9E-luokan leirikoulu Gdanskissa 21.-24.5.2019

Tiistai 21.5.

Matkamme alkoi Vaasan lentokentältä klo 4.45. Perille päästyämme Puolassa oli oppaamme vastassa ja lähdimme kohti hostellia bussilla. Hostellille päästyämme söimme catering-aterian ennen tutustumiskierrosta Gdanskin vanhaan kaupunkiin. Myöhemmin vielä kävimme Madison-ostoskeskuksessa, jonka jälkeen kävimme syömässä pitsaa pizzeriassa. Sen jälkeen lähdimme väsyneinä takaisin hostellille nukkumaan.

Keskiviikko 22.5.

Heräsimme aamulla klo 7.00, söimme aamiaisen ja sitten lähdimmekin jo Stutthofin keskitysleiriä kohti. Aloitimme kierroksen kävelemällä läpi Kuoleman Portista, vilkaisimme sisään kaasukammioon, kiersimme kramatoriossa ja opimme paljon tarkempaa tietoa alueen historiasta. Päivällä kiertelimme kaupunkia, sitten oli aika valmistautua hienommalle illalliselle. Ravintola oli nimeltään Swojski Smak, ja herkullisen kolmen lajin illallisen jälkeen palasimme takaisin hostellillemme.

Torstai 23.5.

Aamulla heräsin 15 yli 7. Söimme aamupalaa ja laittauduimme, jonka jälkeen lähdimme matkustamaan junalla kohti rantakaupunkia Sopotia. Sopotissa menimme käymään rannalla, jossa oli paljon joutsenia. Sen jälkeen meillä oli vähän aikaa käydä ostoksilla ja sitten menimme syömään lounasta. Lounaan jälkeen lähdimme paikallisbussilla kohti eläintarhaa. Kiertelimme eläintarhassa, jonka jälkeen menimme vielä shoppailemaan ja syömään Galeria Baltycka nimiseen ostoskeskukseen. Sitten palasimme takaisin hostellille ja ryhdyimme iltapuuhiin sekä aloitimme pakkaamisen ja lopulta menimme nukkumaan.

Perjantai 24.5.

Perjantai oli meidän viimeinen päivä Gdanskissa. Heräsimme aikaisin aamulla ja menimme syömään aamupalaa. Aamupalan jälkeen suuntasimme bussilla lentokentälle. Lentokentällä shoppailimme hiukan ennen lentoa ja kun aika tuli, astuimme koneeseen ja suuntasimme Helsinkiin. Kun saavuimme Helsinkiin menimme heti luokkana Burger Kingiin syömään. Ruuan jälkeen meillä oli aikaa pari tuntia tehdä, mitä halusimme, mutta olimme jo väsyneitä, niin moni suuntasi vain portin luo ja odotti siellä konetta. Kun me vihdoin saavuimme Vaasaan, menimme noutamaan meidän laukkumme, sanoimme "heipat" ja suuntasimme omiin koteihimme.