9b-luokan leirikoulupäiväkirja: Tallinna, Pärnu, Viljandi, Tartto

16.5.
Kaikki olivat ajoissa ja pääsimme lähtemään aikataulussa klo 3.30 aamuyöllä. Kaikki olivat väsyneitä mutta innoissaan matkasta. Oli pimeää, mutta aurinko nousi nopeasti. Alkumatka sujui rauhallisesti ja kaikki yrittivät nukkua. Kävimme Hämeenlinnan ABC:llä tauolla. Laivaan nousu meni helposti ja kävimme heti syömässä buffetissa. Sen jälkeen loppuajan sai kierrellä vapaasti laivalla. Tallinnaan saavuttuamme lähdimme heti Esan opastamalle kiertokävelylle. Aurinko paistoi ja oli mukavan lämmin. Näimme paljon hienoja historiallisia rakennuksia ja muita kauniita nähtävyyksiä. Yllätyimme siitä, kuinka erilainen Tallinna oli verrattuna Suomen kaupunkeihin. Monet rakennukset olivat korkeita ja kapeita sekä värikkäitä. Kaikki pysyivät hyvin mukana, vaikka väsytti. Sen jälkeen kävimme ostoksilla Viru-keskuksessa ja söimme Hesburgerissa. Sitten jaksoimme vielä raahautua toiseenkin ostoskeskukseen ja ostimme iltapalaa. Mielestämme virolaiset myyjät olivat jotenkin tylyjä, eikä kovin avuliaita. Ostosten jälkeen lähdimme bussilla Dzingel-hotelliin.
17.5.
Aamulla herätys oli kahdeksalta, ja menimme puoli yhdeksältä hotellin aamiaiselle. Ruoat olivat ihan hyviä ja monipuolisia. Sitten lähdimme Pärnuun. Matka kesti n.1,5 tuntia.. Menimme suoraan Mai kooliin. Ensin meillä oli 9B:n matikantunti. Meidät jaettiin Maikoolin oppilaitten kanssa ryhmiin ja teimme niissä tableteilla mittatehtäviä. Monet uskalsivatkin puhua heille englantia. Kysymykset olivat tehtävissä Viroksi, joten jouduimme kysymään heiltä, mitä ne tarkoittivat. Sen jälkeen istuimme hetken salissa ennen 9A:n liikuntatuntia. Saavuimme kentälle, jolla he jo olivat. Heillä oli opettajana vanha nainen, joka opetti sekä tyttöjä että poikia. Ensin juoksimme kentän ympäri ja sitten olimme mukana erilaisissa viestipeleissä. Sitten tytöt pelasivat käsipalloa. Se oli ihan kivaa, mutta sääntöjä ei ollut paljon, joten peli oli vähän yksinkertaista. Pojat pelasivat 9A:n poikia vastaan jalkapalloa. Meidän luokka voitti 5-4 huolimatta siitä, että vastustajat olivat n. 2-metrisiä. Sitten menimme syömään ruokalaan, jossa ruoat oli katettu meille pöytään. Ruokana oli erikoista keittoa, jossa oli vihanneksia ja jotain siskonmakkaran tyyppistä lihaa. Jälkiruokakin maistui, vaikka ei tiennyt yhtään mitä se oli.
Erilaista virolaisissa koulussa suomalaisiin verrattuna oli ainakin se, että virolaisissa kouluissa 1-9-luokat ja ehkä myös lukio ovat kaikki samassa koulussa ja oppilaita ainakin Mai koolissa on n.900. Virolaisilla myös loppuu koulu vasta 16. kesäkuuta.
Kouluvierailun jälkeen lähdimme hostelliin. Tämä majoituspaikka oli aika kauhea. Huoneissa ei ollut omaa suihkua tai vessaa. Sitä ei kuitenkaan mietitty kauan, vaan lähdimme kaupungille. Kävelimme ensin rannalle. Otimme paljon kuvia ja yritimme pitää kenkiä kuivana. Löysimme kivat keltaiset kiikkulautakeinut, joissa roikuttiin käsillä. Leikimme siinä hetken ja lähdimme syömään. Menimme Pärnuun suosituimpaan pizzeriaan. Sitten kävimme taas ostoksilla eri ostoskeskuksissa. Lähdimme kahdeksalta hostellille. Pojat katsoivat illalla jääkiekkoa ja tytöt miettivät, miten kävisivät hostellin yleissuihkussa.
