9B:n leirikoulu Fuengirolassa 18.–25.5.

Sunnuntai 19.5.

Heräilimme sunnuntaina Fuengirolassa El Puerto -hotellissa Espanjan auringon alla. Lentomme oli lähtenyt Vaasasta lauantaina klo 17.50, ja välilaskun ja koneen vaihdon jälkeen lensimme vielä Helsingistä Malagaan. Perillä hotellissa olimme vähän yhden jälkeen yöllä.
Aamupalan jälkeen kävelimme Fuengirolan rantakatua, Paseo Maritimo Rey de Españaa, pitkin Los Bolichesia kohden. Samalla tutkailimme vähän rantaputiikkien tarjontaa. Levähdimme hetken Rafaelin aukiolla eli Enkeliaukiolla. Violetteina kukkivia jakarandroja, appelsiinipuita ja muita ihania kasveja ihmetellen ja kuvaten jatkoimme matkaa Los Pacosiin, josta kävimme varaamassa meille padelkentät ja -mailat keskiviikkoa varten.

Myöhään iltapäivällä lähdimme tarpomaan hotellilta toiseen suuntaan rantakatua ja vierailimme Sohailin linnassa, joka sijaitsee kukkulalla 38 metriä merenpinnan yläpuolella, Fuengirolan joen suulla. Linnasta avautuu huikeat maisemat moneen suuntaan, ja sieltä voi nähdä ihan koko Fuengirolan kunnan. Linnan vieressä joen varrella on Parque Fluvial, josta löytyy erilaisia aktiviteetteja, muun muassa skeittipuisto ja minigolfrata. Osa meistä ajeli poljettavalla flamingoveneellä ja kaikkein rohkeimmat päästelivät valjaissa köysirataa pitkin joen toiselle puolelle. Se oli hurjaa kyytiä. Nautimme vielä illallisen Café Sol y Marissa. Yli kahdeksan kilometrin kävelyn jälkeen uni maittoi hyvin.

Maanantai 20.5.

Maanantaina aamupäivällä kävelimme ensin Fuengirolan eläintarhaan, Bioparciin. Siellä oli paljon sellaisia eläimiä, joita emme olleet ennen nähneet, esimerkiksi flamingoja, krokotiilejä, virtahepoja ja mangusteja. Eläintarha oli viidakkomainen ja siellä kulki polkuja ristiin rastiin ja lisäksi siellä oli paljon hienoja rakennelmia, puroja, vesialtaita ja putouksia.

Eläintarhasta matkamme jatkui ostoskeskus Miramariin, jossa meillä oli mukavasti aikaa shoppailla ja nauttia lounasta. Siellä oli paljon sellaisia liikkeitä, joita ei ole Suomessa, tai ainakaan Vaasassa. Suosituimmat shoppailupaikat taisivat olla Primark, Bershka ja Pull & Bear. Ostosreissun jälkeen meillä oli hetken aikaa pulahtaa hotellimme katolla sijaitsevaan uima-altaaseen virkistäytymään.

Tiistai 21.5.

Tiistaina suuntasimme ensin paikallisille markkinoille Feria-alueelle, jossa oli tosi mielenkiintoista kiertää, ja löysimme sieltä muun muassa erilaisia nilkkakoruja ja tuliaisia. Lounaan jälkeen lähdimme Fuengirolan satamasta lautalla eli Ferrylla kohti Benalmádenaa. Matkasimme lämpimässä auringonpaisteessa ja samalla saimme ihailla mereltä käsin hienoa Aurinkorannikon ranta-aluetta. Benalmádenan satamassa oli paljon upeita, itämaistyylisiä rakennuksia.

Pelasimme rantafutista ja loikoilimme hetken rannalla, ja monet kävivät meressä uimassa aaltojen seassa. Rantahiekka oli polttavan kuumaa, eikä siinä voinut kävellä paljain jaloin kuin hetken. Rannalta kävelimme Parque de la Palomaan, joka oli valtavan suuri puistoalue. Siellä oli paljon kanoja, pupuja, riikinkukkoja, ankkoja ja muita eläimiä sekä todella mahtava kaktus- ja mehikasvialue. Suurimmat kaktukset olivat varmaan neljä metriä korkeita ja monet niistä kukkivat ihanasti.
Jatkoimme matkaa bussilla Torrequebradaan, jossa poikkesimme viemässä luokkamme puutarhakirjan eräälle suomalaiselle, joka oli ostanut meiltä kirjan Facebookin välityksellä. Sieltä bussimatka jatkui takaisin Fuengirolaan, jossa kävimme syömässä kiinalaisessa ravintolassa Enkeliaukion kupeessa.

