7/9F-luokkien ja FyKe-labrakurssilaisten retki Olkiluotoon

Kokoonnuimme koululla ajoissa kello 7.50. Koulun eväät jaettiin oppilaille, jonka jälkeen lähdimme bussilla kohti Eurajokea. Pysähdyimme matkalla Porin ABC:lle nauttimaan noutopöydän antimista, jonka jälkeen bussimatka jatkui.

Saavuimme Olkiluodon ydinvoimalan vierailukeskukselle, jossa vierailijoiden henkilöllisyydet varmistettiin. Tämän jälkeen siirryimme vierailukeskuksen auditorioon. Siellä yhtiön edustaja kertoi muun muassa yrityksen ja reaktorien 1-3 toiminnasta sekä ydinjätteen loppusijoituksesta ja vastasi jokaisen mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Emme päässeet vierailemaan keskiaktiivisen jätteen siiloon huoltotöiden vuoksi, mutta pääsimme kyllä opastetulle bussikierrokselle ympäri voimala-aluetta. Kierroksen aikana valokuvaaminen oli ikävä kyllä kiellettyä.

Kierroksen jälkeen palasimme vierailukeskukseen, jossa pääsimme tutustumaan sen mielenkiintoiseen Sähköä Uraanista-tiedenäyttelyyn. Pääsimme siellä esimerkiksi mittaamaan eri asioiden säteilyä, katsomaan malleja laitoksen eri osista ja kokeilemaan itse, että kuinka paljon sähköä saamme tuotettua polkupyöräilemällä.

Tämän jälkeen palasimme busseilla takaisin Vaasaan. Saavuimme vihdoin kiintoisan mutta pitkän matkan päätyttyä Variskan pihaan noin kello 18:10.