9F:n leirikoulu Virossa 20.5.-23.5.2019

Maanantai

Kello 2.00 saavuimme Variskan koululle ja pakattiin laukut autoon ja lähdettiin Helsinkiä kohti, johon pääsimme noin kello 8 yhden pysähdyksen jälkeen, joka oli Tampereen ABC:lla. Kun olimme Helsingissä menimme M/S Finlandiaan ja siitä alkoi noin kolmen tunnin laiva matka Tallinnan-satamaan, josta lähdimme kiertelemään ympäri vanhaa kaupunkia. Tallinnasta lähdimme Pärnuuseen jossa oli ensimmäinen hotellimme. Veimme laukut huoneeseen ja söimme hotellilla ja sen jälkeen lähdimme kauppaan ja rannalle hetkeksi. Sitten söimme ja saimme vapaa aikaa, hetken jonka jälkeen tuli hiljaisuus jonka takia piti mennä omiin huoneisiin.

Tiistai

Ensimmäinen päivä Pärnussa alkoi aamupalalla. Aamupalan jälkeen alkoi opastettu kierros, joka päättyi shoppailuun Pärnun keskustassa. Kauppojen kiertelyn jälkeen lähdimme hotellille syömään lounasta. Lounaan jälkeen lähdimme kiipeilypuistoon, jossa oli paljon hyttysiä. Kiipeilypuistossa vietimme noin kolme tuntia. Sen jälkeen lähdimme hotellille syömään päivällistä. Päivällisen jälkeen menimme kylpylään uimaan. Kylpylässä oli hauskoja vesiliukumäkiä, joissa suurin osa luokastamme otti hieman osumaa. Kylpylän jälkeen menimme taas yllättäen syömään. Loppu illan vietimme huoneissamme.

Keskiviikko

Aamulla me söimme Pärnuun hotellissa jonka jälkeen lähdimme Tarttoa kohti. Saavuttuamme Tarttoon kävimme shoppailemassa jonka jälkeen veimme tavaramme bussiin. Tämän jälkeen menimme lounaalle hotelliimme. Syötyämme lähdimme Ahhaa tiedekeskukseen jossa kiersimme näyttelyä. Palasimme hotellille noin kahden tunnin päästä odottamaan planetaario esityksen alkamista ja vaihtamaan siistimmät vaatteet päälle. Esitys alkoi kello viisi ja se kesti 20 minuuttia. Esityksen jälkeen mentiin ravintolaan jossa söimme pasta kana salaatin ja jälkiruuaksi kääre torttua. Ravintolasta meidät haettiin kierto kävelylle lähialueelle. Tämän jälkeen mentiin hotellille viettämään iltaa pienen shoppailu ajan jälkeen.

Torstai

Torstaina heräsimme aamupalalle, joka alkoi 08.00. Ruuan jälkeen oli kiire pakata, koska lähtö oli 09.00. Kaiken tämän jälkeen lähdimme pitkälle matkalle Tallinnaan. Tallinnassa pysähdyimme monessa eri kauppakeskuksessa ostamassa tuliaisia ja muuta roinaa. Sen jälkeen istuimme noin 1h vanhassa kaupungissa ja sen jälkeen lähdimme kohti satamaa. Kävimme sataman kaupassa kiertelemässä ja sitten lähdimme laivaa kohti. Heti laivaan noustuamme me kävimme syömässä laivan buffetissa. Ruoka oli ainakin meidän mielestämme parasta ruokaa matkan aikana. Odotimme laivalla vielä aika kauan ennen kuin saavuimme Helsinkiin. Helsingissä nousimme takaisin bussiin ja lähdimme pitkälle matkalle kohti Vaasaa. Moni meidän luokkalaisistamme seurasivat innoissaan Suomen peliä Ruotsia vastaan. Matkan aikana kuulimme paljon huutoa ja juhlimista. Pysähdyimme Tampereella ABC:llä syömään ja rauhoittumaan. Sitten jatkoimme matkaa väsyneesti ja hiljaisesti. Monilla oli vaikeuksia nukkua. Koululle pääsimme noin 3.50 perjantai aamuna.