Ilmiöviikko 29.3-31.3.2021

Lukuliike-tiimi suunnitteli Variskalle ilmiöviikon, jonka keskeisenä sisältönä oli lukeminen. 29.3-31.3 käytettiin lukemiseen ja lukemisen pohjalta tekemiseen. Viikko vietettiin luokanohjaajan ja varaluokanohjaajan kanssa. Luettavat tekstit liittyivät luokanohjaajan ja varaluokanohjaajan oppiaineiden teksteihin (laajan tekstikäsityksen mukaan tekstit voivat olla sanallisten tekstien lisäksi kaavoja, kuvia, ääntä, merkkejä ym.). Luettujen tekstien pohjalta tehtiin erilaisia tehtäviä/tuotoksia. Tässä luokkien ilmiöviikon sisällöt:


7A-luokan ilmiöviikko alkoi kun Ilkka-Pohjalaisen toimittaja Hanna Hietikko kävi pitämässä 7A luokalle uutisteema + mediakriittisyys aiheisen luennon auditoriossa. Mediakasvatusta tarvitaankin nyt enemmän kuin koskaan ennen ja sitä eivät tarvitse vain nuoret ja lapset vaan myöskin aikuiset, niin vanhemmat kuin opettajatkin. Lisäksi saimme kuulla uutisten tekemisestä ja millaiset uutiset nousevat pinnalle ja ovat ajankohtaisia. Niinpä luokka työstää omia uutisia ja tekee oman uutisseinän. 

Tiistaina luokka alkoi työstämään omaa uutisseinää. Reportterimme löivät mietintämyssyn päähän ja pohtivat mistä kirjoittaisivat: eräästä pizzeriasta löytyi pizzasta kokonainen ananas, kolme tutkimusmatkailijaa hävisi pyramideilla, nuudeleiden käyttö nousi koronan aikana, kummitukset ovat todellisia ja suihkulähteestä löydettiin mies ja monen monta muuta juttua. 

Jörn Donnerin sanoin: ”lukeminen kannattaa aina”, keskiviikkona lähdimme siis kirjastoon. 

Jokainen sai valita omavalintaisen kirjan. Lisäksi äidinkielen opettaja Satu Pelkonen antoi oppilaille lukupäiväkirjan, jonka ohjeistuksen katsoimme huolella läpi. 

Mukavia lukuhetkiä, jäämme odottamaan lukupäiväkirjoja!



7b tutustui ilmiöviikolla 1800-luvun elämään ja lähialueen historiaan. 
Tarkemmin aiheiksi valikoitui Vaasan palo, omavaraistalous ja pukeutuminen 1800-luvulla. 
Maanantaina lueskelimme erilaisia tekstejä Vaasan paloon liittyen. Etsimme syitä, yksityiskohtia ja seurauksia. Lähteinä käytimme tietotekstejä, aikalaiskuvauksia ja kuvia. Lähteiden pohjalta oppilaat laativat pienissä ryhmissä kysymyksiä aiheeseen liittyen, jotka lopuksi kokosimme yhteiseksi Kahoot -peliksi. 
Vaasan palo -tehtävien jälkeen oppilaat saivat tutustua 1800-muodista ja pukeutumisesta kertoviin teksteihin ja kuviin. Saimme aikaiseksi mielenkiintoisen keskustelun entisajan ja nykypäivän pukeutumisen eroavaisuuksista. Näistä inspiraatiota ottaen aloitimme kuvakollaasin laatimisen, johon oppilaat tekivät hahmon sekä 1800-luvun, että nykypäivän muotia mukaillen. 
Tiistaina suunnistimme heti päivänavauksen jälkeen Vanhan Vaasan raunioille. Raunioilla tarkoituksenamme oli kisata Mikä rakennus -suunnistuksen tiimoilta, mutta liukkaan kelin vuoksi tämä ei onnistunut. Niinpä kävimme yhdessä läpi palon vaiheita ja raunioiden jäänteitä. 

7C luokan ilmiöviikon teemana oli biodiversiteetti eli luonnon monimuotoisuus. Pohdimme eliöiden erilaisuutta ja sitä että luonto tarvitsee mahdollisimman paljon erilaisia eliöitä toimiakseen oikein. Jokaisella eliöllä on oma tehtävänsä ja paikkansa luonnossa, samoin kuin jokaisella ihmisellä on paikkansa yhteisössä. Toisena teemana oli siis meidän ihmisten erilaisuus ja sen tärkeys. Olemme kaikki erilaisia ja arvokkaita sellaisina kuin olemme. Nuoriso-ohjaaja Fanny oli myös mukanamme keskiviikko aamupäivänä ohjaamassa meille ryhmäyttäviä leikkejä. 