Keskiviikko 22.5.

Keskiviikkona vietimme Suomi-päivää ja vierailimme Fuengirolan kotikoulussa, palvelukeskus Centro Finlandiassa ja Aurinkorannikon suomalaisessa lukiossa. Saimme tietää paljon asioita Fuengirolassa asuvien suomalaisten elämästä, ja kouluvierailut olivat mielenkiintoisia. Siellä heräsi aika monella kiinnostus ulkomailla opiskelua kohtaan.

Suomi-kohteiden vastapainoksi pelasimme Espanjassa tosi suosittua padelia Los Pacosin kentällä. Padel on mailapeli, jossa yhdistetään tenniksen ja squashin ominaisuuksia. Se on hauska ja sopivan haastava laji ja soveltuu lähes kaikille kiinnostuneille. Padelia pelataan aina nelinpelinä, ja se on mukava tapa viettää aikaa kavereiden kanssa. Padel oli meille yksi matkan kohokohdista, niin kivaa se oli! Sitä täytyy päästä joskus kokeilemaan uudestaan.

Keskiviikkoiltana nautimme yhdessä juhlaillallista espanjalaisessa ravintolassa, Casa Rusticassa. Ravintola oli hieno ja ruoka oli hyvää. Pidimme siellä myös puheita, ja illallisen jälkeen menimme rannalle ottamaan yhteiskuvia.

Torstai 23.5.

Torstaina olimme vuorilla koko päivän. Menimme ensin Benalmádenan Arroyo de la Mielistä neljän hengen vaunuissa kaapelihissillä ylös Mount Calamorron huipulle. Siellä seurasimme lintunäytöstä. Joidenkin mielestä lentävät ja alas syöksyvät linnut olivat vähän pelottavia, mutta osa ojensi kätensä eteenpäin ja linnut pomppivat niitä pitkin katsomossa. Olga-pöllö oli hauska ja persoonallinen eikä se aina totellut ohjaajia, vaan lensi vasta sitten, kun sitä sattui huvittamaan. Vuorelta näkyvät maisemat olivat huikeita, kirkkaalla säällä sieltä näkyy jopa Gibraltarille ja Afrikkaan saakka.

Arroyo de la Mielistä ajoimme vuoristotietä pitkin bussilla Mijaksen valkoiseen kylään. Siellä oli tosi kaunista. Kaikki talot olivat valkoisia, ja siellä oli paljon erivärisiä kukkaistutuksia ja -ruukkuja joka puolella. Saimme kierrellä osan aikaa vapaasti kylässä ja sen pikku kaupoissa. Vaikka kylä oli tosi sokkeloinen ja kadut kapeita, kaikki löysivät takaisin kohtaamispaikalle omin neuvoin. Illalla osa seurasi jääkiekkoa kännyköistään, ja kun Suomi voitti Ruotsin puolivälierässä, sitä piti tietysti vähän tuulettaa hotellin käytävillä.

Perjantai 24.5.

Perjantaina pääsimme vielä hetkeksi uudestaan Miramarin ostoskeskukseen shoppailemaan ja hankkimaan tuliaisia ja saimme myös kierrellä hotellin lähellä olevissa kaupoissa. Iltapäivällä pakkailimme ja ehdimme ottamaan aurinkoa hotellin altaalle. Oli ihanan rento päivä ja kiva lopetus leirikoululle. Söimme hotellilla buffet-illallisen ja sen jälkeen lähdimme paikallisjunalla Malagan lentokentälle. Lentokentällä odottelimme melkein kolme tuntia, ennen kuin pääsimme lentokoneeseen ja lensimme Helsingin kautta Vaasaan yön aikana. Lauantai-aamulla klo 8.55 laskeuduimme Vaasan lentokentälle, jossa meitä oltiin vastassa. Pitkän yölennon jälkeen uni maittoi ja saimme sulkea silmämme omassa sängyssä onnellisina ja monta muistoa rikkaampina.