Koulukoutsi

Kuka olet? Olen Jenna Hankosaari ja toimin Variskalla koulukoutsina. Olen 24 vuotta ja valmistunut yhteisöpedagogiksi Turun ammattikorkeakoulusta. Pohjalla on myös nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan koulutus. Olen suuntautunut monikulttuurisen toiminnan ohjaukseen ja nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen.

Miten olet päätynyt koulukoutsiksi? Muutin Turusta takaisin Vaasaan jokin aika sitten ja olin Prismassa töissä. Hain kuitenkin koko ajan omien vahvuuksieni mukaista työtä ja huomasin että Vaasan kaupunki hakee kouluvalmentajaa eli koulukoutsia. En ollut koskaan kuullut kyseisestä ammatista, mutta kun luin työnkuvan niin mietin, että työ voisi olla juuri minulle sopiva. Pian Variskan rehtori Päivi Kaarniemi soittikin minua haastatteluun ja se meni minusta hyvin ja sain paikan. Olin innoissani, sillä minusta olisi kiva olla töissä koulussa nuorten parissa.

Miksi juuri Variskalle? Se tuli oikeastaan juurikin tuon työnhaun kautta. Tänä syksynä koulukoutseja on haettu Merenkurkun kouluun, Savilahden kouluun sekä Onkilahden yhtenäiskouluun. Variskalta vielä puuttui koulukoutsi siinä vaiheessa kun hain. Olin kuitenkin tyytyväinen, että pääsin juuri Variskalle. Monet kaverini ovat käyneet Variskan ja pääsin nyt tutustumaan tähän kouluun, josta olin jo kuullut paljon. Itse olen käynyt alakoulun Onkilahden musiikkiluokalla ja 7. ja 8. luokan Anna Tapion koulua. Yhdeksännelle luokalle palasin Onkilahden yhtenäiskoulun musiikkiluokalle.

Mitä teet koulukoutsina? Oppitunneilla ja välitunneilla juttelen ja koutsaan oppilaita ja pidän välituntitoimintaa. Sen lisäksi pidän tiistaisin nuorisotyöntekijä Fannyn kanssa ilmaisutaidon kerhoa ja nyt olisi suunnitteilla myös jotain musiikkipainotteista toimintaa välitunnille. 

Mikä mielestäsi on parasta tässä työssä? Parasta on mielestäni oppilaat. Jos joku oppilaista esim. moikkaa käytävällä niin tulee kiva fiilis ja tulee ajatus: Tänään on hyvä päivä! Mielestäni on kivaa ja helppoa mennä juttelemaan oppilaille. Oppilaiden takia teen tätä työtä ja oppilaat on juurikin sitä parasta.

Onko tässä työssä jokin ikävä puoli? Ei oikeastaan ikävää puolta -tuen tarvitsijoita ja juttukaveria haluavia on paljon ja työtä siten riittää. Toivottavasti kuitenkin ehdin olla mahdollisimman monelle avuksi. 


Haastattelijat: Tutorit Rebecca ja Jasmin

Kuva: Rebecca