Biodiversiteetin tarkastelun kohteena oli Itämeri ja sen eliölajit. Tutustuimme ensin Itämeren ominaispiirteisiin ja mietimme mielikuviamme ja kokemuksiamme meren äärellä asumisesta. Katsoimme eri lajien elämää ”Itämeri pintaa syvemmältä” sarjan kautta. Löysimme paljon uusia lajeja joista meillä ei ollut vielä tietoa. Sen jälkeen jokainen valitsi lajin, johon halusi tutustua tarkemmin ja teki siitä esittelyposterin. Lajit kerättiin luokassa olevalle taululle.  

Tutustuimme tarkemmin myös Itämeren kaloihin. Löysimme uusia ja erilaisia kalalajeja mutta saimme tutustua myös tuttuihin kalalajeihin tarkemmin. Luokasta löytyi tosi monta innokasta kalastajaa ja kalan preparointi lisäsi kaikille tietoa kalan rakenteesta ja elimistä.  Kaikkien työskentely onnistui hienosti! 



7d:n Ilmiöpäivät 

7d aloitti ilmiöviikon lukemalla kaiken maailman ennätyksiä eri vuosien Guinness World Records kirjoista. Ennätyksistä valittiin ja muokattiin ryhmätyönä luokalle neljä erilaista toteuttamiskelpoista ennätystä, jotka sitten kokeiltiin Ilmiöpäivien aikana. 

Toimittaja Hanna Hietikko kertoi urheilusta kirjoittamisesta. Aihe oli liikuntaluokalle kiinnostava ja sopiva. 

Toisena tehtävänä ryhmät suunnittelivat liikuntatunnin alkuun 10 – 15 minuuttia kestävän alkulämmittelypelin tai –leikin. Peleille laadittiin selkeät säännöt ja sääntöjen toimivuus ja pelit testattiin koko luokan voimin. Näistä paras tulee käyttöön liikuntatunneille. 

Päivien aikana korostui monilukutaito: Oppilaat lukivat ennätyskirjoja ja sääntöjä, mutta myös peli- ja leikkitilanteiden lukeminen oli keskeisessä roolissa. Päivät olivatkin liikuntaluokan osalta varsin toiminnalliset, ja lukeminen ja liike liittyivät koko ajan toisiinsa. 


7F ilmiöviikko 29.3.-31.3.2021 

Maanantaina aamulla kello 9:00, aloitimme muumi tarinalla. Tarinan sivussa näimme reaktion, miten sokeri ja kaliumkloraatti reagoivat. Teimme ensimmäisellä tunnilla myös matemaattisia tehtäviä pareittain. 

Toisella tunnilla teimme Kalevi-laskuja neljän hengen ryhmissä. Kalevi-laskut olivat pohdintatehtäviä, joissa piti miettiä mikä lämmitysjärjestelmä olisi Kalevi-nimisen henkilön taloon kannattavin. 

Kolmannella tunnilla olimme auditoriossa kuuntelemassa toimittajan esitystä tieteestä kirjoittamisesta. 

Neljännellä tunnilla meinasimme ohjelmoida SPRK+ robotteja, mutta niissä ei ollut akkua. Pelasimme siis piirrä ja arvaa, tiede sanoilla ja vuorottelimme yhdellä robotilla. 

Tiistaina me jatkettiin laskemista, sitten luettiin ilmastonmuutoksesta ja tehtiin aiheeseen liittyvä kahootti. Teimme myös reaktiolämmön määrittämistä labrassa, mistä kirjoitimme työselostuksen ja harjoittelimme Excelin käyttöä. Totesimme happikaasun liekin avulla. Ja iltapäivällä pääsimme vihdoin ohjelmoimaan kunnolla Sphero-robotteja. 

Keskiviikko alkoi aamunavauksella, jossa tehtävänä oli arvata opettajien lempikirja. Aamunavauksen jälkeen alkoi tehtävä, jossa piti selvittää Variskalle murtautunut henkilö eri labramenetelmin, joissa muun muassa tutkittiin verinäytettä. Osa tehtävistä oli vaikeita, mutta kaikki sujui muuten hyvin ja syyllinenkin löytyi. Loppupäivän ohjelmoimme vielä Sphero-roboteilla erilaisia ratoja. 