18.5.
Heräsimme taas kahdeksalta ja menimme aamupalalle. Sitten lähdimme Tarttoon. Matkalla pysähdyimme Viljandi-nimiseen kaupunkiin. Teimme siellä pienen kiertokävelyn vanhojen linnanraunioitten lähistöllä. Maisemat olivat upeita ja sieltäkin sai hienoja kuvia. Löysimme myös ison puisen keinun, missä koko luokka pystyi keinumaan kerralla. Sen jälkeen matkaa Tarttoon oli n. tunti. Tartossa menimme heti yliopistolle, jossa ohjaajat näyttivät meille sen salia ja vanhaa oppilaiden "vankilahuonetta". Sen jälkeen kuuntelimme Tarton yliopiston erilaisista koulutusvaihtoehdoista, ja suomalaiset opiskelijat kertoivat omasta opiskelustaan. Sitten söimme ja menimme hotellille. Aleksandri-hotelli oli paras majoituspaikka missä olimme. Majoittautumisen jälkeen kävelimme Tarton keskustassa ja menimme taas ostoksille. Kävimme vielä syömässä ennen kuin lähdimme takaisin hotellille.
19.5.
Herätys oli puoli yhdeksältä ja söimme aamupalan. Valmistauduimme ja kävelimme AHHAA-tiedekeskukselle, joka oli vähän niin kuin Heureka. Siellä oli paljon erilaisia tieteeseen liittyviä pelejä, kokeita ja laitteita esim. optisia illuusioita, nuoran päällä pyöräilyä, astronauttien simulaattori, joka pyöri pää alaspäin sekä muita hauskoja juttuja. Useimmat kävivät myös ostamassa tuliasia tiedekeskuksen myymälässä. Sen jälkeen kävimme kaupassa ostamassa eväitä piknikille. Kävimme ensin hotellilla ja sitten menimme bussilla puistoon, jossa pelasimme myös frisbeegolfia. Pelailun jälkeen ajoimme Louna-keskukseen, josta ostimme lahjoja ja tuliasia. Sitten tulimme hotellille valmistautumaan illallista varten. Illallinen pidettiin hienossa ravintolassa nimeltä cafe truffe. Istuimme pitkässä pöydässä yhdessä nurkkauksessa. Ruokalistassa oli paljon ruokia joiden nimiä emme tiennet. Monet tilasivat pihviä, pastaa tai kanaa. Ennen kuin ruoat tulivat pöytään, pidettiin monta puhetta. Ensin Linda piti puheensa, ja sitten aikuiset kertoivat ajatuksiaan leirikoulusta. Saimme heiltä paljon kehuja ja kaikki olivat liikuttuneita. Sitten Satu jakoi muille ohjaajille meidän signeeraamat lahjat. Yllätimme myös Satun muistikirjalla, jossa oli runo ja kaikkien luokkalaisten nimet. Syötyämme olimme todella täynnä, mutta tilasimme vielä jälkiruokaa. Sitten lähdimme takaisin hotellille. Viimeisenä Satu ja Saija sanoivat vielä kiitokset ja jakoivat viimeiset käyttörahat.
20.5.
Aamulla heräsimme kahdeksalta ja bussi lähti Tallinnaan yhdeksältä. Kaikki olivat väsyneitä, ja matka meni monella nukkuessa. Tallinnassa kävimme vielä nopeasti Sadamarketissa, jossa oli kojumaisia liikkeitä. Sitten siirryimme odottamaan laivaa. Laivassa menimme ensimmäisen buffettiin syömään ja sitten sai taas liikkua vapaasti loppumatkan. Jotkut ainakin ostivat vielä viimeiset tuliaiset. Sitten lähdimme bussilla kohti Vaasaa ja kävimme tauolla Parkanossa. Kun saavuimme Variskalle noin puoli kymmenen, monia oli tultu jo hakemaan.

Matka oli todella hauska ja onnistunut. Se meni monien mielestä odotettua paremmin.

Teksti: Laura Pihlajasaari, Salla Ojala, Ella-Peppiina Pohjoismäki, Jenni Berglund, Linda Saukko ja Kia Erkkilä 9B