9G-luokka Tukholmassa

9G:n leirikoulu Tukholmaan

Maanantai 15.5.

Näkymä Drottningatanille.
Kauppoja ja shoppailtavaa riitti yllin kyllin

Kokoonnuimme kello 8.15 Vaasan lentoasemalle. Teimme lähtöselvityksen tiskillä ja sen jälkeen suuntasimme turvatarkastukseen. Portilla kone arpoi meistä osan iholta tehtävään räjähdetestiin, mutta mitään kiellettyä ei löytynyt ja selvisimme kaikki kunnialla läpi tarkastuksesta.

Lento Tukholmaan lähti noin kello 9.55. Potkurit pyörivät iloisesti ilmassa ja saavuimme turvallisesti Arlandan lentokentälle kello 10.15 paikallista aikaa. Lentokentältä ostimme kaikille 72 tunnin liput paikallisliikenteen junia ja busseja varten. Lentokentällä opettajat jakoivat meidän ryhmiin niin, että jokaisen oppilaan piti aina siirtymien aikana ja junaan tai bussiin noustessa seurata tiettyä opettajaa, ettemme vain jää kyydistä tai eksy Tukholman ihmisvilinässä. Tämä helpotti myös opettajien työtä, sillä heidän ei tarvinnut laskea kuin neljään tai viiteen, niin he tiesivät ”omiensa” olevan tallessa.

Matkasimme ensin bussilla Märstaan ja siellä vaihdoimme junaan, joka kulki läpi Tukholman keskustan Älvsjöhin, missä hotellimme Connect Hotel Stockholm sijaitsi. Juna-asemalta oli enää lyhyt kävelymatka majapaikkaamme, jonne Juho-opettaja opasti meidät GPS:nsä avulla. Matka lentokentältä hotellille kesti noin tunnin.

Åhléns-tavaratalon seinä oli täynnä muistolappuja
Tukholman terrori-iskussa menehtyneille.
Perille saavuttuamme jouduimme hetken pähkäilemään, missä hotellin sisäänkäynti oikein sijaitsee, mutta neuvoa kysymällä ja respaan soittamalla löysimme lopulta oikealle ovelle ja oikeaan kerrokseen. Saimme siellä heti huoneet, vaikka olimmekin etuajassa paikalla. Jätimme matkalaukkumme ja muut ylimääräiset tavaramme hotelliin ja lähdimme saman tien junalla takaisin kohti keskustaa.

Jäimme junasta Tukholman keskusasemalla ja kävelimme Drottninggatanille. Siellä meille jaettiin lounasrahat ja saimme itse valita kadun varresta ravintolan, jossa syömme. Jakaannuimme ryhmiin ja hajaannuimme syömään eri ravintoloihin. Jotkut menivät syömään hamppareita Mäkkäriin ja jotkut etsivät kebabpaikan. Ennätys taisi olla kahdeksan hampparia mieheen.

Tunnin päästä meillä oli väliaikatreffit opettajien kanssa ja sen jälkeen saimme vielä shoppailuaikaa kadun myymälöissä. Drottninggatanilla törmäsimme merkkarilaisiin tuttuihimme, jotka olivat myös Tukholmassa luokkaretkellä.
Kirsikkapuiden kuvaussessio
Farstan puistoreitin jälkeen.
Kello 16.00 lähdimme junalla Farsta Strandiin paintball-paikalle. Jakaannuimme kolmeen joukkueeseen ja puimme varusteet yllemme. Ennen pelaamista meille kerrottiin ohjeet ja säännöt. Kaksi joukkuetta pelasi aina kentällä ja yksi lepäsi. Jokainen sai kipeitä osumia, mutta se ei haitannut yhtään peliämme. Vaikka osa pelasikin paintballia ensimmäistä kertaa, ei se mustelmista huolimatta varmastikaan jäänyt viimeiseksi kerraksi. Niin hauskaa meillä oli.

Paintballin jälkeen menimme bussilla Farstan keskustaan ja siellä syömään yhdessä Antonios Kök & Bar -ravintolaan. Söimme omavalintaisen aterian, enimmäkseen pizzaa tai hampurilaisia. Juttelimme, söimme ja otimme yhteiskuvia. Kaikki nauttivat ja täyttyivät hyvästä ruuasta. Sitten lähdimme kävelemään Juhon johdolla puisto- ja metsäpolkuja pitkin juna-asemalle ja sieltä junalla Älvsjöhin. Poikkesimme ennen hotelliin menoa Coopiin iltapala- ja herkkuostoksille. Hotellilla kävimme pesulla ja purimme matkalaukkuja ja asetuimme taloksi.

Tiistai 16.5.
 Tukholman Vanhaa kaupunkia,
johon tutustuimme tiistaina.
Aamupalan jälkeen lähdimme junalla jälleen kohti Tukholman keskustaa. Hyppäsimme junasta Tukholman eteläisellä asemalla ja kävelimme läpi Södermalmin Tukholman Vanhaan kaupunkiin. Matkalla tietenkin pysähdyimme monta kertaa ottamaan kuvia hienoista maisemista, ja muutama ryhmäkuvakin tuli napattua.
Tutustuimme Vanhaan kaupunkiin ja kävelimme sieltä Kungsträdgårdeniin, jossa saimme lounastaa vapaavalintaisessa ravintolassa ja tutkia hieman kaupunkia omissa porukoissamme. Ruokalistalla taisi taas olla enimmäkseen kebabia ja hampurilaisia. Osa meistä söi ulkona, koska oli hyvä sää ja aurinko paistoi.

