9AG leirikoulussa Puolan Gdanskissa

Maanantai 21.5

Lähdimme koululta bussilla kohti Turkua aamukuudelta. Turusta lentomme lähti yhdeltä kohti Gdanskia. Saavuimme Filip II -hostellille muutamaa tuntia myöhemmin ja söimme lounaan. Hostelli oli juuri rempattu ja huoneet olivat tosi siistejä ja sijainti hyvä aivan vanhan kaupungin sekä aseman vieressä. Syötyämme lähdimme kiertelemään hostellin lähistöä, vanhaa kaupunkia ja kauppoja kävellen. Osa meni maailmanpyörään ja käymään Marian kirkossa.

Tiistai 22.5
Aamulla heräsimme kahdeksan maissa ja söimme aamupalaa, jota hostellin respa oli valmistanut. Siitä puolen tunnin päästä lähdimme bussilla kohti Malborkin keskiaikaista ritarilinnaa. Matka kesti noin tunnin. Linna oli valtavan suuri ja sen kiertäminen kesti muutaman tunnin oppaan johdolla. Söimme myös lounaan linnan kellarissa olevassa ravintolassa. Lounaan aikana ukkosti ja valotkin sammuivat hetkeksi. Iltapäivällä palasimme hostelliin ja lähdimme paikallisjunalla kohti Baltisca-ostoskeskusta, jossa vietimme loppupäivän. Hintataso Puolassa oli vähintäänkin edullinen. Illaksi palasimme hostelliin, söimme iltapalan keittiössä ja valmistauduimme seuraavaan päivään.

Keskiviikko 23.5
Aamupalaa söimme 8.00-9.00 välillä. Aamupalan jälkeen oli tunti aikaa valmistua ja sitten oli lähtö Stutthofin keskitysleirille omalla bussilla. Siellä meitä odotti opas, joka kertoi meille keskitysleiristä. Oma oppaamme Kimmo suomensi meille oppaan kertoman tarinan. Keskitysleirillä oli ollut myös suomalaisia vankeja. He olivat merimiehiä. Kierros keskitysleirillä oli mielenkiintoinen ja herätti paljon tunteita. Kierroksen jälkeen palasimme takaisin hostellille ja söimme kanaa ja ranskalaisia. Kello 15.30 Lähdimme ratikalla  Zoo Gdansk Oliwaan katsomaan eläimiä. Eläimiä oli todella paljon. Puistossa näkyi leijona, norsuja, apinoita, laamoja ja alpakoita, kameleita ja monia muitakin hienoja eläimiä. Eläintarha oli aivan upea ja upea kokemus niinkuin koko reissukin. Eläintarhan jälkeen saimme aikaa shoppailla Hostellin lähistöllä ja sitten olikin jo iltapala ja menimme unten maille.

Torstai 24.5
Torstai-aamuna lähdimme Sopotiin paikallisjunalla. Sopotissa kiertelimme kaupungilla, söimme ruoan ja sen jälkeen jakauduimme kahteen ryhmään, joista toinen meni rannalle ja toinen kylpylään.  Aquapark Sopot oli melko suuri kylpylä, jossa oli mm. monta erilaista vesiliukumäkeä. Suomen kylpylöihin verrattuna oli mielenkiintoista että alle 18-vuotiaat eivät päässeet saunaan ja saunassa käynnistä maksettiin erikseen minuuttihintaa. Toinen porukka taas oli käynyt rannalla oleskelun ja uinnin jälkeen myös toisen maailmansodan museossa. Kun olimme palanneet takaisin hostellille meillä oli tunti aikaa valmistautua illalliselle, joka oli hostellin läheisessä Swojski Smak-nimisessä ravintolassa. Illallisella söimme alkupalaksi kasviskeittoa ja pääruokana pastaa. Annoimme mukavalle opaspariskunnalle Kimmolle sekä Agnieszkalle sekä mukana olleille Eerolle sekä Harri-huoltajalle pienet muistot ja Suvi sekä Mervi pitivät puheen. Loppuillasta menimme kuluttamaan vielä viimeiset zlotit läheiseen ostoskeskukseen.

Perjantai 25.5
Heräsimme klo. 6:00. Klo  6:30 oli aamupala jonka jälkeen bussimme lähti klo 7:15 kohti Gdanskin lentokenttää. Gdanskissa oli koko ajan yli 20°C lämmintä ja aurinko paistoi tiistain paria tuntia lukuunottamatta. Lentomme lähti klo. 9:55 ja pääsimme takaisin Suomeen vähän yli kaksitoista. Bussi odotti Turun lentokentällä meitä. Matkalla pysähdyimme Laitilan ABC:lle ja söimme Hesburgerissa, jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti Vaasaa. Porista eteenpäin noin puolet oppilaista nukahtivat bussiin, joko bussin penkille lippis naamalla tai aurinkolasit päässä. Jotkut nukahtivat jopa bussin lattialle. Nähtävästi reissu oli näinkin uuvuttava. Pääsimme koululle noin kuuden aikoihin väsyneinä mutta tyytyväisinä!

Meillä oli hauska viikko, käytiin linnassa, uimassa, shoppailemassa, eläintarhassa, keskitysleirillä -ollaan siis naurettu, mutta myös vähän itketty, parit rakot hankittu, aamulenkkejä heitelty, zlotit käytetty sekä iltalaulujakin laulettu. Kanaa syötiin tomaatilla, persikalla, ananaksella, ranskalaisilla, paistettuna, friteerattuna jne. Meitä pidettiin reissussa tosi hyvänä ja matka oli elämyksiä ja kokemuksia täynnä! Kiitokset oppaillemme Kimmo Rahuselle sekä Agnieszka Kotulska-Rahuselle eli Duo Vitarelle: https://www.youtube.com/watch?v=v9TQDdzhtOw