9D Kuusamossa

Variskan 9D luokkaretki Kuusamoon.

Kun ulkomaiset kohteet korontilanteen takia olivat  päätöshetkellä niin epävarmojapäädyimme parhaaseen kotimaiseen eli Kuusamon Rukaan

Yhdessä
 matkatoimiston kanssa valitsimme huikeita kohteita ja aktiviteetteja ja tältä se näytti!

Maanantaiaamuna klo 6.15 bussi starttasi Kuusamoon. Pysähdyimme Oulussa.

Rukasalonki oli upea majoituspaikkajonka jäätäviin vesiin oli "pakkopäästä dippaamaan.

Kitkajoella koskenlaskussa. Aamulla herättiin 10 min aikaisemmin joten ei oltu oikein tyytyväisiä. Mentiin aamupalalle ja oli tosihyvää ruokaa ja nautittiin siitä. Aamupalan jälkeen pakattiin ja lähettiin kohti koskenlaskua. Koskenlasku oli kivaaolisi kyllä voinut olla hankalampaa ja enemmän vaativaamutta muuten oli kivaa kyllä. Seuraavaksi oli lounas ja se oli myös hyvää.

Kävimme syömässä Käylän korpihovissa, jossa Sirpa ja Leena teki meille hyvää lounasta, vaihtoehtona oli porolasagne tai lohikeitto. Lounaan jälkeen kävelimme jonkin matkaa eteenpäin Saleen ostamaan jäätelöt ja iltapalaa.

Sen jälkeen kävelimme vielä vähäsen eteenpäin Käylälle katsomaan virtaavaa koskea. Sitten lähdimme bussilla kohti Oulangan luontokeskusta. Siellä meille pidettiin tietoisku jonka jälkeen oli vapaata kiertelyä 15 min. Sitten lähdimme kävelemään noin kilometrin matkan katsomaan Kiutakönkäälle virtaavaa koskea. Tämän jälkeen lähdimme bussilla kohti mökkejä. Mökeillä olimme rennosti loppuillan, mutta myös osa pojista lähti pelaamaan Juhon ja Nikon kanssa fresbee golffia.

Lähdimme kävelemään noin kilometrin matkan katsomaan Kiutakönkäällä virtaavaa koskea.

Tässä video elämyksestä:

Oulangan luontokeskuksessa saatiin perustietoutta kansallispuistoista ja luontokeskuksen töistäErilaisia kertomuksia luonnosta oli nähtävillä keskuksen  näyttelytiloissa

Oulankajoen
 huimien putousten ja koskien äärellä. Miten ne tukkimiehet on voineet aikoinaan laskea näissä hurjissa pyörteissä?

Leirikoulu ratsastus 24.5.   Aamulla lähdimme kahdeksan maissa kohti Wanhan Raatesalmen ratsastustilaaSiellä meitä odotti ohjaajat Juuli ja Silja, jotka ottivat meidät hyvin vastaanKävimme läpi ratsastuksen alkeet ja toinen ryhmä lähti maastoonSamalla toinen ryhmä kierteli tilallasilitteli ja harjasivat hevosiaEhdottomasti tilan söpöin poni oli 23 vuotias Kika, joka oli suuren koiran kokoinen.

Saimme syöttää myös lampaita ja kanoja. Maastoon lähdimme issikoillaRatsastaminen oli todella hauskaa ja rentoa sitten kun alkujännitys lähtiMaastossa ohjaajat kertoivat kivoja tarinoita ja ohjasivat meitä hevosten kanssaKaikki meni hyvin eikä tapahtunut mitään odottamatontaKaikki hevoset olivat rauhallisia ja tottelivat hyvin paitsi Annukanjoka jouduttiin vaihtaa seuraavaa ryhmää vartenKokeilimme maastossa myös vauhdikkaampaa askellajiajoka oli tölttiKaikki menivät jonossa ja vauhti oli aika kova.

Kenelläkään oppilaista ei ollut aikaisempaa kokemusta jakaikki menisivät koska tahansa uudestaan.

Aamulla meidät herätettiiin taas liian aikaisin joka ärsytti kaikkiaTämän jälkeen menimme aamupalalle joka oli taas hyvääAamupalan jälkeen olimme pitkällä bussimatkalla aluksi heittämään ratsastajat ratsastamaan ja sen jälkeen me loput menimme pakohuoneeseen ja pelaamaan frisbeetäNämä aktiviteetit olivat hauskoja.

Zipline oli hauska kokemusOdotusta oli paljonmutta odotus oli sen arvostaLiukuminen meni  nopeasti ja ei ehtinyt katsoa maisemiaOdotus paikassa oli hienot maisemat

Tässä video elämyksestä:

Köysirata

Pieni
Karhunkierros. Aamulla herättiin ja mentiin nauttimaan aamupalastaAamupalan jälkeen mentiin pakkaamaan omiin mökkeihin pientä karhunkierrosta varten. Bussi lähti noin 15 yli yhdeksänSaavuttua määränpäähän lähdettiin yhdessä kiertämään karhunkierrosta ja nautimme samalla upeasta suomen luonnostaKäveltiin noin 13 km. matka kului nopeasti ja ongelmittaMatkan aikana moni otti upeita kuvia luonnostaPysähdyttiin pariin otteeseen matkan aikana mutta pisin tauko oli noin kahdeksan kilometrin kohdalla kun paistettiin makkaraa ja syötiin muita eväitäMatka oli upea ja luonnossa oli paljon muitakin liikkujiaMatkalla ylitimme yhteensä 6 kertaa riippusiltojaKosket ja muut nähtävyydet olivat mieleenjääviäKierroksen jälkeen suuntasimme kaupan kautta mökkeihin palautumaan kävelystä.

Viimeinen aamu lähti käyntiin pakkaamisella. Kävimme vielä porotilalla: