YHDENVERTAISUUS- TASA-ARVOSUUNNITELMA
Variskan yhtenäiskoulu
Päivitetty, kevät 2023
SISÄLTÖ:
1. Taustaa
1
2. Lainsäädäntö 2
2.1 Tasa-arvolaki
2.2 Yhdenvertaisuuslaki
3. Variskan koulun tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma
3
3.1. Koulun tasa-arvotilanteen selvitys
3.2. Kartoituksen pohjalta esiin nostettuja kehityskohteita
4. Häirintä, sen ehkäisy ja poistaminen 9
5. Tasa-arvosuunnitelman arviointi ja päivittäminen 9
6. Tasa-arvosuunnitelmasta tiedottaminen 10
6.1. Tasa-arvotoimikunta
6.2. Vuosikellot
1. Taustaa
Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) mukaan koulutuksen tulee edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Opetussuunnitelman perusteissa sanotaan myös, että jokainen lapsi on arvokas ja ainutlaatuinen juuri sellaisena kuin on.
Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta säätävä laki (609/1986) ja siihen tehty muutos (1329/2014) määräävät, että kaikilla on yhtäläinen oikeus tasa-arvoiseen kohteluun sukupuolesta riippumatta. Laki velvoittaa myös kaikkia oppilaitoksia huolehtimaan siitä, että ihmisillä on mahdollisuus tasa-arvoiseen koulutukseen sukupuolesta riippumatta. Oppilaitosten on myös laadittava tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Näin tapahtuva tasa-arvosuunnitelman laatiminen hyödyttää sekä oppilaitosta että oppilaita.
Tasa-arvosuunnitelmaan on lain mukaan merkittävä tarpeellisiksi nähdyt toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi. Suunnitelmassa näkyy kartoitus oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta ja siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista. Suunnitelmassa on kiinnitettävä erityistä huomiota tasa-arvon toteutumiseen opetuksen järjestämisessä ja opintosuoritusten arvioinnissa. Edelleen kiinnitetään huomiota seksuaalisen häirinnän ja sukupuolen perusteella tapahtuvan syrjinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen.
Tasa-arvosuunnitelmassa voidaan arvioida aiempia, edelliseen tasa-arvosuunnitelmaan liitettyjä toimenpiteitä ja niiden toteutumista. Tasa-arvosuunnitelma laaditaan vähintään kolmen vuoden välein, mutta tarvittaessa sitä voidaan päivittää esimerkiksi kerran vuodessa.
2. Lainsäädäntö
2.1 Tasa-arvolaki
Tasa-arvolain (609/1986) tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa. Lakiin tehtyjen muutosten (232/2005 ja 1329/2014) myötä tasa-arvolaki koskee myös oppilaitoksia ja velvoittaa oppilaitokset laatimaan tasa-arvosuunnitelman.
Laki velvoittaa viranomaisia ja koulutuksen järjestäjiä huolehtimaan tyttöjen ja poikien sekä naisten ja miesten samanlaisista mahdollisuuksista koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen. Tasa-arvon edistämisessä on otettava huomioon lasten ikä ja kehitys.
Tasa-arvolaissa kielletään sukupuolen perusteella tehty välitön ja välillinen syrjintä. Välitöntä syrjintää on naisten ja miesten asettaminen eri asemaan sukupuolensa perusteella, naisen asettaminen eri asemaan synnytyksen tai raskauden perusteella sekä eri asemaan asettaminen sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella. Välillisellä syrjinnällä tarkoitetaan ”eri asemaan asettamista sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun nähden neutraalilta vaikuttavan säännöksen, perusteen tai käytännön nojalla, jos menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti joutua epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella” (7 §) tai eri asemaan asettamista vanhemmuuden tai perheenhuoltovelvollisuuden perusteella. Seksuaalinen häirintä ja häirintä sukupuolen perusteella on luokiteltu myös syrjinnäksi.
Oppilaitoksen toimintaa on pidettävä syrjintänä, jos se perustuu henkilön asettamiseen epätasa-arvoiseen asemaan tämän sukupuolen perusteella opiskelijavalinnoissa, opetuksen järjestämisessä, opintosuoritusten arvioinnissa tai muun oppilaitoksen varsinaisen toiminnan kohdalla.
2.2 Yhdenvertaisuuslaki
Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) tarkoituksena on yhdenvertaisuuden edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa koulutuksen järjestäjiä ja oppilaitoksia tekemään tarvittavia toimenpiteitä yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Toimenpiteiden on oltava ”oppilaitoksen toimintaympäristö, voimavarat, ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia” (6 §).
Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän, joka kohdistuu ihmisen ikään, alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, poliittiseen toimintaan, ammattiyhdistystoimintaan, perhesuhteisiin, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään syyhyn. Syrjintä voi olla välillistä tai välitöntä, häirintää, kohtuullisten mukautusten epäämistä tai käsky syrjiä.
3. Variskan yhtenäiskoulun tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Variskan yhtenäiskoulun toiminta pyrkii tukemaan jokaisen oppilaan tasa-arvoista ja yhdenvertaista kasvua osallisuuteen, opiskeluun ja oppimiseen. Tavoitteena on, että kaikilla, koulun henkilökunta mukaan lukien, on yhdenvertaiset mahdollisuudet toimia ja kehittää itseään.
3.1. Koulun tasa-arvotilanteen selvitys
Tasa-arvotilanteen selvittäminen ja silloisen Variskan koulun tasa-arvosuunnitelman laatiminen käynnistyi syksyllä 2016 opetushallituksen julkaiseman oppaan avulla, Tasa-arvo on taitolaji – opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen perusopetuksessa ja nykyisen suunnitelman päivitys aloitettiin keväällä 2022. Osana selvitystä käytettiin Kiva-kyselyä. Kartoittamiseen tarkoitetun jatkokyselyn laati oppilaista koottu tasa-arvotyöryhmä, pohjana käytettiin koulun olemassa olevaa tasa-arvosuunnitelmaa ja Tasa-arvokompassi-materiaalia. Tasa-arvotyöryhmä teki myös keskusteluidensa pohjalta tasa-arvokävelyn koulun tiloissa ja tarkensi suunnitelmia workshop -päivässä ja yhteistyössä opettajien kanssa pedagogisessa kahvilassa.
Tasa-arvotilanteen kartoittaminen 2022
- Opettajien kysely
- Oppilaiden kysely ( tulokset koulun omissa tiedostoissa)
Oppilaiden mielestä tasa-arvoinen koulu on….
- sellainen, jossa kaikki hyväksytään sellaisena, kun ne ovat ja että kaikki pidettäisiin saman arvosina.
- sellainen missä ei kiusata siitä mitä on tai siten miten pukeutuu
- koulu, jossa ketään ei kiusata heidän ihonvärinsä, uskontonsa, seksuaalisen suuntautumisensa tai minkään muunkaan asian takia.
- jossa kaikilla on oikeus päättää
- kaikille annetaan mahdollisuus.
- kaikille oppilaille annetaan saman verran huomiota
- kaikilla on samat oikeudet ja samat rangaistukset kaikille jos tekee saman jutun väärin
- sellainen, jossa otetaan kaikki ihmiset huomioon ja jokaisen oppilaan tavan oppia asioita sekä opettajat ei näyttäisi niin näkyvästi lempioppilaitaan
- sellainen missä kaikki saavat olla omia itsejään!
3.2 Kartoituksen pohjalta esiin nostettuja kehityskohteita
Oppilaista kootun tasa-arvotyöryhmän esiin nostamia kehityskohteita:
Tasa-arvokompassin Teema 3: Tilat ja ympäristö
Tyttöjen hyvinvointi
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuusteemojen näkyminen koulun arjessa
Kyselyn uusinta oppilaille 2023 ja 2024 keväällä. Tulokset saman suuntaisia, joskin yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta puhutaan oppilaiden mielestä enemmän kuin aikaisemmin.
Pedagogisen kahvila-keskustelun esiin nostamia teemoja:
- Oma tontti –teema syksyllä (tunnetaidot)
- Nimittelyyn puuttuminen
- Monipuoliset opetusmenetelmät
- Teema koulun painopisteeksi ensi vuodelle
- Pidetään yllä / tarjotaan harrastusmahdollisuuksia koulupäivän oheen
4. Häirintä, sen ehkäisy ja puuttuminen
Jokaisella on oikeus ihmisarvon loukkaamattomuuteen ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Loukkaavana käytöksenä pidetään mm. nimittelyä, kieltäytymistä työskentelemästä toisen kanssa, eristämistä ja toisen henkilön vähättelemistä. Häirintää pyritään ennaltaehkäisemään seuraavin toimenpitein:
- Jokaisessa luokassa keskustellaan häirintään liittyvistä asioista.
- Erityisesti kiinnitetään huomiota uusien oppilaiden sopeutumiseen kouluun.
- Kouluilla on kiusaamistapausten käsittelyyn selkeät toimintaohjeet (KiVa – koulu)
Häirintään puuttuminen:
- Ensisijaisena vastuuhenkilönä on aikuinen (opettaja tai kuka tahansa muu henkilökuntaan kuuluva), joka on ensimmäisenä tilanteessa mukana.
- Keskustellaan asianosaisten kanssa ja selvitetään tilanteen kulku.
- Kirjataan tapahtumat.