C:\Users\elisa.haapala\AppData\Local\Temp\Temp1_Muumi.zip\20210331_123046.jpg

8A:n maanantai alkoi shakin peluulla. Osalle peli oli tuttu ja he etenivät nopeasti pelaamaan kaikilla nappuloilla. Muuten aloitimme pelaamalla sotilaspeliä, johon seuraavaksi otettiin tornit mukaan. 
Shakin jälkeen harjoittelimme ohjelmointia code.org-sivustolla, jossa jokainen sai valita taustaksi Frozen- tai Minecraft-teeman. Pisimmälle päässyt sai suoritettua sivuston ohjelmointidiplomin. 
Luimme myös ahkerasti suomenkielistä tekstitystä katsoessamme elokuvaa Yksin Marsissa. Sen on sanottu olevan parhaiten toteutettu tiede-elokuva tähän mennessä. 
Tiistaina valmistimme toffeeta ja tutustuimme sokerin karamellisoitumisreaktioon. Saimme lopputulokseksi toffeelevyjä erilaisilla tummuusasteilla: vaaleanruskeasta tummanruskeaan.
Keskiviikkona pääsimme myös kokeilemaan Sphero-pallojen ohjelmointia iPadeillä. Osa luokasta halusi pelata myös isommalla porukalla UNO-korttipeliä.



8B-luokan teema oli Mitä kuuluu maailma?”. Koko viikko työskenneltiin 3-4 hengen ryhmissä 

MAANANTAINA ryhmät tekivät suurkuvatulostimella tulostetulle karttapohjalle kuvitetun teemakartan Euroopasta tai koko maailmasta. Aiheen sai valita itse. Tällaisia teemoja ryhmät valitsivat: 

Euroopan perinneruoat 

Euroopan nähtävyydet 

Hienot rakennukset maailmassa 

Maailman myydyimmät automerkit 

Maailman ydinaseet 

TIISTAINA joka ryhmä käsikirjoitti televisioon uutislähetyksen, jossa on 3-4 uutista. Yhden uutisen piti olla keksitty valeuutinen ja muiden oikeita lehdestä tai Ylen sivuilta poimittu ja lyhennelty uutinen. Tässä pari esimerkkiä valeuutisista:  

Pisan kalteva torni on kaatunut 
Metsästä löytyi suuri radioaktiivisesti säteilevä esine, useita ihmisiä joutunut tehohoitoon. 
Moldovassa perinneruoka aiheuttanut vakavan ruokamyrkytyksen. 

KESKIVIIKKONA uutislähetykset videoitiin iPadeillä ja videot editoitiin kuntoonUutisissa piti olla luonnollisesti uutisankkuri ja muita esiintyjiä Kaikki ryhmät suoriutuivat tehtävästä.  


8C-luokassa ilmiöviikon ensimmäisen päivän aihe oli laulujen sanoitukset. Tutustuttiin rapin sanoittamiseen, luettiin laulujen sanoituksia, valittiin laulu, jonka sanoista kirjoitettiin lause tai kaksi tauluksi musiikkiluokan seinään, tehtiin ja pelattiin kahootteja liittyen laulujen sanoituksiin.  

Toisena ja kolmantena päivänä jatkettiin samaa aihetta. Lisäksi luettiin musiikkia, eli soitettiin hyödyntäen muutamia musiikin merkintätapoja, kuten kitaran ja ukulelen tabulatuureja ja sointukaavioita. Tutustuttiin myös pistekirjoitukseen. Opeteltiin pistemerkintöjen muodostumisen periaatetta ja alkeita sekä opeteltiin lukemaan ja kirjoittamaan pistekirjoitusta. 


8D:n Ilmiöviikko pyöri  Ravinnosta hyvinvointia –teeman ympärillä  

Joka päivä tutkittiin ensin sitä, miksi ihminen syö ja mitä hän oikeasti tarvitsee ja mikä parantaa oloa ja antaa voimaa. Eri ravintoaineet, niiden oikeat määrät ja mistä niitä saa  on tärkeää tietoa  liikuntaluokkalaiselle 

 Miten ruuan maut, tuoksut ja esteettinen tarjoilu voivat lisätä iloa ruuasta ja mikä taas voi viedä väärälle polulle ja tuoda lisäkiloja ja huonoa jaksamista.  

