9E-luokka Tallinnassa

9E-luokan leirikoulu Tallinnassa

Ensimmäinen päivä
Matkabussimme starttasi aamulla kello 06.00 Variskan koulun pihasta Helsinkiä kohti. Matkalla pysähdyimme Tampereelle ruokaostoksille. Bussimatkan aikana tuli huudettua toisillemme siitä, että jotkut yrittävät nukkua ja että on kova meteli, mutta ketään ei kiinnostanut. Luokanohjaajallamme Marilla oli paljon stressiä, mutta me ymmärsimme sen, koska hänellä oli suuri vastuu koulun kuraattorimme Riikan ja Eero-opettajan kanssa. Saavuimme Helsinkiin n. kello 12.30 ja olimme helpottuneita, mutta sitten odotuksen aikana bussimme vieressä oli jonkun toisen koulun bussi ja siitä alkoi kinastelu 9E vs random luokka. Riitelyn aikana parasta oli se, että luokka piti yhtä ja se on tärkeää, että luokka pitää yhtä.
 Kello 13.00 pääsimme laivalle sisään ja kaikilla oli hirmunälkä, joten menimme suoraan syömään buffettiin. Laivamatkan loputtua eli kahden tunnin päästä pääsimme vihdoin matkakohteeseen eli Tallinnaan, mutta emme päässeet heti hotellille vaan olimme hassun naisen kanssa kaupunkikierroksella. Ketään oppilaista ei oikein jaksanut kuunnella vaan kaikki nauroivat ja muutamalla tuli jopa itku, koska oli niin väsy. Olimme niin väsyneitä, että nauroimme lokeille, patsaille ja hassulle naiselle, joka oli matkaoppaamme esittelyn ajan, mutta niin myös ohjaajat joskus nauroivat.
Vihdoin pääsimme hotellille ja kaikki olivat iloisia ja oli tosi kova nälkä. Meillä oli tunti aikaa valmistautua kolmen ruokalajin illalliselle, joka alkoi siis 19.00 hotellilla. Sen jälkeen, kun olimme syöneet, halukkaat pääsivät ostoksille Tallinnan keskustaan. Hotellille piti palata kello 21.00. Sen jälkeen sai olla 22.00 asti kavereiden kanssa ja sai hengailla huoneissa. Hiljaisuuden jälkeen osa meni nukkumaan, mutta osa valvoi aamuun asti.

Toinen päivä
Söimme aamiaisen ja lähdimme bussilla kohti Tallinnan eläintarhaa.
Tallinnan eläintarha on Viron ainut ja se avattiin ensimmäistä kertaa vuonna 1939. Vaikka eläintarhaan oltiin merkitty useita eläimiä, monet niistä eivät olleet häkeissään tai olivat erittäin masentuneita.
Eläintarhasta suuntasimme syömään Tallink Expresshotellille.
Lounaan jälkeen vierailimme vuonna 2012 avatussa merimuseossa. Museo sijaitsi Tallinnan rannikolla vaikuttavan kokoisissa teräsbetonihangaarissa, joka on rakennettu vuonna 1917. Hangaari oli sisältä erittäin vaikuttavan näköinen ja kokoinen. Hangaarissa oli päänähtävyytenään Lembit-sukellusvene, jota käytettiin toisessa maailmansodassa.
Lopuksi söimme hotellilla maukkaan illallisen.

Kolmas päivä
Kahdeksan jälkeen söimme aamupalan hotellin ravintolassa. Sen jälkeen koko luokka lähti kiertämään vanhaan kaupunkiin. Parin tunnin päästä söimme lounaan yhdessä ravintolassa, vanhassa kaupungissa. Tarjoilijoilla oli vanhanaikaiset ravintolan teemaan sopivat vaatteet.
sukellusvene "Lembit"
Lounaan jälkeen lähdimme Nömme nimiseen seikkailupuistoon. Siellä oli erilaisia kiipeilyratoja puissa ja rohkeimmat kiipesivät jopa 10 metrin korkeudessa oleviin ratoihin.
Seikkailupuiston jälkeen menimme lähellä olevaan kauppakeskukseen pyörähtämään, minkä jälkeen oli vapaa-aikaa.
Päivän lopussa oli viimeinen illallinen, johon pukeuduimme hieman parempiin vaatteisiin. Illallisen lopussa meidän luokanohjaaja Mari piti ihanan puheen, mikä sai monet itkemään, mutta olimme kaikki iloisia ja se sai päivän päättymään täydellisesti. Illallisen jälkeen otimme myös paljon kuvia yhdessä.
Sinä päivänä oli todella kiva sää, vaikka yhdessä vaiheessa piskotteli vähän vettä, mutta oli sopivan lämmin ja kirkas sää. Ryhmähenki oli todella hyvä, kaikki auttoivat toisiaan seikkailupuistossa kiipeillessä ja kaikilla oli hauskaa.

4. päivä
Viimeisenä päivänä kukin heräsi sitä mukaan, että menikö aamulla kaupungille ostoksille vai ei. Aamupäivällä ennen bussin lähtöä moni päätti mennä tekemään viimeisiä ostoksia, mm. läheiseen Viru-kauppakeskukseen. Ostoksien jälkeen oli pikkuhiljaa aika lähteä Virosta. Bussi suuntasi n. klo 11 satamaan laivalle päin. Satamassa osa jatkoi ostamista ja siellä viimeistään huomattiin Viron halvat hinnat etenkin juomien kannalta. Laivassa odotti laivan tuhti buffetruokailu, johon kuului mm. hyvät alkuruoat (mm.sushi), lämmin ruoka sekä jälkiruoka. Laivassa tehtiin viimeiset ostokset taxfreessä ja odoteltiin Suomeen paluuta.

Suomessa matka jatkui bussin odottaessa satamassa. Vastassa oli n. 400km matka takaisin Vaasaan. Matka sujui kuten menomatkakin, mukaan lukien yksi pysähdys samaisella ABC-asemalla. Matkan aikana bussissa nähtiin monen nukkuvan raskaan reissun jälkeen. Variskalle saavuimme n. klo 22.00. Matka oli saanut päätöksensä ja tavaroita alettiin purkaa bussista.

Matka oli hyvä ja siitä jäi varmasti kaikille ikimuistoinen elämys.