Kuninkaanlinnan porteilla
Lounaan jälkeen kävelimme Kuninkaanlinnaan, jossa meillä oli opastettu kierros linnan aarrekammiossa ja toisen kerroksen saleissa ja huoneissa. Aarrekammiossa saimme ihailla Kaarle XVI Kustaan ja Ruotsin aikaisempien kuninkaiden ja kuningattarien kruununjalokiviä: kruunuja, valtikoita ja muita aarteita. Opas kertoi meille monta mielenkiintoista tarinaa Suomen ja Ruotsin yhteisistä ajoista ja entisistä valtakunnan hallitsijoista. Linnan salit olivat upeita ja koristeellisia, ja siellä oli Suomen presidentille oma vaakuna seinällä. Me vaikutuimme, kun opas kertoi, että äskettäin menehtyneen entisen presidenttimme Mauno Koiviston vaakuna on nyt siirretty kappeliin ja hänelle pidetään siellä hautajaispäivänä pieni muistotilaisuus.
Mall of Scandinavia -kauppakeskus sijaitsee
suur-Tukholman alueella Solnan kunnassa.
Se avattiin 12. marraskuuta 2015.
Keskuksessa on yli 200 liikettä ja
kerrospinta-alaa 101 000 neliömetriä.

Kuninkaanlinnan jälkeen meillä oli vielä vähän vapaa-aikaa Vanhassa kaupungissa, ja sen jälkeen menimme junalla Solnassa sijaitsevaan Mall of Scandinaviaan, joka on jättimäinen ja tosi siisti ostoskeskus. Siellä saimme itse kiertää kauppoja ja shoppailla. Lopuksi söimme siellä yhteisen päivällisen La Pasta Veloce -ravintolassa. Päivällisen jälkeen menimme junalla takaisin hotellille ja söimme siellä herkkuja ja makoilimme sängyllä lepuuttaen pitkistä kävelyistä väsyneitä jalkojamme. Pelasimme korttia ja pidimme hauskaa yhdessä sekä viestittelimme Vaasaan perheillemme ja kavereillemme sekä muille Variskan leirikoululaisille ympäri Eurooppaa.

Keskiviikko 17.5.
Herätys oli kello 7.30 ja hipsimme kaikki vähitellen aamupalalle. Tänään oli sateinen aamu, mutta siitä huolimatta lähdimme reippaina kävelemään juna-asemalle. Tukholman keskustasta kävelimme Vanhan kaupungin rantaan ja siellä nousimme Djurgårdsfärjaniin eli lauttaan, joka kuljetti meidät Djurgårdeniin. Siellä menimme ensimmäiseksi Vasa-museoon, jossa saimme ihailla ja ihmetellä suurta purjelaivaa, joka oli uponnut heti neitsytmatkallaan satama-alueella vuonna 1628. Laiva nostettiin pintaan vuonna 1961, kunnostettiin ja laitettiin esille museoon. Ehkä kaikkein jännittävimpiä olivat museossa olevat luurangot, jotka kuuluivat laivan mukana uponneille merimiehille.
Djurgårdsfärjan
Ylhäällä on neitsytmatkallaan uponnut ja
myöhemmin nostettu ja kunnostettu Vasa-laiva.
Vasa-museosta kävelimme Aquariaan. Sen akvaarioissa ja avoaltaissa uiskenteli monenkirjavia eksoottisia kaloja ja muita vesieläimiä, kuten haikaloja, piraijoja, rauskuja ja pikku ”Nemoja”. Värivaloilla valaistut, upeat meduusat saivat ehkä kaikkein eniten video- ja kuvausaikaa seurueeltamme. Djurgårdenista menimme raitiovaunulla taas Kungsträdgårdeniin, jossa lounastimme. Lounastauon jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään, osa meni ostoksille Gallerian-ostoskeskukseen ja osa Drottninggatanille. Sadekin oli jo tauonnut jossakin välissä.

Ostosten jälkeen kävelimme Norrmalmille, jossa meitä odotti kolme jännittävää escape roomia eli pakohuonetta: Zombie lab, Zodiac killer ja Prison break. Näistä Zombie lab oli kaikkein pelottavin – ainakin tyttöjen ja Johannan mielestä. Yksikään ryhmä ei meistä selvittänyt pakotehtäviä ajoissa, mutta olimme kuitenkin tosi lähellä ratkaisua ja melkein pääsimme ajoissa ulos. Pakohuoneissa oli todella kivaa ja kaikki olivat mukana. Kokemus oli mielenkiintoinen, ja nyt ainakin tiedämme, miten pakohuoneessa kannattaa toimia ja mihin kaikkeen pitää kiinnittää huomiota.
Aquarian haikaloja ja muita mereneläviä.
Pakohuoneitten jälkeen söimme viimeisen yhteisen päivällisemme Barbeque Steakhouse & bar -ravintolassa. Valitsimme listalta grillattua kanaa, hampurilaisia ja caesarsalaattia. Päivällisen jälkeen suurin osa halusi mennä jo hotellille hengailemaan, mutta muutama tyttö lähti vielä Satun kanssa jälkiruualle Drottninggatanin Wayne’s Coffeehin. He tulivat myöhemmin junalla perässä hotellille.

Torstai 18.5.
Heräsimme kello 7.30 ja teimme aamutoimet. Opettajat kävivät aamulla tarkistamassa oviemme takana, että olemme heränneet ja muistuttivat aamupalan olevan kello 8.00. Pakkasimme loput tavarat aamupalan jälkeen ja tapaaminen hotellin aulassa oli kello 9.25. Kirjauduimme ulos hotellista ja aloimme tehdä lähtöä kohti Arlandan lentokenttää. Kävelimme juna-asemalle, joka oli aivan hotellimme vieressä ja nousimme junaan. Matkustimme Älvsjöstä ensin junalla 40 minuuttia Märstaan ja siitä oli vielä lyhyt matka bussilla Arlandan lentokentälle. Junassa ja bussissa oli järkyttävän kostea ja kuuma ilma. Matka oli siis erittäin lämmin.

Saavuimme Arlandan lentokentälle ja opettajat tekivät meidän lähtöselvityksemme automaatissa. Veimme ruumaan menevät laukut hihnalle ja lähdimme kohti turvatarkastusta. Kenenkään kohdalla ei turvatarkastuksessa piipannut eikä kukaan joutunut yllätystarkastukseen. Sovimme tapaamispaikan ja saimme lähteä syömään sekä ostoksille. Moni kävi syömässä Maxissa ja jotkut kahviloissa. Kello 13.30 olimme kaikki saapuneet portille odottamaan lentokoneen pääsyä, jonka oli tarkoitus lähteä kello 14.10. Toisin kuitenkin kävi ja lento myöhästyi ensin 35 minuuttia. Kaikki odottivat ja katsoivat ohjelmia, juttelivat tai muuten vain istuskelivat portin edessä. Lento kuitenkin myöhästyi taas lisää ja lopullinen arvioitu aika oli kello 16.25.

Lentokoneemme on vihdoinkin lähtövalmiina!
Adjö Stockholm!
Johanna kävi henkilökunnalta kysymässä, miksi koneemme on myöhässä, ja myöhästymisen syy oli lentokoneessa oleva tekninen vika. Visbystä saapuvan koneen tilalle oli lennätetty uusi kone, siksi odotusaika oli niin pitkä. Kaikki matkustajat saivat ruokalipun, jonka arvo oli 100 kruunua eli noin 10 euroa. Melkein kaikki ostivat sillä kaksi pakettia Tobleronea, koska ne olivat tarjouksessa läheisessä kioskissa hintaan 99 sek / 2 kpl. Kenelläkään ei ollut varsinaisesti nälkä, joten siksi päädyimme herkkuostoksiin.

Lopulta pääsimme portista bussiin, joka kuljetti meidät lentokoneen luokse. Pääsimme lentokoneeseen ja lentokone lähti rullaamaan kello 16.45. Koneessa meinasi jo tulla lievää paniikkia, kun huomasimme, ettei toinen potkureista pyörinyt ollenkaan, vaikka toinen pyöri jo hirveää vauhtia. Lentoemäntä kuitenkin selitti meille, että se oli aivan normaalia ja liittyi polttoaineen säästämiseen. Ja käynnistyihän se toinenkin potkuri sitten, kun pääsimme kiitoradan päähän ja kone lähti nousukiitoon.

Lentomatka sujui hyvin ja rauhallisesti, ja monet pelasivat Unoa lentokoneessa. Ruotsissa oli lähtiessä lähes 25 astetta lämmintä ja aurinko paistoi. Suomen puolella taas satoi vettä ja oli noin 10 astetta lämmintä. Olimme Vaasassa kello 19.00. Lento oli loppujen lopuksi myöhässä 2 tuntia ja 35 minuuttia.  Vaasan lentokentällä otimme viimeiset ryhmäkuvat ja odotimme ruumasta tulevia matkalaukkuja. Lopulta olimme valmiita jatkamaan omiin koteihimme.

Leirikoulumme oli ikimuistoinen ja kaikki viihtyivät hyvin yhdessä ja käyttäytyivät hienosti ja noudattivat opettajien ohjeita. Koko matka meni siis kuin Strömsöössä, jos lentokoneen myöhästymistä ei lasketa. Vaasaan saapui joukko iloisia, tyytyväisiä ja onnellisia matkalaisia.

Kiitos luokanvalvojallemme Johannalle sekä Juho- ja Satu-opettajille turvallisesta ja hyvin ohjatusta leirikoulusta! Ja kiitos koko 9G-luokalle mukavasta matkaseurasta ja ihanista yhteisistä hetkistä!