Joka päivä harjoiteltiin terveellisten ja piristävien välipalojen valmistamista ja herkuteltiin yhdessä eli sosiaalinen näkökulmakin tuli esiin.  




8E



8F-luokan ilmiöviikon teemana oli true crime, joka käsittelee oikeita rikoksia muun muassa kirjallisuuden, tv-sarjojen ja erilaisten mediatekstien sekä podcastien muodossa. Maanantai alkoi ryhmäytysleikeillä, kuten silmäniskumurhaajalla. Sen jälkeen katsoimme Arman ja Suomen rikosmysteerit -sarjasta Pohjanmaan liftarisurmista kertovan dokumentin ja teimme siihen liittyviä keskustelu- ja ryhmätehtäviä. Perehdyimme myös Vaasan poliisitalolla (nykyinen Kultsa) vuonna 1921 tapahtuneista poliisisurmista kertovaan blogitekstiin. 

Tiistaina teimme omat fiktiiviset true crime -reportaasit, joissa toimme vanhoja vaasalaisiin rakennuksiin ja muihin paikkoihin liittyviä kummitustarinoita nykypäivään. Aiheinamme olivat esimerkiksi Suvilahden Kuokkamummo, Vaasan vanhan hautausmaan haamut, Vanhassa Vaasassa sijaitsevan Wasastjernan talon kummitus sekä Gerbyn ja Västervikin metsäpolkujen mustapukuinen nainen. Keskiviikkona saimme vieraaksemme Ilkka-Pohjalaisen toimittajan, Hanna Hietikon, joka kertoi meille lisää true crime -genrestä ja toimittajan työn pelisäännöistä. Viikko huipentui luokanohjaajiemme laatimaan murhamysteeriaiheiseen pakohuonepeliin, jossa saimme itse heittäytyä ratkaisemaan rikosta ja selvittelemään vihjeiden avulla lukittujen laatikoiden numerokoodeja. 



Ilmiöviikolla 8G:n ohjelman aiheet löytyivät pääosin liikunnasta ja äidinkielestä. Alkajaisiksi tehtiin parityöt, joissa tutustuttiin harvinaisempiin liikunta- ja urheilulajeihin. Nämä lajit sitten esiteltiin muulle ryhmälle pienoisesitelmien ja videopätkien avulla. Tutuiksi tulivat muun muassa hurling, casting ja kin-ball.

Isompana projektina oli oman liikuntalajin kehittely. Lajeja ideoitiin ryhmissä liikuntasalissa. Ryhmät laativat keksimilleen lajeille kirjalliset ohjeet ja säännöt, joita sitten testattiin koepelaamalla kaikkien ryhmien lajit. Testausvaiheessa useimmista ohjeista löytyikin vielä täsmennettävää, joten näin saatiin lopulliset, koneella puhtaaksi kirjoitetut ohjeet varmasti toimivaan muotoon. Tarkoitus on hyödyntää ohjeita myöhemmin liikuntatunneilla.

Aherruksen lomassa ehdittiin myös herkutella ja rauhoittua kirjaa kuunnellen. Ääneen luettu katkelma oli kirjasta Harry Potter ja viisasten kivi. Siinä kerrottiin ilmiöviikkomme teemaan sopivasti siitä, miten Harry pääsi ensimmäisen kerran kokeilemaan luudalla lentämistä, tutustui huispauksen sääntöihin ja osoittautui vielä erinomaiseksi huispaajaksi!

Ilmiöviikon lopuksi saimme vieraaksemme toimittajan, joka kertoi meille terveydestä kirjoittamisesta.


9A sukelsi ilmiöviikon ajaksi satujen maailmaan. Jokainen ryhmä suunnitteli sadun, johon sai ottaa aineksia vanhoista tutuista saduista mutta mukaan tuli kehitellä myös jotakin omaa. 

Sadut kirjoitettiin ideoinnin pohjalta tekstinkäsittelyohjelmalla puhtaaksi. Lisäksi ne saivat kuvituksen. Omista saduista tehtiin myös äänisatuja IMovie-ohjelmalla. 



