- tavoitteena oppia: koti ja asuminen, kehonosat ja voinnista kysyminen ja kertominen, ruokasanoja ja kahvilassa asioiminen, maat ja kielitaidosta kertominen, vuodenajat ja säästä kertominen ja kappalekohtaiset rakenne- ja maantuntemusasiat   

 - kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, kirjoitustehtäviä, pieniä läksynkuulusteluja

8. luokka – oppikirja Nyckel 8  

- tavoitteena oppia: Pohjoismaat sekä ravintolakeskustelut, TV:n ja elokuvien katsominen, idoleista ja musiikista kertominen, säänilmaukset ja kappalekohtaiset rakenneasiat  

- kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 1–2 kirjoitelmaa/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, Pohjoismaihin liittyvä tehtävä, pieniä läksynkuulusteluja      

8. luokka – oppikirja gång 3  

- tavoitteena oppia: Pohjoismaat sekä nuorten rahankäyttö, ympäristö, sosiaalinen media, tunteet, tulevaisuus, kesätyö ja kappalekohtaiset rakenneasiat  

- kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, kirjoitustehtäviä, Pohjoismaihin liittyvä tehtävä, pieniä läksynkuulusteluja 

9. luokka – oppikirja Nyckel 9  

- tavoitteena oppia: tunteet, monikulttuurisuus ja elämä Ruotsissa, opinnot ja ammatit, kesätyöt, ympäristö ja media sekä kappalekohtaiset rakenneasiat  

- kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 päättökoe/lukuvuosi, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 2 kirjoitelmaa/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi  

- 9. luokalla päättöarvosana perustuu OPS:in päättöarvioinnin kriteereihin: 

(a2-ruotsi s. 1–9) 

9. luokka – oppikirja Megafon 

- tavoitteena oppia: tulevaisuus ja unelmat, tubettaminen, harrastukset, vegaanius, rakkaus, suvaitsevaisuus, kesätyöpaikan haku, keskustelutaidot (tervehdykset ja toivotukset, kuulumisten kysyminen ja vastaaminen, mielipiteen ilmaiseminen ja keskustelun ylläpitäminen) sekä kappalekohtaiset rakenneasiat. 

- kokeet ja testit: sanakokeet jokaisesta käsitellystä kappaleesta, 1 summatiivinen koe/jakso, 1 päättökoe, 1 suullinen koe/lukuvuosi, 1 kuullunymmärtämisen koe/lukuvuosi, kirjoitustehtäviä, pieniä läksynkuulusteluja 

- 9. luokalla päättöarvosana perustuu OPS:in päättöarvioinnin kriteereihin: 

(b-ruotsi s. 37–44) 


Kielten arviointi on jatkuvaa ja siinä otetaan huomioon sekä tunti- että kotityöskentely.   

Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi omaa työskentelyään sekä oppimistaan lukuvuoden aikana. 


KOTITALOUS


TIEDONHALLINTATAIDOT 

KÄYTÄNNÖNTOIMINTATAIDOT 

YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSTAIDOT

Neljäntenä arvioitavana osa-alueena on vastuullisuus, joka sisällytetään yllä oleviin kolmeen muuhun. Kotitaloudessa kasvetaan töiden myötä vastuulliseen asenteeseen, jota ilman itse suoritukset eivät voi saavuttaa tyydyttävää tulosta. 


KÄSITYÖ


Käsityön arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin ja alla kuvaillaan prosessin osa-alueet ja tavoitteet oppimiselle. 

Tuotos voi olla esim. esine, harjoitustyö, tekniikkaharjoite, kuva, piirustus, portfolio. 

Tuotoksen valmistamiseen sisältyvät kaikki oppimisen tavoitteet. 

Oppimisen tavoitteet 

Arvioinnin kohde 

Näyttö 

Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita. 

 

Työskentely ja tuottaminen 

Tuotos 

Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa. 

Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen 

Tuotos 

Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään 

Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen 

Tuotos 

Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen 

Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu 

Tuotos 

Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa 

Turvallinen työskentely 

Tuotos 

Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista. 

Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely 

Tuotos 

Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä 

Käsityön ja kädentaitojen merkityksen hahmottaminen arkielämässä ja yhteiskunnassa 

Tuotos 

Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa 

Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa 

Tuotos 

 


LIIKUNTA

 

Vuosiluokilla 7–9, liikunnan opetuksen arvioinnissa painotetaan psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista toimintakykyä.  

