9G-luokan luokkaretki

Maanantai

Meidän ensimmäinen paikkamme oli Fazerin tehdas ja siellä tutustuimme Fazeriin ja Fazerin historiaan ja miten herkut ja muut tuotteet tehdään. Sen jälkeen saimme syödä ilmaiseksi niin paljon kun halusimme ja kävimme tehtaanmyymälässä.
Päivällä me kävimme Heurekassa katsomassa eri näyttelyitä ja samalla me söimme siellä. Siellä oli dinosauruksia, laboratorioita ja muita tiede juttuja ja kokeita. Muutama oppilas kävi katsomassa robottien koripallo pelejä.
Sieltä siirryimme hostelliin ja asettauduimme sinne. Hostellilta kävelimme kauppakeskus Forumiin, jossa shoppailimme, sitten menimme Raxiin syömään, jonka jälkeen kävimme vielä Kampissa.

Tiistai

Tallinnan matka
Heräsimme aamulla erittäin aikaisin ja otimme bussin kera suunnan kohti satamaa. Nousimme M/S Finlandian kyytiin ja menimme heti syömään buffetti aamiaista. Aamiaispöydästä löytyi vaikka ja mitä! Tämän jälkeen menimme osan porukan kanssa tarkistamaan hytin ja pääsimme kiertelemään ympäri laivaa. Loppujen lopuksi päädyimme kaikki kuitenkin takaisin hyttiin lepäämään ja nukkumaan, neljä sänkyä riitti hyvin seitsemällekkin nuorelle.
Lepäämisen jälkeen saavuimme Tallinnaan ja lähdimme kävelemään kohti vanhaa kaupunkia. Otimme matkalla hienoja kuvia pinkin puun kanssa! Kävimme matkalla kaupassa, kunnes löysimme itsemme hienosta katedraalista, jossa piti olla täysin hiljaa. Sieltä suunta Kissakahvila Nurriin, jossa vietimme kauan aikaa syöden ja viettäen aikaa kissojen kanssa. Tämän jälkeen kiertelimme ostoksilla, siihen asti että täytyi lähteä takaisin laivaan. Melkein myöhästyimme laivasta, koska olimme menossa väärään terminaaliin. Laivalla kävimme taas buffetissa syömässä, nukuimme lisää, kävimme drinkeillä ja tutustuimme naapurihytin Muuramelaisiin kutosluokkalaisiin. Helsinkiin saavuttuamme lähdettiin heti takaisin hostelliin.

Porvoon matka

Heräsimme klo 08:00. Menimme 09:00 Helsingin Yliopistoon syömään aamiaisen ja sen jälkeen kävelimme torille. Torilta lähdimme vanhalla höyrylaivalla kohti Porvoota. Matka kesti 3h ja näimme kauniita maisemia, sitten söimme matkan aikana lounasta ja kuuntelimme vierus pöydästä muiden kinastelua. Nauroimme opettajan kanssa ja menimme kannelle ottamaan kuvia. Saavuimme Porvooseen ja siellä menimme katsomaan Runeberg:in taloa. Sen jälkeen menimme katsomaan Porvoon maisemia korkealle tasanteelle ja jatkoimme Vanhaan Kaupunkiin katsomaan erilaisia liikkeitä ja kirkkoa. Söimme myös samalla jäätelöä. Palasimme Helsinkiin Onnibussilla ja menimme syömään illallista Vapianoon. Kävimme Helsingissä metrolla kauppakeskuksessa, jossa oli paljon erilaisia vaate- ja tavara liikkeitä.

Keskiviikko

Aamulla herätys oli klo 8.00 sen jälkeen mentiin aamiaiselle, aamiaisen jälkeen mentiin pakkaamaan tavarat ja siivoamaan huoneet sitten lähdettiin Bussilla Oodiin (uuteen kirjastoon). Oodissa ensin kiertelimme ja sitten menimme painamaan kuvia vaatteisiin ja kasseihin ja tekemään pinssejä tai magneetteja. Söimme myös Oodissa ja sen jälkeen lähdimme satamaan, jossa lautta vei meidät Suomenlinnaan. Suomenlinnassa menimme K-kauppaan, ostimme piknik-eväitä ja menimme piknikille, jonka jälkeen lähdimme lautalla takasin kaupunkiin (Helsinkiin) ja sitten lähdimme bussiin joka vei meidät HESEEN (Hesburgeriin) jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti kotia.