9B-luokan ilmiöviikko koostui luokanohjaajien Mervi Wahlroosin sekä Anu Knuutin tekemistä tehtävistä. Luokanohjaajien omat opetusaineet ovat kuvataide sekä matematiikka, joten tehtävät liittyivät näihin oppiaineisiin sekä lukemiseen. Tehtävät olivat kalenterin muodossa eli jokaisella oli tuunaamassamme vanhassa joulukalenterissa oma luukku, joista jokaisesta löytyi erilainen selvitettävä tehtävä. Luukun omistaja luki tehtävän ja kun tehtävä oli selvitetty, vastauksena oli seuraavan luukun numero. Tässä muutamia tehtäviä lueteltuna: laskutoimituksia, ongelmanratkaisua, elokuvamusiikki- ja kuvavisa, valokuvaustehtäviä, origamin taittelua, legolinnojen rakentamista, taidepalapeli, sanomalehdestä mediatehtäviä jne.  Kun kaikki luukut oli käyty läpi, löytyi viimeisestä luukusta pääsiäisyllätys eli luukkuihin oli ilmestynyt suklaamunia. Oppilaiden kommentteja päivästä: Kivaa oli käydä ulkona, elokuvien arvailu musiikin ja kuvien avulla oli kivaaoli kivaa olla pitkästä aikaa koulussa näkemässä luokkalaisiavalokuvien otto oli kivaanämä kolme päivää ovat olleet kivoja sekä rentoja 

Kaikki oli kivaa! 


ILMIÖVIIKON TEHTÄVÄ / 9D 

HARJOITUSSUUNNITELMA 

Oppilaiden tehtävänä oli suunnitella itselleen kuuden kuukauden harjoitussuunnitelma. 

Suunnitelmaan kirjattiin seuraavat asiat: 

  1. Harjoittelukaudet: peruskuntokausi, kilpailuun valmistava kausi ja kilpailukausi 

  1. Viikottainen rytmitys: kova tai kevyt harjoitusviikko 

  1. Viikottaiset harjoituskerrat 

  1. Harjoitusten painopistealueet: kestävyys, voima, lihaskunto, nopeus tai loikka 

  1. Esimerkkiharjoituksia jokaisesta painopistealueesta: kestävyys, voima, lihaskunto, nopeus ja loikka 

  1. Kehonhuollolliset toimenpiteet 

  1. Muut huoltoon liittyvät toimenpiteet 



Ilmiöviikko, 9E 

Ilmiöviikko alkoi maanantaina tutustumalla elokuvaan Vadelmavenepakolainen. Sen jälkeen tutustuimme kysymyksiin, jotka pohjautuivat elokuvaan ja katsoimme elokuvan. 9E sai myös syödä herkkuja, jotka luokanohjaaja oli tuonut luokan “pikkujoulu-rahoilla”. 

Tiistaina oppilaat saivat harjoitella englannin valtakunnallista koetta varten eri osioita ja viimeisellä tunnilla oli toimittajan työpaja. 

Keskiviikkona luokka luki 3-4 hengen ryhmissä itse valitsemiaan satuja ääneen ja nauhoittivat ne puhelimillaan samalla kun kuvasivat kirjan sivuja. Näiden satujen on tarkoitus mennä päiväkoteihin lasten kuunneltaviksi. Päivän päätteeksi oppilaat saivat luetunymmärtämistehtävän Tove Janssonista. 


Ilmiöpäivinä 9F-luokkalaiset kuvasivat lapsille satukirjojen satuja videomuodossa. Tutustuimme myös ohjelmointiin ja sen termistöön Sphero-pallojen avulla. Oppilaat tekivät keittiökemian luonnon pH-indikaattoreihin liittyvän jälkiruoan kotitalousluokassa englanninkielisillä ohjeilla opiskellen kemian termejä englanniksi. Lisäksi oppilaat lukivat englanninkielisiä elämänkertoja tieteen merkkihenkilöistä ja esittelivät henkilönsä toisilleen pienissä ryhmissä englanniksi. Kävimme kuuntelemassa myös Ilkka-Pohjalaisen toimittajaa auditoriossa.  


Nivelluokan oppilaat ovat harjoitelleet eri opiskelustrategioiden käyttöä ilmiöviikon aikana. Olemme yhdessä opetelleet lukemaan oppikirjan kuvia, symboleita, karttoja, otsikoita ja tekstejä. Tämän lisäksi olemme koonneet käsitellyn aiheen keskeiset käsitteet ja ydinaiheet käsitekarttoihin. Oppilaat ovat ensimmäistä kertaa tutkineet oppikirjaa. 

Ilmiöviikon aikana olemme myös yhdessä pohtineet, mitä kaikkea voi lukea ja miksi kannattaisi lukea. Olemme myös keskustelleet, miksi on tärkeää lukea monipuolisesti myös omalla äidinkielellä.