- Järjestetään osapuolien kuuleminen (Kiva-tiimi) ja sovitaan, että häirintä loppuu ja tehdään selväksi, mitä tapahtuu jatkossa, jos sopimus ei pidä.
- Sovitaan seurannasta.
- Ilmoitetaan asiasta vakavuusasteen mukaan huoltajalle, koulun oppilashuoltohenkilöstölle, koulukuraattorille jne.
- Suoritetaan mahdolliset rankaisutoimet
- Oppilashuolto huolehtii, että sekä uhri että tekijä saavat tarvitsemansa tuen. Mikäli kyseessä on laajempi ilmiö, päätetään yhteisistä toimintatavoista.
- Seurataan, toistuuko tilanne
- Jos tilanne toistuu, pyydetään tekijän huoltajat tulemaan koululle ja selvittämään tilannetta ja pohtimaan, mitä tehdään seuraavaksi. Vakavammissa tapauksissa arvioidaan myös lastensuojelun ja poliisin tarve.
Ohjeita oppilaille:
- Älä hyväksy häirintää. Jos huomaat tai koet häirintää, osoita, ettet hyväksy sitä. Sano esimerkiksi, ettei noin voi tai saa sanoa.
- Jos sinuun tai johonkin toiseen henkilöön kohdistuu häirintää älä jää pohtimaan asiaa yksin vaan kerro opettajalle, kuraattorille tai terveydenhoitajalle.
- Pidä kiinni omasta reviiristäsi -henkisestä ja fyysisestä
5. Tasa-arvosuunnitelman arviointi ja päivittäminen
Suunnitelmaa arvioidaan ja päivitetään tarpeen mukaan syyslukukauden aikana tai vähintään kolmen vuoden välein. Variskan yhtenäiskoulussa pyritään arvioimaan suunnitelmaa vuosittain ja tueksi on perustettu tasa-arvotyöryhmä, johon kuuluu oppilaita ja opettajia.
6. Tasa-arvosuunnitelmasta tiedottaminen
Jotta varmistetaan tavoitteellinen ja suunnitelmallinen työ tasa-arvon toteutumisen edistämiseksi Variskalla, siitä tiedotetaan aktiivisesti oppilaille, koulun henkilökunnalle sekä oppilaiden huoltajille. Tällöin koulun toiminnan taustalla tapahtuva työ tasa-arvon edistämiseksi on paitsi henkilökunnan myös oppilaiden ja kotien tiedossa.
Tasa-arvosuunnitelma hyväksytään lukuvuosisuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Tasa-arvosuunnitelma on luettavissa Wilman sivuilla lukuvuosisuunnitelmassa. Suunnitelmasta tiedotetaan oppilaita, huoltajia ja koulun henkilökuntaa lukuvuoden alussa. Lisäksi aihetta käsitellään luokanohjaajan tunnetaitotunneilla ja eri oppiaineiden tunneilla sekä oppilaskunnan/tukioppilaiden toiminnan kautta.
Tietoa tasa-arvon toteutumisesta ja häirinnästä saadaan keväisin kaikille oppilaille toteutettavassa KiVa-koulu kyselyssä ja tarvittaessa erillisen kyselyn muodossa.
Tiedottamisesta vastaa koulun tasa-arvotoimikunta, jossa on mukana sekä oppilas, että opettaja jäseniä. Aamunavauksia järjestetään vähintään kerran vuodessa tasa-arvon päivänä. Suunnitelma pidetään näkyvillä pysyvänä lukuvuosisuunnitelmassa, henkilökuntaa tiedotetaan ys-aikana ja pedagogisessa kahvilassa. Lisäksi järjestetään vuosittain ainakin yksi tempaus aiheeseen liittyen, josta tiedotetaan myös koteja. Kevään 2022 tempaus oli Taiteellista tasa-arvoa kilpailu ja näyttely. Keväällä 2023 Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus peli Seppo-sovelluksella koulun pihalla. Keväällä 2024 taidenäyttely, johon osallistuneet oppilaat palkittiin. Tasa-arvotoimikunta laatii vuosittain vuosikellon aiheesta.
6.1.Tasa-arvotoimikunta 2024-2025:
Marika Syväluoma, ops-tiimi
Minna Kuutti, turvallisuustiimi
Johanna Mäki-Torkko (apulaisrehtori)
Oppilasjäseniä eri vuosiluokilta
6.2. Vuosikello:
Tammikuu: Tasa-arvotyöryhmien tapaamiset
Helmikuu: Kyselyn ja materiaalien päivitys
Maaliskuu: Aamunavaus, powerpoint & kysely
Huhtikuu: Tulokset ja häirintäinfo kaikille 7-9luokille tunnetaitotunnilla