Liikunnan avulla edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan kulttuurista moninaisuutta. Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittyminen. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

 Arvosana muodostuu oppimisesta (50%) ja työskentelystä (50%). 

 

OPPIMISTA ARVIOIDAAN SEURAAVIEN OSATAVOITTEIDEN KAUTTA: 

 

Havaintomotoriikka  

  • oppilas osaa havainnoida itseään ja ympäristöään sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja 

Tasapaino- ja liikkumistaidot 

  • oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa 

Välineenkäsittelytaidot 

  • oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa 

Fyysisten ominaisuuksien arviointi-, ylläpito ja kehittäminen 

  • fyysiset ominaisuudet ovat: Voima, nopeus, kestävyys ja liikkuvuus.  

Uimataito ja vedestä pelastautuminen 

  • oppilaan tulee näyttää hallitsevansa riittävä uimataito sekä vedestä pelastautuminen ja pelastaminen. 


TYÖSKENTELYÄ ARVIOIDAAN SEURAAVIEN OSATAVOITTEIDEN KAUTTA: 

Aktiivisuus ja yrittäminen 

  • oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee parhaansa yrittäen  

Turvallinen ja asiallinen toiminta 

  • oppilas kuuntelee ohjeita ja toimii liikuntatunnilla asiallisesti ja turvallisesti 

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot 

  • oppilas työskentelee kaikkien kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan muut huomioon ottaen 

Reilu peli ja vastuullisuus ryhmässä 

  • oppilas toimii reilun pelin periaatteella sekä ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista 

Itsenäinen työskentely ja vastuu omasta toiminnasta 

  • oppilas osaa ottaa omasta toiminnastaan vastuuta itsenäisesti 

 

Fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa (esim. MOVE-mittauksia tai kuntotestauksia) ei käytetä arvioinnin perusteena. 

 

MUSIIKKI


Tavoitteet 

T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä 

T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä 

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin 

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun 

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan 

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn 

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia 

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa 

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa 

T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin 

T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta 

T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin. 

 

1.JAKSO (jos musiikkia on 2 vvt. Ryhmillä, joilla 1. jaksossa on musiikkia 1 vvt, osa asioista siirtyy 2. jaksoon) 

Tavoitteet T1, T2, T3, T4, T5, T11, T12 

Toteutus 

  • Tutustutaan musiikinopiskelun käytäntöihin ja sääntöihin. 

  • Pyritään luomaan innostava, yrittämiseen rohkaiseva ja oppimisesta iloitseva ilmapiiri. 

  • Totutellaan laulamiseen uuden ryhmän mukana 

  • Kerrataan laulamisen perusperiaatteita, myös mikrofonilaulu 

  • Moniääniseen lauluun tutustumista. 

  • Opetellaan yhtyesoittimien alkeita ja/tai perusteita, soittimina kitara, basso, (ukulele), rumpusetti ja kosketinsoittimet. Oppilaat opettelevat ohjattuina ja itsenäisesti asettamaan soitinkohtaisia taitotasotavoitteita, harjoittelemaan tavoittelemaansa tasoa ja arvioimaan edistymistään tavoitteessaan. 

  • Perehdytään kuulonhuoltoon jasuojeluun. 

  • Kuunnellaan musiikkinäytteitä ja keskustellaan niistä. 

  • Musiikin peruskäsitteiden (rytmi, melodia, harmonia, sointiväri, muoto ja dynamiikka) opettelu, kirjaaminen ja läpikäymistä käytännössä eri työtavoin laulaen, kehosoittimilla, soittaen ja liikkuen. Musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. 

  • Tutustutaan omaan musiikilliseen keksimiseen mm. tekemällä pienryhmissä ryhmän oma stomp ja tekemällä oma melodia (musiikkiteknologiaa hyödyntäen) 

Arviointi 

  • Tuntityöskentely painottuu musiikin arvioinnissa. Tuntityöskentelyyn kuuluu mm. yrittäminen ja osallistuminen, itsenäinen ja ryhmässä toimiminen, vuorovaikutus eri tilanteissa kuten harjoittelussa, yhteismusisoinnissa, ryhmä- ja paritöissä, keskusteluissa jne. 

