Lokakuussa 2024 viisi opettajaa Variskan yhtenäiskoululta pääsi Nordplus junior- hankkeen kautta tutustumaan norjalaisten koulujen ulko-opetukseen ja toiminnalliseen opetukseen. Yhteistyökumppanit löytyivät Fredrikstadin Hurrod-skolanista ja Borge-skolanista.
Saavuimme kohteeseen maanantaina 21.10 ja ennalta suunnitellun ohjelman mukaisesti tapasimme yhteistyökumppanit aloituspalaverin merkeissä tunnelmallisen Fredrikstadin keskustassa.
Seuraavana aamuna lähdimme tutustumaan Hurrod-skolanin tapaan järjestää toiminnallista sisäopetusta. Koululle saapuessamme hämmästelimme ja ihastelimme heidän vanhempainyhdistyksen hankkimia lumitykkejä. Eteläisessä Norjassa sijaitsevassa Fredrikstadissa lumentulosta ei varmuutta, mutta Hurrod-skolanissa lapset saavat nauttia mäenlaskusta, vaikka lumi ei taivaalta sataisikaan.
Koulun sisätiloissa osallistuimme toiminnallisen matematiikan tunnille. Toiminnallista opetusta oli harjoiteltu ja oppilaat osasivat liikkua sujuvasti pisteeltä toiselle. Toiminnallinen opetus vaatii myös sujuvaa yhteistyötä opettajilta, kyseisellä tunnilla oli mukana opettaja, resurssiopettaja, erityisopettaja ja ohjaaja.
Hurrod-skolanista siirryimme Borge-skolaniin, missä vietimmekin seuraavat päivät tutustumassa ja osallistumassa metsäkouluun ja SFO-toimintaan.
Borge-skola sijaistee Fredrikastadin keskustan ulkopuolella, luonnon ympäröimällä alueella, jota he osaavat hyödyntää opetuksessa monipuolisesti.
Keskiviikko päivä alkoi ulko-opetuksella Borge-skolanissa. Osallistuimme 3lk matematiikan ja äidinkielen tunnille, joka pidettiin läheisessä metsässä.
Tunnilla harjoiteltiin mittaamista, sanojen muodostamista, yhteenlaskua sekä valmistettiin omat eväät avotulella. Oppilaat olivat tuoneet kotoaan eväiden lisäksi polttopuita mukanaan. Ulko- oppitunnin jälkeen oppilaat opiskelivat pronssikauden historiaa Minecraftin avulla. Edellisviikolla samaa aihetta oli käsitelty metsässä.
Seuraavan päivänä seurasimme myös 2lk erityisopetuksen tuntia, joka pidettiin pääosin ulkona. Tunnilla opeteltiin kirjoittamista viestikilpailun muodossa. Lukemista ja muistia harjoiteltiin liikkuvan tehtävän avulla. Lopuksi oppilaat tanssivat opettajan johdolla motoriikkaa kehittävän tanssin. Tunnin päätteeksi oppilaat pelasivat tietokoneella Eka-pelin kaltaista peliä.
SFO on Norjan iltapäiväkerhotoimintaa ja heidän työskentelyyn tutustuimme kolmen iltapäivän ajan. Iltapäiväkerho on kuin oma pieni yhteisö, joka sijaitsee n.300 metrin päässä koulusta läheisessä metsässä kukkulalla. Jokaisella oppilaalla on kerhoon mennessään vastuutehtäviä. Kerhoon saapuessaan oppilaat merkitsevät läsnäolonsa taulukkoon. Oppilaat tuovat mukanaan kerhoon saapuessaan mm.juoma- ja pesuvettä jokainen 1,5l ja lisäksi oppilaat kantavat mukanaan esim. lautoja ja kiviä, joita huoltajat ovat lahjoittaneet kerholle.
Kerhoalue on laaja ja koostuu kahdesta mökistä, joissa on tulisija. Alueella on monenlaisia aktiviteettipisteitä. Niitä on rakennettu vuosien saatossa, esim.keinuja, majoja, kiipeilyköysiä ja -ratoja, puutyöpiste, juoksurata ja esiintymislava.
Torstaina kävimme yhteistyökumppanin kanssa läpi kuluneiden päivien antia ja suunnittelimme vastavierailua. Sen lisäksi valmistaudumme pitämään omat toiminnalliset opetustuokiot iltapäivällä SFO:ssa. Pisteissä harjoiteltiin ryhmätyöskentelyä, suomalaisia numeroita ja sanoja, motoriikkaa ja hahmotusta ja rytmitaitoa.
Päivän päätteeksi viimeistelimme tulevan vierailun suunnitelmat illallisen merkeissä yhteistyökumppanin kanssa. Illalla lähdimme bussilla kohti Osloa.
Perjantaina 25.10 kohti Vaasaa lähti viisi kokemusten rikastuttamaa opettajaa, matkalaukku täynnä suunnitelmia oman opetuksemme kehittämistä varten. Hanke jatkuu maaliskuussa, kun yhteistyökumppanimme saapuvat Norjasta vastavierailulle.