Käyttäytymisen arviointiperusteet vuosiluokilla 7-9

Päivitetty 31.10.2024 

  • Käyttäytyminen arvioidaan kolme kertaa lukuvuodessa.  

  • Arvioinnissa käytetään numeroarviointia. 

  • Lue alla olevat arvosanojen kriteerit tarkasti. 

  • Katso lisäksi Wilma-merkintöjen määristä tehty taulukko, joka voi vaikuttaa oppilaan käytösarvosanaan laskevasti. 

  • Jos oppilas parantaa huomattavasti käytöstään jakson aikana, se täytyy ottaa huomioon käytösnumeroa muodostettaessa. 

 

Arvosana 10 

Oppilas toimii vastuullisesti, ottaa huomioon muut yhteisön jäsenet ja käyttäytyy ystävällisesti, rakentavasti ja kaikkia kohtaan kohteliaasti. Hän vaikuttaa myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja toimii esimerkillisesti erilaisuuden hyväksymisessä sekä luo toiminnallaan hyvää yhteishenkeä. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä ja toimii oma-aloitteisesti. 

Arvosana 9 

Oppilas toimii vastuullisesti, ottaa huomioon muut yhteisön jäsenet ja käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti. Hän pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä ja toimii oma-aloitteisesti. 

Arvosana 8 

Oppilas noudattaa yleensä ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja ja pyrkii ottamaan muut ihmiset huomioon. Oppilaalla voi olla joitakin vähäisiä sääntörikkomuksia. Hän pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti ja osaa toimia ryhmässä. Oppilas osaa arvostaa omaa ja toisten työtä ja käy koulua säännöllisesti. Oppilas suhtautuu vastuuntuntoisesti yhteiseen omaisuuteen. 

Arvosana 7 

Oppilaan käyttäytymisessä on huomauttamista ja/tai hänellä on luvattomia poissaoloja ja/tai myöhästymisiä. Hänellä saattaa olla muita yksittäisiä rikkeitä. Hän kuitenkin useimmiten käyttäytyy tilanteeseen sopivalla tavalla ja tuntee ja hyväksyy koulun säännöt. Oppilas kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita ja osaa tuetusti toimia ryhmässä. 

Arvosana 6 

Oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä. Hän suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen (esim. muiden haukkuminen tai epäkunnioittava puhe). Hän rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä ja aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä. 

Arvosana 5 

Oppilas suhtautuu piittaamattomasti koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön. Hänellä on vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa. Hän ei noudata sääntöjä ja sopimuksia. Hänellä on runsaasti rikkomuksia, eikä hän koe tehneensä väärin. 

Arvosana 4 

Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta.