9E Budapestissä

9E-LUOKAN LEIRIKOULU BUDAPESTISSÄ

1. päivä Me herättiin kaikki neljän aikoihin aamulla. Puettiin ja valmistauduttiin sit lähettiin kentälle joskus puoli viideltä. Kentällä piti olla 4.40. Kaikki onneksi ehti paikalle hyvissä ajoin ja saatiin laukut ruumaan ilman ongelmia. Sen jälkeen mentiin turvatarkastuksesta läpi odottamaan portille, kunnes päästään koneeseen. Lento lähti vähän etuajassa, koska kaikki oli ajoissa. Helsingissä oltiin noin 6.45 ja Tero jakoi kaikille 10€ ja saatiin sillä mennä hakemaan ittellemme aamupalaa. Kaikki meni vähä paikkoihin syömään ja oli hauskaa, kun kävelimme kentällä ja törmäsimme muihin luokkalaisiin. 32 Lento Budapestiin lähti 9.30. Sitä ennen saatiin odottaa koneeseen pääsemistä kuumassa bussissa. Lento sujui hyvin, osa nukkui, osa luki ja osa pelasi. Olimme perillä 10.45 paikallista aikaa. Laskeutuessamme oli outoa, kun toinen luokka, joka oli myös leirikoulussa taputti. Kun pääsimme koneesta ulos lähdimme hakemaan matkalaukkujamme. Meidän laukut tulivat viimeisinä. Lopulta pääsimme bussiin, matkalla paninoravintola Kaltenbergiin, opas Monika kertoi Pestistä. Pesti oli kuulemma ”työläisten” aluetta ja Buda ”rikkaiden” aluetta. Ruokana meillä oli keittoa, kanaa ja ranskalaisia tai grillijuusto salaattia ja tuulihattuja. Ruuan jälkeen suuntasimme Vapauden patsaalle. Ylitimme Tonavan-joen ja kävelimme 250m kukkulaa ylös. Maisemat kukkulalla olivat henkeäsalppaavia. Opimme myös, että iso rakennus sen vieressä oli vanha vankila. Sen jälkeen suuntasimme Fisherman’s Bastionille. Sen rappuset inspiroivat Tuhkimossa esiintyvät rappuset. Emme olleet nähneet mitään kauniimpaa. Se oli uskomatonta. Kävelimme vähän ympäriinsä ja nousimme bussiin toisella puolella. Bussi kierteli maisemia ja jätti lopulta hotellin eteen neljän aikoihin. Viideltä lähdimme kävellen Burger Kingiin illalliselle. Olimme vähän kovaäänisiä ja vartija tuli sanomaan meille ”Silence, you are not alone.” BK:n jälkeen suuntasimme lähikauppaan pienien kiertoreittien kautta. Kaupan jälkeen osa jäi hotellille ja osa jatkoi matkaa lähellä olevaan puistoon. Puistossa istuskelimme hetken aikaa ja otimme kuvia ja lähdimme kävellen takaisin hotellille. Loppu ilta sujui hyvin ilman mitään ongelmia.

2.päivä Herättiin kaheksaks aamupalalle, osa tuli vähän aikasemmin ja osa myöhemmin. Sen jälkeen laittauduimme vielä valmiiks ja lähettiin ihanan oppaan Monican kanssa bussilla Sentendren kylään. Matkalla näimme pimpula pampula pensaita ja puukoulun. Siellä oli paljon söpöjä kujia joissa saatiin hyvää ig matskua vink vink. Monican päivän kertomuksiin ja vinkkeihin kuuluivat esim. kun joskus kyl 33 juustoperunaa. Tämän jälkeen olimme turvoksissa ja mahat halkesivat. Niilo 22 läppä lensi ehkä turhankin tiuhaan tahtiin. Kaikki niiasivat lähtiessä. Tämän jälkeen shoppailtiin, osa lähti monen kassin ja osa monen juoman kanssa omavalintaisiin ruokapaikkoihin. Hotelliin menimme niinkin eksoottisella kulkuvälineellä kuin metrolla. Tasapaino saattoi hieman horjua kun menimme sairaan nopeita liukuportaita alas. Kaikki pääsivät samoilla oven avauksilla metroon vaikka toisin pelättiin. Sitten oltiinkin jo takaisin hotellilla 12 tunnin päivän jälkeen. Silti meno oli aika lit täällä hotellissa. Liikkui huhua että huutomme kantautuivat Outin kuuleviin korviin jotka sijaitsivat toisessa kerroksessa.

3.päivä Aamulla herätyskellot piristelivät meidät hereille puolta tuntia aikaisemmin kuin edellisenä päivänä. Yö oli ollut erittäin rankka itse kullekkin; Vilma oli uskaltautunut Mintun ja Roosan vällyjen väliin luoden ahdasta tunnelma samalla kärsien sängyn raosta. Aamulla Minttu heräsi puolta tuntia ennen herätyskelloa ja kuunteli ystävättäriensä tasaista hengitystä. Lensimme aamutoimien jälkeen Tuhkimon tavoin aamupalalle syömään harvinaisen kuivaa ruokaa, mutta olihan se parempaa kuin mitä afrikkalaislapset saavat. Johdinautoilla pöristelimme eläintarhaan. Tarha oli ajatuksia herättävä ja kaikkia suretti nähdä söpöt elukat telkien takana. Surun aiheuttaman nälän tyydytimme pizzoilla ja pastalla. Jälkiruoaksi söimme eksoottisia namiherkkuja, Paris Hiltoninkin aikoinaan tähdittämässä kahvilassa. Minttu eritysesti tykästyi siniseen bubblegum tuotteeseen. Suut makiana löntystimme Escape Roomiin. Ryhmissä taistelimme tiemme ulos niin laboratoriosta kuin sukellusveneestä. Meillä itsellämme kesti muita pitempää päästä huoneesta ulos ja intokin oli jo hiipunut kaikilta paitsi Esviltä. Hävijäinä matka jatkui ostoskeskukseen. Keskus oli täynnä käsikädessä kulkevia pariskuntia jotka nuoleskelivat taukoamatta. Väsymys pitkän kävelyn jälkeen lähetti osan takaisin hotellille kun taas toiset jäivät vielä kuluttamaan jäljellä olevia pennosiaan. Lopulta perin uupuneina loputkin retkikunnasta palasi hotelliin. Hotellilla vietimme vielä iltaa yhdessä kunnes kaikki pienet linnunpojat potkittiin omiin pesiinsä. Olihan sille jo aikakin sillä kaikki olivat väsymyksestä vilkkaita. Lopulta iltasadun säestämänä nukkumatti tuli ja vei meidät mukanaan unten maille.

4.päivä Torstaina heräsimme 8 jälkeen melko pirteinä ja aamupalan jälkeen suuntasimme metrolla kohti Budapestin 3D - galleriaa. Siellä otimme paljon kuvia erilaisten kuvaseinien edessä ja saimme siis itse olla osana taideteoksia. Poseerasimme esimerkiksi punaisella matolla ja maalasimme Mona Lisaa. Kuvien räpsimisen jälkeen jatkoimme matkaa vanhaan historialliseen mäkkäriin, joka oli ainakin S-marketin kokoinen. Mahat täynnä matkasimme bussilla Tonavan saarella sijaitsevaan kylpylään rentoutumaan lämpimään veteen ulos auringon paisteeseen. Hurjimmille löytyi myös vesiliukumäkiä ja monet testasivat aaltokonetta. Muutama oppilas jäi testailemaan kylpylän lähettyville esimerkiksi polkuautoja. Tiukalla aikataululla lähdimme valmistautumaan hotellille illallisristeilyä varten. Upeat meikit laitettuina, hiukset kiharrettuina ja kauniit mekot tai komeat puvut päällä lähdimme 34 ensin lähimmälle metroasemalle kävellen. Matkalla ja metrossa keräsimme paljon pitkiä katseita. Saavuttuamme Titanicilta muistuttavaan laivaan istuuduimme hetkeksi juhlavasti katettuihin pöytiin juttelemaan, jonka jälkeen ryntäsimme hakemaan herkullista ruokaa seisovasta pöydästä, joka oli täynnä erilaisia vaihtoehtoja jokaisen makuun. Runsaan illallisen jälkeen otimme kannella kuvia. Päivän kruunasi salamarikas ukonilma. Hieman sateisen, pitkän ja rankan kävelymatkan jälkeen pääsimme vihdoin takaisin hotellille jalat kipeänä ja rakkoja täynnä korkokengistä ja ballerinoista. Illalla saimme valvoa vähän normaalia pidempään ja viettää aikaa yhdessä ennen viimeistä yötä Budapestissa.

Day 5 Today was our last day at Budapest. We woke up at around 9.00 am and had breakfast. At 10:00 am we had to leave our room and give the key back to the hotel. We left our bags at the hotel and went shopping. After shopping we went to a Hard Rock Cafe and ate there. After eating we went back to the hotel to fetch our bags. We waited for the bus and it was over 20 minuter late.