  • Osallistuminen yhteissoittoon ja -lauluun 

  • Soitinten soiton harjoitteluaktiivisuus 

  • Soittotestit: “Bändiajokortin” taitotasot eri yhtyesoittimilla 

  • Läksynkuulustelut ym. kirjalliset testit ja kokeet 

  • Itsearviointi 

  • Bändiajokortin päiväkirja  

  • Oppilaan kyky ymmärtää, ottaa huomioon ja soveltaa käytäntöön äänenvoimakkuuteen ja kuulonsuojeluun liittyvät asiat omassa työskentelyssään musiikintunnilla 

  • Opettaja antaa tunneilla myös sanallista kannustusta, ohjausta ja palautetta 

  • Tehtävien ja mahdollisten kotitehtävien tekeminen kirjallisesti tai Qridissä

 

  1. 2. JAKSO 

Tavoitteet T1-T12 

Toteutus 

  • Yhteissoitto ja –laulu   

  • Opetellaan edelleen yhtyesoittimien soittoa ja perusteita, soittimina kitara, basso, (ukulele), rumpusetti ja kosketinsoittimet. Oppilaat opettelevat ohjattuina ja itsenäisesti asettamaan soitinkohtaisia taitotasotavoitteita, harjoittelemaan tavoittelemaansa tasoa ja arvioimaan edistymistään tavoitteessaan. 

  • Musiikkiin liittyvät tekijänoikeudet 

  • Tutustutaan omaan musiikilliseen keksimiseen ja luovaan musiikkisuhteeseen  

  • Kannustetaan edelleen luovaan musiikkisuhteeseen sekä improvisointiin, sovittamiseen ja omaan säveltämiseen esim. bluesin sanoittaminen, blues -soolon keksiminen kosketinsoittimilla, kalevalasävelmän tekeminen 5-kielisellä kanteleella, mahdollisuuksien mukaan omia komppirytmejä yhteissoittotilanteisiin eri soittimilla, äänimaiseman tekeminen esim. IPadeillä (opetellaan musiikkiteknologin alkeita) 

  • Musiikki mediassa 

  • Kuullun musiikin sanallinen kuvailu 

  • Eri maiden musiikkikulttuureja eri työtavoin (kuuntelu ja kuunnellusta musiikista keskustelu, soitto, laulu, liikkuminen) 

  • Suomalainen kansanmusiikki eri työtavoin 

  • Musiikkikäsitteitä ja perusmerkintätapoja. 

Arviointi 

  • Tuntityöskentely 

  • Yhteissoittoon ja –lauluun sekä muihin työtapoihin osallistuminen  

  • Kirjalliset testit/koe  

  • Oma musiikillinen tuottaminen. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. oppilaan aktiivisuuteen ja tuotokseen 

  • Itsearviointi 

  • Vertaisarviointi 

  • Kuulonsuojelun toteuttaminen käytännössä 

  • Kirjallisten kotitehtävien tekeminen ja Qridi -tehtävät

 

  1. 3. JAKSO 

Tavoitteet T1-T12 

Toteutus 

  • Länsimainen taidemusiikki ja sinfoniaorkesteri.  

  • Tutustumista eri aikakausilta oleviin teoksiin 

  • Tutustutaan erilaisiin orkestereihin, erityisesti sinfoniaorkesteriin ja kapellimestarin tehtäviin  

  • Opetellaan tunnistamaan orkesterisoittimia  

  • Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan Vaasan ja Pohjanmaan elävän musiikin tarjontaan sekä musiikin harrastusmahdollisuuksiin 

  • Musiikkiteknologin alkeisiin ja oman biisin tekemiseen tutustuminen ja tekeminen iPadin Garageband-ohjelmalla. 

  • Yhteissoittoon ja –lauluun sekä muihin työtapoihin osallistuminen 

  • Musiikkikäsitteitä ja perusmerkintätapoja. 

Arviointi 

  • Tuntityöskentely 

  • Yhteissoittoon ja –lauluun, muuhun yhteismusisointiin sekä muihin työtapoihin osallistuminen 

  • Itsearviointi 

  • Kirjallinen koe  

  • Kirjalliset kotitehtävät 

  • Kuulonsuojelun toteuttaminen käytännössä